Kvækerfinker
Fra : Gitte Sørensen

Dato : 12-02-04 16:20

Vi kom i dag til at tale om, at vi ikke har set en eneste kvækerfinke
i haven endnu i denne vinter, og der plejer da ellers at være masser
på denne årstid. Eller husker vi bare forkert ??
Jeg synes de plejer at dukke op nogenlunde samtidig med dompappen -
og disse har da allerede været på besøg på foderbrættet et par gange
gennem den sidste måneds tid.

--
mvh Gitte Sørensen

Nyt forum for gigt-ramte og deres pårørende:
http://forum.gobs.dk

Fra : PEHnews

Dato : 12-02-04 16:30

"Gitte Sørensen" <gitte@_FJERNES_superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg synes de plejer at dukke op nogenlunde samtidig med dompappen -
> og disse har da allerede været på besøg på foderbrættet et par gange

Ja, hvor bliver de af! Jeg synes heller ikke jeg har set særlig mange de
sidste 5-10 år. sammenlignet med situationen for 20-30 år siden.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-02-04 17:02

PEHnews skrev:
> [...]

Jeg har kigget i mine ældre kalendere. I begyndelsen af marts plejer
kvækerfinkerne at "myldre" her i Hornbæk Plantage sammen med
bogfinkerne, når de skal videre mod nord til Sverige o.s.v.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som også venter på kvækerfinkerne;

Fra : Erik Agertoft

Dato : 12-02-04 18:50

On Thu, 12 Feb 2004 16:20:25 +0100, Gitte Sørensen
<gitte@_FJERNES_superbruger.dk> wrote:

>Vi kom i dag til at tale om, at vi ikke har set en eneste kvækerfinke
>i haven endnu i denne vinter, og der plejer da ellers at være masser
>på denne årstid. Eller husker vi bare forkert ??

Kvækerfinken er en invasionsfugl, der visse vintre invaderer Danmark i
stort antal og ses i store flokke.
Denne vinter er der rapporteret om relativt få kvækerfinker i forhold
til sidste vinter, men de er da rapporteret til DOFbasen i vinteren
2003/2004.
Prøv evt. en søgning i DOFbasen
(http://www.dofbasen.dk/search/search1.php).
Søg på obs af ”kvækerfinke” i en periode i vinteren 2002/2003 og lav
så en tilsvarende søgning fra vinteren 2003/2004.
Resultaterne viser et markant stort antal obs (og indimellem obs af
meget store flokke) fra vinteren 2002/2003 sammenlignet med resultatet
fra den søgning, der dækker samme periode i vinteren 2003/2004.

Mvh Erik
- som heller ikke har haft kvækerfinker i haven i denne vinter

Fra : Tommy Kaae

Dato : 12-02-04 19:11

Det kunne måske også skyldes, at vi ikke har mange olden denne vinter??

Mvh

Tommy Kaae

Fra : PEHnews

Dato : 12-02-04 19:16

"Tommy Kaae" <kaae@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Det kunne måske også skyldes, at vi ikke har mange olden denne vinter??

Var ikke både 2002 og 2003 oldenår?

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Fino

Dato : 14-02-04 22:27

hej
sidste vinter havde vi her i Ry området MANGE kværkefinker (store flokke),
denne vinter har jeg kun set ganske få ved fuglebrættet.
Denne fugl er nordskandinavisk fugl, der kommer hertil når ynglebestanden
har været talrig og når bøgen har haft en god frøsætning..
Man må udfra det konkludrer at ynglebestanden sidste forår ikke har været
særligt god, og at bøgen denne vinter ikke har haft god frøsætning?

Et andet spørgsmål ....Sidste vinter såg vi mange grønsiskner, ved
fuglebrættet, denne vinter har jeg ikke set en eneste...er det nogen det kan

Fra : Erik Agertoft

Dato : 15-02-04 11:03

On Sat, 14 Feb 2004 22:27:17 +0100, "Fino"
<maritafinn@vip.cybercityØØØØ.dk> wrote:

>Et andet spørgsmål ....Sidste vinter såg vi mange grønsiskner, ved
>fuglebrættet, denne vinter har jeg ikke set en eneste...er det nogen det kan
>forklare dette?

Du har næsten selv givet forklaringen, Hos grønsisken er det bare
mængden af frø fra gran, der regulerer bestanden. Når frøsætningen har
været god, produceres der mange grønsisken som invaderer bl.a. Danmark
om vinteren, hvor de primært æder frø fra rakler på el og birk.

Mvh Erik
http://home24.inet.tele.dk/agni/foto/groensisken.htm

Fra : Peter Godtfredsen

Dato : 15-02-04 18:00

Erik Agertoft <agentoftFJERN@hotmail.com> wrote in message news:<7vgu20lrn23d75qniu8og2ih4bq76b87ai@4ax.com>...

> [...]
> været god, produceres der mange grønsisken som invaderer bl.a. Danmark
> om vinteren, hvor de primært æder frø fra rakler på el og birk.

Hvis man kigger på den svenske side "Svalan":
http://svalan.environ.se/rappsyst/index.htm
og skriver bergfink, som art og derefter klikker på resultat-liste, så
kan man se, at svenskerne heller ikke ser kvækerfinker !!??

hilsen
Peter Godtfredsen

Fra : Sven Silow

Dato : 15-02-04 18:31

Insait long dk.fritid.ornitologi, "Fino"
<maritafinn@vip.cybercityØØØØ.dk> em i bin raitim dispela tingting:

> [...]
>Man må udfra det konkludrer at ynglebestanden sidste forår ikke har været
>særligt god, og at bøgen denne vinter ikke har haft god frøsætning?

Hur vet de att boken har haft god frösättning om de inte kommer hit?

Sven

Fra : Erik Agertoft

Dato : 15-02-04 21:59

On Sun, 15 Feb 2004 17:31:23 GMT, poisoned@sdd.dart.se (Sven Silow)
wrote:

>Hur vet de att boken har haft god frösättning om de inte kommer hit?

Det tror jeg heller ikke, de ved.
Det finder de først ud af, hvis de kommer hertil.

Hvis der er relativt rigelig med føde i yngleområdet, bliver de vel
dér, og sparer en masse energi på at trække sydpå.

Hvis der ikke er føde nok i yngleområdet, trækker de væk, og hvis de
kommer hertil, og der er føde nok, fx i et oldenår, bliver de, ellers
spredes de vel længere sydpå og over større områder.

Sådan tror jeg i hvert fald, det hænger sammen...

Venlig hilsen
Erik
- som i dag har haft grønsisken på foderpladsen i København, hvor de
åd af de ophængte mejsekugler.