WinXP LAN / TCP problemer
Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 13-02-04 14:14

Jeg har to stk PC, begge med WinXP Pro, alle opdateringer.

De er forbundet med et krydset Ethernet kabel og har tidligere
kommunikeret fint med hinanden.
Efter nogle ændringer, bl.a. nyt bundkort, nye drivere,
geninstallering af Windows, så er der kommet problemer.

Selve Ethernetforbindelsen fungerer tilsyneladende korrekt,
Windows netdiagnosticering melder ingen fejl og de to maskiner
kan pinge hinanden (kør >cmd >ping)

Når de to maskiner forbindes med TCP protokol så kan de ikke mere
se hinandens drev og filer. Det gælder både for auto og fast
adresse.
Jeg har også prøvet IPX protokollen, den fungerer heller ikke.

Men hvis jeg skifter til NetBeui protokol fungerer
kommunikationen perfekt, så kan de gensidigt se hinandens drev og
filer. Så må opsætningen af Windows systemet da være god nok.

De to maskiner kan hver for sig uden problemer komme på
Internettet med ADSL via et Eicom modem forbundet til en USB
port.

Hvad kan der dog være galt?

Erik Helmer Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-02-04 14:45

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk> skrev :

>Hvad kan der dog være galt?

Måske en af bindingerne mangler ?

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 14-02-04 23:35

jan@stevns.net skrev:
Fri, 13 Feb 2004 14:45:12 +0100 i dk.edb.netvaerk

>Måske en af bindingerne mangler ?
Tak for tipset, men jeg tror næppe det er problemet.
Hvordan ser eller kontrollerer jeg iøvrigt bindingerne i Win XP?

Jeg håber stadig på at nogen kan hjælpe mig i min fortvivlede
situation.

Erik

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-02-04 05:44

On Sat, 14 Feb 2004 23:34:59 +0100, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

>Hvordan ser eller kontrollerer jeg iøvrigt bindingerne i Win XP?

Network Connections | Advanced | Advanced Settings

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-02-04 22:54

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> skrev:
Sun, 15 Feb 2004 05:44:17 +0100 i dk.edb.netvaerk

>Network Connections | Advanced | Advanced Settings

Tak for vejvisningen, Windows veje er jo uransagelige, men der
var som ventet ingen fejl der.

Mit problem er stadigvæk:
Hvorfor virker mit Ethernet (krydset kabel) kun med NetBeui og
ikke med TCP ????

Jeg behøver TCP for at få Internetforbindelse igennem nettet og
fordi jeg også har et trådløst net, der kun fungerer ordentlig
med TCP.

Erik

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 24-02-04 13:39

Jeg har to PC, begge med Windows XP pro SP1 m.m.

De er forbundet med et krydset Ethernet kabel.

Forbindelsen fungerer helt OK med protokollen NetBeui, begge
maskiner kan se hinandens drev og filer og udveksle data.

Med TCP protokollen kan de to maskiner ikke se hinandens drev og
filer.
De kan dog godt pinge hinanden, både med auto adresser og faste
adresser.
Der er ingen firewall.

Begge maskiner kan fint, hver for sig, uafhængigt af hinanden,
komme på Internettet via et USB ADSL modem.

Hvilke underfundigheder i Windows kan dog være årsag til at
NetBeui fungerer, men ikke TCP, på et så simpelt LAN.

Erik Helmer Nielsen