Brændekløver
Fra : Carsten

Dato : 12-02-04 13:28

Hej i NG.
Jeg påtænker at købe en brændekløver af mærket Texas til omkring 1600
kr. (Jeg tror det er den billigste på markedet). Er der nogen der har
erfaringer med denne brændekløver? Er det noget skidt eller er den
god? Kan det betale sig at give lidt mere og måske få en bedre?
Jeg skal bruge den ca. 1-2 gange årligt til at flække brænde til
vinteren. Kan det svare sig at leje een i stedet?
På forhånd tak.
Carsten

Fra : Calle.

Dato : 12-02-04 16:18

Carsten wrote:
> [...]
> Jeg skal bruge den ca. 1-2 gange årligt til at flække brænde til
> vinteren. Kan det svare sig at leje een i stedet?

1-2 gange, det siger jo intet om hvor meget den skal kløve. Vi kløver f.eks
100M2 pr. gang. det vil den ihvertfalt ikke kunne

--
Calle

Fra : Carsten

Dato : 12-02-04 20:44

Jeg skal kløve det man nu skal bruge i et normalt paracelhus til en vinter.
Jeg vil blive meget glad for et svar.

Fra : Niels

Dato : 12-02-04 21:14

"Carsten" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
> Jeg skal kløve det man nu skal bruge i et normalt paracelhus til en
vinter.

Der findes ikke et ordentligt svar på dit spørgsmål.

Hvis det fx er frisk bøg i ikke for tykke stykker er der ingen problemer.
Hvis det er noget snoet egetræ eller værre: tørt elmetræ, kan du sikkert
godt glemme det.

Så hvis du kan fortælle, hvad og hvor tykke stykker, du skal flække, kan du
få et bedre svar.

Mvh Niels

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-02-04 21:22

Hej

Carsten wrote:
> Jeg skal kløve det man nu skal bruge i et normalt paracelhus til en vinter.
> Jeg vil blive meget glad for et svar.

I så fald, så ville jeg bare bruge en almindelig flækøkse til 200,-
(hvilket jeg gør). Når du først har fået taget på at styre øksen (ca
5-10 min), så går resten som en leg. Desuden er det godt at få rørt sig
lidt

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten

Dato : 12-02-04 23:14

Det er hele stammer skåret op i 0.5 meter stykker
Jeg har en flekøkse, men efter 3 hele dage sidste år med den var jeg ved at
være mør.

Fra : Niels

Dato : 13-02-04 00:55

> Det er hele stammer skåret op i 0.5 meter stykker
> Jeg har en flekøkse, men efter 3 hele dage sidste år med den var jeg ved
at
> være mør.

Hvis det er stykker på ½ meter, kan du have problemer da de mindste kun
tager stykker på 37 cm.

Jeg har i snart 20 år fyret udelukkende med brænde og har i alle årene kun
haft en god flækøkse, også til eg og elm, som kan være en forb..... ting at
hekse med.

Når jeg et par gange har kunnet låne mig frem, har jeg prøvet lidt
forskelligt.

De små på 4 tons er legetøj. De klarer ikke det, som kan klares med øksen.
Og brændet skal løftes lidt op.
7 tons kløverne klarer det meste, men der skal man løfte tromlerne højt op
på kløveren, og det kan ryggen ikke lide.
25 tons kløverne kan vippes op, så tromlerne kan blive på jorden, og de
klarer 99% af selv det vanskeligste brænde.

Min nabo har lige købt sådan en 25 tons kløver, så vi er pludselig blevet
rigtigt gode venner. )

Find dig en god nabo eller lej en stor kløver, det må være mit bedste råd.

Mvh Niels

Fra : Andre

Dato : 13-02-04 19:51

> Find dig en god nabo eller lej en stor kløver, det må være mit bedste råd.

Jeg vil også anbefale dig at leje, for skal du have noget som virker skal du
af med omkring 15-20.000 kr. Invitere nogle venner, familie mv. og lej en
kløver en weekend om året og kløv dit brænde.