Hvilke Firewall er bedst, er det "bare" en~
Fra : Michael

Dato : 12-02-04 10:33

Hvilke Firewall er bedst, er det "bare" en religon eller der en der er
bedre, kender du nogle test´s, feks Cisco Pix kontra ISA Firewall

Michael Lassen

m.lassen@csdk.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-02-04 10:57

Michael wrote:
> Hvilke Firewall er bedst, er det "bare" en religon eller der en der er
> bedre, kender du nogle test´s, feks Cisco Pix kontra ISA Firewall

Nu er "Firewall" jo et utrolig vidt begreb, så det er næsten umuligt at
svare på det spørgsmål. Du nævner heller ikke om det
sammenligningskriteriet er feature-set eller brugervenlighed. Den bedste
sikkerhedsmæssige firewall er jo altid den, der er sat rigtigt op. Det
nytter ikke at den kan en masse hvis man ikke forstår at anvende det.

Peter

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 12-02-04 11:35

"Michael" <m.lassen@csdk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke Firewall er bedst, er det "bare" en religon eller der en der er
> bedre, kender du nogle test´s, feks Cisco Pix kontra ISA Firewall

Det kommer an på...

Bedst til hvad?

/Brian

Hvad er bedst, en Porche 911 eller en Toyota Hiace?
Det kommer an på om jeg skal alene en tur til Norditalien, eller jeg skal
hjælpe min svoger med at flytte.

Fra : Michael

Dato : 12-02-04 12:18

Som firewall og gateway, først og fremmest

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-02-04 12:30

Michael wrote:
> Som firewall og gateway, først og fremmest

Joe.. det gik jeg nu også ud fra - altså at du ville bruge din firewall
som firewall.

Men hvad er dit sammenligningskriterie? En firewall er ikke noget man
bare trykker på "tænd-knappen" på og så er alt fryd og gammen og alle
problemer løst fremover.

Peter

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-02-04 01:41

Michael wrote:

> Som firewall og gateway, først og fremmest

Wow.

Mener du det alvorligt?

Hvor er det den firewall skal sættes op?

Nu bliver jeg nysgerrig

M.

Fra : Alex Holst

Dato : 12-02-04 21:54

   http://a.area51.dk/sikkerhed/indledning#bedste

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-02-04 01:40

Michael wrote:

> Hvilke Firewall er bedst, er det "bare" en religon eller der en der er
> bedre, kender du nogle test´s, feks Cisco Pix kontra ISA Firewall

Hvad skal den kunne?

Hvis du ikke ved hvad den skal kunne, er det umuligt at svare på hvad
der er bedst.

Der er et meget bredt spektrum fra stateful inspection firewalls med
DMZ'er til den helt billige (og ekstremt sikre) løsning som koster det
samme som en tang til at klippe kabler over.

Jeg har haft fantastisk gode erfaringer med meget primitive firewalls
som dybest set bare bestod af en enkelt særligt konfigureret router.

En af folkene i Neupart og Munkedal udtalte en gang noget i stil med:
"Selv den mest primitive firewall kan give rigtig god sikkerhed. Det
omvendte er også tilfældet".

Mvh. Michael.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-02-04 20:11

On 2004-02-12, Michael <m.lassen@csdk.dk> wrote:
> Hvilke Firewall er bedst, er det "bare" en religon eller der en der er
> bedre, kender du nogle test´s, feks Cisco Pix kontra ISA Firewall

At kalde MS ISA Server en Firewall er vist en tilsnigelse.
Det er ikke noget jeg ville bryde mig om i den ydre parameter, og
serveren skal konstant patches som Windows jo skal. ISA Server
server er bare et lille program på et ikke specielt hærdet
styresystem. Næste version skulle være bedre.

ISA Server er dog en fremragende proxy server, og firewall klientens
integration med Windows er god, og giver muligheder for at lave en
del styring af hvem der må hvad indefra og ud.

Smid en ISA server bag en PIX hvis du vil holde styr på hvem der
forsøger på hvad af udgående trafik.

Checkpoint Firewall 1 skulle kunne mange ting også, og den stoler
jeg mere på end Windows med et program ovenpå.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-02-04 11:11

In article <402b4844$0$29396$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Michael wrote:
> Hvilke Firewall er bedst, er det "bare" en religon eller der en der er
> bedre, kender du nogle test´s, feks Cisco Pix kontra ISA Firewall

ISA bussen er generelt meget langsommere end PCI. :)

Cisco PIX bruger PCI...

*grin*

--
Mvh.