/ Forside / Teknologi / Udvikling / ASP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ASP
#NavnPoint
smorch 9259
Harlekin 1866
molokyle 1040
Steffanst.. 758
gandalf 657
smilly 564
gibson 560
cumano 530
MouseKeep.. 480
10  Random 410
Session - automatisk og uønsket
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 13-02-04 16:58

Jeg har et mærkeligt problem med brug af Session. Når jeg går ind på
startsiden på mit site, a la www.xxxx.xx, oprettes en session-variabel
med et id. Når jeg så går videre til en anden side på samme site, a la
www.xxxx.xx/xxx/, oprettes en *anden* session-variabel med en anden id.
Med andre ord: En ny session ...

Men så er hele ideen med sessions jo væk.

Er der nogen, der kan forestille sig, hvad jeg gør galt?

Når jeg går videre rundt i vores site, så sker der som regel det, at
siderne hører til en af de to sessions, men jeg kan ikke helt regne ud,
hvornår det er den ene, og hvornår det er den anden. Af og til bliver
der også oprettet en ny session.

Det er næppe noget med, at session'en "timer ud", da man sagtens kan gå
tilbage til en side længe efter - og den beholder sit session-id. Jeg
sætter heller ikke noget vdr. dette.

Det er nok heller ikke noget med browseren - jeg har i hvert fald prøvet
det på flere browsere, både på Mac og Windows.

Jeg kan desværre ikke henvise til siderne, da det er nogle
intranetsider.

--
Jesper Juellund Jensen

 
 
Torben Brandt (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Torben Brandt


Dato : 13-02-04 18:00

Jesper Juellund Jensen skrev:
> Jeg har et mærkeligt problem med brug af Session. Når jeg går ind på
> startsiden på mit site, a la www.xxxx.xx, oprettes en session-variabel
> med et id. Når jeg så går videre til en anden side på samme site, a la
> www.xxxx.xx/xxx/, oprettes en *anden* session-variabel med en anden id.
> Med andre ord: En ny session ...

Kan det være at nogle sider ligger på xxxx.xx og andre på www.xxxx.xx?
Jeg mener at browseren opfatter dem som to forskellige domæner og derfor
"deler" de ikke session-id.

/Torben


Jesper Juellund Jens~ (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 13-02-04 18:06

Torben Brandt skrev:

> Kan det være at nogle sider ligger på xxxx.xx og andre på www.xxxx.xx?

Nej, desværre. Alle sider ligger på www.xxxx.xx

Jeg har fået testet lidt mere, og det lader til at være helt "stabilt" -
forstået på den måde, at sitet virker som om, det er opdelt i
"afdelinger", der er hver sin session. Altså netop som om, at en del lå
på xxxx.xx og en anden del på www.xxxx.xx. Men jeg har ingen anelse om
systemet i det, for umiddelbart er der ingen forskel på selve siderne.

--
Jesper Juellund Jensen

Jens Gyldenkærne Cla~ (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 13-02-04 22:24

Jesper Juellund Jensen skrev:

> Jeg har fået testet lidt mere, og det lader til at være helt
> "stabilt" - forstået på den måde, at sitet virker som om, det
> er opdelt i "afdelinger", der er hver sin session.

Svarer "afdelingerne" til biblioteker?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jesper Juellund Jens~ (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 14-02-04 08:20

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Svarer "afdelingerne" til biblioteker?

Ja, det lader til at visse mapper (jeg går ud fra, at det er det samme,
du mener med "biblioteker") giver anledning til, at der startes en ny
session. Så længe man viser sider i mappen, bliver men i den nye
session, men når man går til andre sider (i en anden mappe), skifter man
til en anden session - evt. en, der allerede er i gang.

Jeg fandt ud af, at der i de to "særlige" mapper lå et
"global.asa"-dokument, men det hjalp ikke at slette det.

--
Jesper Juellund Jensen

Jens Gyldenkærne Cla~ (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 15-02-04 11:19

Jesper Juellund Jensen skrev:

> Ja, det lader til at visse mapper (jeg går ud fra, at det er
> det samme, du mener med "biblioteker")

Netop.

> giver anledning til, at der startes en ny session.

Har du adgang til Internet Service Manager på webserveren? (har du
direkte adgang til webserveren eller kører det via ftp?).

Hvis ja, så prøv at kigge i egenskaberne for dit website. Du kan
vælge at enkelte mapper har deres egen applikation - det lyder som
om det er det, der er dit problem. Prøv evt. at spørge i gruppen
<news:dk.edb.internet.webdesign.serverside> hvor opsætning af
webservere hører hjemme.

> Jeg fandt ud af, at der i de to "særlige" mapper lå et
> "global.asa"-dokument, men det hjalp ikke at slette det.

Det tyder også på at de to mapper er sat op som selvstændige
applikationer. Ved du om mapperne fungerer som webrod for andre
sites?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jesper Juellund Jens~ (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 15-02-04 14:53

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Har du adgang til Internet Service Manager på webserveren?

Well, det har jeg ikke, men jeg kan jo snakke med ham, der står for
serveren.

> Hvis ja, så prøv at kigge i egenskaberne for dit website. Du kan
> vælge at enkelte mapper har deres egen applikation - det lyder som
> om det er det, der er dit problem.

O.k. det vil jeg snakke med ham om så. Tak for hjælpen.

> Ved du om mapperne fungerer som webrod for andre sites?

Nej, med det ville være lidt mærkeligt, hvis de gjorde. På den anden
side ved man aldrig ...

--
Jesper Juellund Jensen

Jesper Juellund Jens~ (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 16-02-04 17:40

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det tyder også på at de to mapper er sat op som selvstændige
> applikationer. Ved du om mapperne fungerer som webrod for andre
> sites?

Det viste sig, at f.eks. mappen /musik/ var sat op som selvstændigt
website, da man godt må kunne se denne mappe "udefra" uden at logge på,
mens man på sitet som helhed skal logge på. Det betyder så, at der
starter en ny session, når man går over til dokumenter, der ligger i
musik-mappen. Øv.

Sjovt nok forbliver man logget på, hvis man starter på hovedsiden (hvor
man skal logge på) og går til et dokument i musik-mappen (hvor det ikke
er nødvendigt at logge på) - selv om der altså skiftes session. Om man
er logget på, tjekker jeg på request.servervariables("logon_user"), og
det udnytter jeg blandt andet til, at dokumenter i musik-mappen ser ret
forskellige ud, alt efter om man kommer "udefra" eller fra intranettets
hovedside.

http://www.fredsnyt.dk/musik/

--
Jesper Juellund Jensen

Kim Borbjerggaard (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Borbjerggaard


Dato : 14-02-04 18:31


"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> wrote in message
news:1g93oc9.1auagkr1p0xmeeN%jjj@cyrk.dk...
> Jeg har et mærkeligt problem med brug af Session. Når jeg går ind på
> startsiden på mit site, a la www.xxxx.xx, oprettes en session-variabel
> med et id. Når jeg så går videre til en anden side på samme site, a la
> www.xxxx.xx/xxx/, oprettes en *anden* session-variabel med en anden id.
> Med andre ord: En ny session ...
>
> Men så er hele ideen med sessions jo væk.
>
> Er der nogen, der kan forestille sig, hvad jeg gør galt?

Kører du farm/load balancing på din/dine webservere?

Er www.xxxx.xx sat op i iis, som application og med isolated process? og er
www.xxxx.xx/xxx/ også sat op i iis, som application og med isolated process?

Hvis ja, så kan det være forklaringen

kimbor



Jesper Juellund Jens~ (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 15-02-04 14:53

Kim Borbjerggaard skrev:

> Kører du farm/load balancing på din/dine webservere?

Øh.

Nå, jeg må vist snakke med ham, der står for serveren, kan jeg godt
høre. Jeg plejer bare at tage mig af asp-siderne og ikke at rode med
serveren.

> Er www.xxxx.xx sat op i iis, som application og med isolated process? og er
> www.xxxx.xx/xxx/ også sat op i iis, som application og med isolated process?

Jeg spørger.

> Hvis ja, så kan det være forklaringen

O.k. Tak for hjælpen.

--
Jesper Juellund Jensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste