ECC / Reg. ECC
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 11-02-04 21:01

Hej med jer!

Jeg glemte lige at spørge jer om det er rigtigt at det er kun servere der
bruger ECC / Reg. ECC ram?

Hvad betyder Reg. ECC i forhold til ECC? Jeg ved kun at ECC ram retter fejl
automatisk når fejl opstår i en tændt og aktiv PC / server? Men hvad gør
Reg. ECC i forhold til ECC ram?

Jeg ved ikke om almindelige bundkort såsom P4C800-E Deluxe, P4P800 Deluxe og
andre Asus bundkort kan bruge ECC og Reg. ECC ram uden problemer?

En ven har snakket om at måske gå over til ECC ram fordi han er træt af at
blive afbrudt midt i spil på PC pga. fejl i RAM og jeg mener at fejl i RAM
sker meget sjældent men det er sikkert fordi jeg aldrig spiller på PC. Er
det rigtigt at man kan godt bruge ECC ram til at undgå fejl og afbrydelser i
spil på PC?

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 21:47

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer!
>
> Jeg glemte lige at spørge jer om det er rigtigt at det er kun servere der
> bruger ECC / Reg. ECC ram?

Næsten, dog bruger Athlon 64 FX-51 benytter Reg. ECC ram.
Dette skyldes dog at det stort set er en Opteron med et anden navn.

> Hvad betyder Reg. ECC i forhold til ECC? Jeg ved kun at ECC ram retter
fejl
> automatisk når fejl opstår i en tændt og aktiv PC / server? Men hvad gør
> Reg. ECC i forhold til ECC ram.

ECC ram og Reg. ram er ikke det samme, så vidt jeg ved.
Men der sælges ikke meget registreret ram der ikke er ikke indholder ECC.
Alt ECC ram er dog registreret.

På alm moduler kommer data direkte ind i modulet, så at sige.
På et registreret modul kommer data igennem et register, en slags buffer.
Registret indeholder addresse og kontrol signaler.
Derudover indeholder registret ændringerne i den periode en clock cyklus
tager.

Et ECC modul indeholder extra ram, såkaldte "Check bits" for at modvirke
single bit soft errors.
Check bits gør at, chipsettet kan opdage og rette fejl.

> Jeg ved ikke om almindelige bundkort såsom P4C800-E Deluxe, P4P800 Deluxe
og
> andre Asus bundkort kan bruge ECC og Reg. ECC ram uden problemer?

Nej det kan de nævnte kort ikke.
Chipsættet skal understøtte brug af ECC ram.
Ofte har en alm. bruger heller ikke noget at bruge ECC ram til.

> [...]
> det rigtigt at man kan godt bruge ECC ram til at undgå fejl og afbrydelser

Det er tvivlsomt at det er derfor vennen har problemer.
Bed ham køre en memtest
http://www.memtest86.com/
Det kan være et defekt modul.

Fra : Mikkel

Dato : 11-02-04 22:23

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:402a94a6$0$29391$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> ECC ram og Reg. ram er ikke det samme, så vidt jeg ved.

Korrekt

> Men der sælges ikke meget registreret ram der ikke er ikke indholder ECC.

Korrekt

> Alt ECC ram er dog registreret.

Passer ikke.
Mit motherboard f.eks. kan godt bruge ECC ram, men ikke ECC REG. ram.

> [...]
> single bit soft errors.
> Check bits gør at, chipsettet kan opdage og rette fejl.

Det er nemt at genkende ECC ram da de har 9 (ni) store chips, i modsætning
til alm. ram, der kun har v8 (otte)
ECC REG ram har yder ligere et par små ekstra chips; de er som regel også
noget højere.

Prøv evt Google, der er masser af oplysninger at finde.

Hilsen Mikkel

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 23:09

"Mikkel" <mlausten(REMOVE)@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Korrekt

> Passer ikke.
> Mit motherboard f.eks. kan godt bruge ECC ram, men ikke ECC REG. ram.

Ja ok, det var da tæt på.
Corsair siger dog noget andet:
http://www.corsairmemory.com/memory_basics/153707/index.html
Se under DIMM architecture ECC.
Dog er det lidt underligt, på sliden står der at ECC kan være registered
eller unbuffered.
Men speakeren siger at ECC altid er registered, det samme står i noterne til
det slide.
Tror de har jokket i det på det punkt.

> [...]
> til alm. ram, der kun har v8 (otte)
> ECC REG ram har yder ligere et par små ekstra chips; de er som regel også

Ganske rigtigt.
ECC reg ram er ofte en smule langsommere end tilsvarende unbuffered ram.
Pga. at der skal ventes en clock cyklus hver gang bufferen skal tømmes.

Fra : Esben

Dato : 11-02-04 23:01

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer!
>
> Jeg glemte lige at spørge jer om det er rigtigt at det er kun servere der
> bruger ECC / Reg. ECC ram?

Nej, også såkaldte workstations bruger typisk ECC RAM, og desuden adskillige
notebooks.

> [...]
> det rigtigt at man kan godt bruge ECC ram til at undgå fejl og afbrydelser

En idé kunne være at prøve noget tilsvarende alm. RAM, for at se om det
løser problemet. Hvis ikke det hjælper, gør ECC sandsynligvis heller ikke.

--
Esben