Ferie på Kreta
Fra : Tommy Kaae

Dato : 12-02-04 19:13

Hej alle!

Er der nogen, som har links eller andre former for oplysninger om Kreta rent
ornitologisk??

Mvh

Tommy Kaae

Fra : Erik Agertoft

Dato : 12-02-04 20:43

On Thu, 12 Feb 2004 19:12:32 +0100, "Tommy Kaae" <kaae@pc.dk> wrote:

>Er der nogen, som har links eller andre former for oplysninger om Kreta rent
>ornitologisk??

Hvis du søger videre herfra:
http://www.eurobirding.com/tripreports/trip_reports_Greece.asp
er der flere rapporter fra Kreta.

Mvh Erik

Fra : Erik Agertoft

Dato : 12-02-04 20:47

On Thu, 12 Feb 2004 19:12:32 +0100, "Tommy Kaae" <kaae@pc.dk> wrote:

>Er der nogen, som har links eller andre former for oplysninger om Kreta rent
>ornitologisk??

- og der er også nogle rapporter her:
http://www.birdtours.co.uk/tripreports/greece/index.htm#crete

Mvh Erik

Fra : Stig Linander

Dato : 12-02-04 21:02

Thu, 12 Feb 2004 19:12:32 +0100, spurgte Tommy Kaae ...

Thu, 12 Feb 2004 20:46:37 +0100, svarede Erik Agertoft ...

> - og der er også nogle rapporter her:
> http://www.birdtours.co.uk/tripreports/greece/index.htm#crete

Og hvis dét ikke er nok, så prøv:
http://www.bsc-eoc.org/links/links.jsp?page=l_eur_gr
http://www.camacdonald.com/birding/eugreece.htm

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Tommy Kaae

Dato : 12-02-04 23:10

Mange tak Erik og Stig, det er lækkert, med så hurtige og kvalificerede
svar.

Mvh

Tommy Kaae

Fra : Jan J.

Dato : 13-02-04 11:59

"Tommy Kaae" <kaae@pc.dk> wrote in message
> Er der nogen, som har links eller andre former for oplysninger om Kreta
rent
> ornitologisk??

Kreta er et perfekt sted at se på fugle hvis man alligevel har lokket
familien med på charter tur. Især i maj er øen gæstet af mange trækfugle.
Jeg var der sidst i maj 1996 - øv hvor er det egentlig længe siden.

På trods af at det var en familie ferie og ikke en fugletur så fik man set
forbavsende mange arter. Af sjove ting kan bl.a. nævnes Sort Ibis,
Dværghejre, Hvidskægget Terne, Lille Rørvagtel, Gåsegrib, tonsvis af
Eleonorafalke, Rødrygget Svale, Alpesejler, Alpejernspurv, Blådrossel og
meget andet.

Vi opholdt os mest på den vestlige del af øen. Især søen Agia sydvest for
Chania var god.

Du kan evt. udskrive en chekliste for Kreta her:
http://www.printablebirdchecklists.homestead.com/files/CreteSP.doc

Eller prøv med Google, f.eks. her:
http://www.google.com/search?q=birding+crete&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=

Mvh
Jan Jespersen

Fra : Leif Høxbroe

Dato : 20-02-04 21:51

Hej Tommy,

Jeg var der i april for 2 år siden. Inden turen købte jeg en lille bog i
DOFs boghandel: A Birdwatching Guide To Crete af Stephanie Coghlan, forlaget
Arlequin. Det er den bedste fuglebog, jeg nogensinde har købt. Den er fyldt
med håndtegnede kort over diverse fuglelokaliter og med nyttige oplysninger.
F.eks.: Overfor benzintanken køres ud ad en jordvej med oliventræer på højre
side og vinmarker på venstre. 300 m fremme er der en vandhane som drypper.
Her er der ofte flere fugle, som drikker. Og fand'me: vandhanen dryppede
endnu og der var flere stenpikkere, som stod og drak!
Her er min checkliste:
Topskarv, silkehejre, sort ibis, knopsvane, gåsegrib, rørhøg, musvåge,
kongeørn, tårnfalk, grønbenet rørhøne, svaleklire, mudderklire,
middelhavssølvmåge, tyrkerdue, mursejler, toplærke, klippesvale, landsvale,
bysvale, gul vipstjert, hvid vipstjert, gærdesmutte, sortstrubet bynkefugl,
stenpikker, solsort, blå klippedrossel, sorthovedet sanger, skovsanger,
fuglekonge, broget fluesnapper, blåmejse, musvit,
gråkrage, ravn, gråspurv, italiensk spurv, skovspurv, bogfinke, grønirisk,
hortulan.

God tur!
Hilsen
Leif