Skal jeg slaglodde eller svejse
Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 11-02-04 11:59

Hej Alle.

Jeg står med en uvidenhed af dimmensioner. Skal jeg lodde elelr svejse. JEg
står og vil gerne til at bygge min egen liggecykel og har i den forbindelse
fundet nogle glimrende byggevejledninger til et god begyndermodel.

Denne process, at bygge sin egen cykel, involverer en del svejsning af
stålrør, krankrør, kronrør etc. Nu syntes jeg, jeg har hørt nogen sige en
gang at man lige så godt kan lodde disse emner sammen - og med den rette
øvelse skulle det også blive pænere. Jeg står og skal til at kigge efter
udstyr da jeg hverken har svejse- eller lodde-apperatur.

* Skal jeg lodde?
- Hvad kræver det at lodde?
- Hvorfor hedder det slaglodde?

* Skal jeg svejse?
- Skal jeg C02 svejse
- Skal jeg <indsæt din favoritsvejsemetode her> svejse?

* Jeg har set et C02 svejseapperat der stod 280Ampere på. En C02 svejser
trækker vel ikke 280 ampere - så er der jo ingen udover elværkerne der kan
have sådan en installeret - jeg kan i hvert fald ikke.

* Er et svejseapparat fra Harald Nyborg godt nok til mig?

* Find selv på flere spørgsmål.

Nysgerrige hilsner,
Morten

P.S.: Jeg har ikke brug for at få at vide at det er svært og at jeg ikke kan
lære det til husbehov - den sang har jeg hørt før

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-02-04 10:59

Morten Winkler Jørgensen wrote:
> Hej Alle.
>
> Jeg står med en uvidenhed af dimmensioner. Skal jeg lodde elelr svejse. JEg

Så vidt jeg ved er alle stål-stel loddet, *fordi* de tynde stålrør er
jo deformationshærdede og bliver svage hvis der svejses.

Et alustel derimod er nok svejst med noget fancy-pancy plasma-dimmer,
men det ser ud ad h* til.

> [...]
> øvelse skulle det også blive pænere. Jeg står og skal til at kigge efter
> udstyr da jeg hverken har svejse- eller lodde-apperatur.

Propanflamme, flus og loddesølv.

> - Hvorfor hedder det slaglodde?

Aner det ikke.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 11-02-04 12:34

Tak for svaret så vidt

> Så vidt jeg ved er alle stål-stel loddet, *fordi* de tynde stålrør er
> jo deformationshærdede og bliver svage hvis der svejses.

Så en ordentlig udført lodning er, så vidt du ved, lige så god som en
svejsning - i hvert fald når man snakker cykelstel?

> Propanflamme, flus og loddesølv.

Propanflamme. Så det vil sige at jeg kan bruge en orange gasflaske fra
tankstationen og det rette værktøj? Ikke noget med store elektriske
anordninger?
Ved du tilfældigvis hvem der kunne tænkes at fohandle "loddekolbe" til den
slags?

Morten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-02-04 11:57

Morten Winkler Jørgensen wrote:
> Tak for svaret så vidt

> Så en ordentlig udført lodning er, så vidt du ved, lige så god som en
> svejsning - i hvert fald når man snakker cykelstel?

Ja helt klart, men det kommer jo også an på materialerne man anvender.
Hvis rørene er deformationshærdede (dvs fex trukket ud) er det ikke
godt at svejse dem.
Men jeg aner intet om liggecykler, de er da normale lette cykler ikke?

> Propanflamme. Så det vil sige at jeg kan bruge en orange gasflaske fra
> tankstationen og det rette værktøj? Ikke noget med store elektriske
> anordninger?

Nope intet elektrisk til lodningen.
Man smækker flus og sølv på de godt rensede emner og varmer til det
flyder sammen, sølvet bliver nærmest suget ind i sømmen af
overfladespændingen så emnerne skal passe godt sammen.

> Ved du tilfældigvis hvem der kunne tænkes at fohandle "loddekolbe" til den
> slags?

Næh men et godt byggemarked kan vel vejlede.
Ellers prøv at spørge hos en cykelmekaniker og se hvor voldsomt
udstyret skal være.

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 11-02-04 13:14

> [...]
> godt at svejse dem.
> Men jeg aner intet om liggecykler, de er da normale lette cykler ikke?

Jo men ret lange så i nogle af samlingerne vil der være et temmeligt tryk.
F.eks umiddelbart under måsen.

Morten

--
Dagens undskyldning: "Browser's cookie is corrupted -- someone's been
nibbling on it."

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-02-04 12:21

> Jo men ret lange så i nogle af samlingerne vil der være et temmeligt tryk.
> F.eks umiddelbart under måsen.

Ham her har loddet sin sammen og der er angivet udgifter:

<http://www.groenlund.dk/LiggecykelOekonomi.htm>

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 11-02-04 13:42

> Ham her har loddet sin sammen og der er angivet udgifter:
>
> <http://www.groenlund.dk/LiggecykelOekonomi.htm>

Det er urtoligt som der hele tiden dukker nye cykelsider op. Den her har jeg
ikke set før.

Men det afgør jo ligesom sagen: Med midre der kommer en der forærer mig et
svejseapperat, bliver der nok tale om en investering i en gasloddekolbe.

Morten

Fra : Leonard

Dato : 11-02-04 13:03

Morten Winkler Jørgensen <morten@spam_min_mås_af.popp-winkler.dk>
wrote:

>Det er urtoligt som der hele tiden dukker nye cykelsider op. Den her har jeg
>ikke set før.

Hvorfor skriver du ikke i dk.fritid.cykel istedetfor, der er der da
større chance for at finde cyklister, for dit emne har da meget lidt
med hus og have at gøre.

Men hvis du bor i nærheden af Odense så er der mulighed for at lære
meget om bygning af cykler på Badstuen.
Der findes også en hpv-klub som sikkert kan hjælpe dig i din landsdel.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 11-02-04 14:12

> Hvorfor skriver du ikke i dk.fritid.cykel istedetfor, der er der da
> større chance for at finde cyklister, for dit emne har da meget lidt
> med hus og have at gøre.

Fordi :
* Det til at begynde med var et spørgsmål om værktøj og jeg kan ikke finde
en dk.fritid.værktøj-gruppe
* Fordi den server jeg er koblet op på ikke havde dk.fritid.cykler på sin
liste.

Men jeg tror jeg vil finde gruppen da den helt sikkert er mere relevant.

> Men hvis du bor i nærheden af Odense så er der mulighed for at lære
> meget om bygning af cykler på Badstuen.
God ide.

Morten

Fra : Leonard

Dato : 11-02-04 14:40

wrote:

>* Fordi den server jeg er koblet op på ikke havde dk.fritid.cykler på sin
>liste.

Min fejl, den findes heller ikke her
Den gruppe jeg kan finde der kommer nærmest er dk.sport.cykling og om
den egner sig det ved faktisk ikke.

Nå, men TV2 Fyn havde et indslag om liggecykler for et par dage siden,
det kan nok findes på deres site, og der blev der slagloddet ...

Fra : Calle.

Dato : 11-02-04 16:50

> [...]
>
> Men det afgør jo ligesom sagen: Med midre der kommer en der forærer
> mig et svejseapperat, bliver der nok tale om en investering i en

en gasloddekolbe er en elektronik reperatører bruger, når de er i "marken"
den kan ikke slaglodde

--
Calle

Fra : Calle.

Dato : 11-02-04 16:49

Morten Winkler Jørgensen wrote:
> Propanflamme. Så det vil sige at jeg kan bruge en orange gasflaske fra
> tankstationen og det rette værktøj? Ikke noget med store elektriske
> anordninger?
Vi plejer nu at bruge både gas & ilt!
selvom det hedder lodde, så skal der ikke bruges nogen elektrisk loddekolbe.

--
Calle

Fra : //zigge

Dato : 11-02-04 13:41

Hej Morten

Selvfølgeligt kan du lære både at svejse og lodde selv. Det ER godt nok en
videnskab, men det kan læres

Den traditionelle måde at samle cykelstel på er ved at lodde dem med messing
lodning, det giver mulighed for at lægge en "tyk" fuge af messing i hjørner
der kan slibes/polleres så stellet får en meget flot finish. Det er også
denne metode man kalder slaglodning, i modsætning til tinlodning.
Slaglodningen er blot en lodning med et loddemateriale der kræver en højere
temperatur end tin, typisk 500 grader+. Den bedste varmekilde til
slaglodning er ubetinget autogen, men det er muligt at lodde nogen af
typerne med alm. blæselampe.

I nyere tid er man begyndt at svejse cykelstel. Den "rigtige" måde at svejse
tynde rør på, er med gas og ilt (autogensvejsning), det kræver en del øvelse
og at man kan tilskære rørene meget precist. Man kan få lige så flotte
resultater med autogen som ved lodning. Det er blot sværere at slibe
jern-samlingen bagefter end en samling af messing.
Det er også muligt at svejse med CO2-svejsning, hvilket nok er det nemmeste.
Resultatet bliver rimeligt, og det er hurtigt at lære.

Et svejseværk?
Et autogen-sæt består af to gasflasker med ilt og gas plus en regulator,
slanger og et "håndtag". Håndtaget er som regel et sæt man køber separat og
består af en grundenhed med ventiler. På dette kan man så sætte hoveder til
lodning, svejsning og skærebrænding.

En CO2-svejser er normalt et anlæg med transformer, styring mm plus en
separat gasflaske med CO2 der kan stå i enden af anlægget. Større anlæg kan
levere helt op til 500Ampere (til værkstedsbrug), grunden til de mange
ampere er at spændingen nedransformeres til en lavspænding på ca 40-50 Volt.
Et typisk hjemmeanlæg levere 200A og kan snilt køre på en alm.
kraftinstallation.

Der er kommet nye typer af rør-trådssvejsere til i den sidste tid. Grunden
til at jeg nævner dem under CO2-svejsere er at de tit sælges som
"CO2-svejsere uden gas". Det er noget vrøvl, da de svejser ved at tråden der
består af et pulverfyldt jernrør (som tråd) fordamper pulveret indeni og
danner en beskyttende gas til svejsningen.

Hvad ville jeg vælge?
Tja, det afhænger af hvad dine muligheder iøvrigt er for at skære rørene til
og efterbearbejde dem.
Både lodning og autogensvejsning kræver at rørene passer ret godt sammen.
Man siger normalt at man ikke skal lave spalter der er mere end en tiendedel
millimeter brede for at få en god samling. En anden ting ved det er at det
er hulens meget nemmere at svejse/lodde en tæt samling, selv om dygtige
svejsere godt kan "redde" en slatten samling.
Ved CO2 og rørsvejsning er det ikke så kritisk at have en meget tæt samling,
spalter på op til en millimeter er nemme at fylde, da tråden kommer ud af
håndtaget i en jævn strøm og afkøles næsten øjblikkeligt i svejsestedet. Så
det er altså muligt at "bygge" sin svejsning op lidt a lá sådan som
fugemasse opfører sig.
Prismæssigt er det svært at råde dig. Der er gode muligheder for at finde et
brugt autogensæt, de er næsten uopsliddelige, reservedelene er billige. Til
gengæld skal du have et sæt flasker og dem kan man enten købe (ejerflasker)
eller leje (lejeflasker), spørg hos en forhandler.
CO2 svejsning kræver også en gasflaske med de samme vilkår som ovenfor. Men
CO2-svejseren kan også svejse mange forskellige opgaver som er svære at lave
med autogen. Dog kan man ikke umiddelbart skærebrænde med den. Reservedelene
til CO2 er dyrere end til auutogen, men nemme at skaffe.
Rørtrådssvejseren er billig i indkøb hos f.eks. H.N. let at bruge, de kan
normalt ikke svejse så tykke enmer (mere end 3mm), til gengæld spare man
flasken og den udgift der kan være ved en lejeflaske. Selve tråden en til
gengæld lidt dyrere end den til CO2-svejsning. Så det er et valg... Det er
et åbent spørgsmål hvad de siger i H.N. hvis man vil købe reservedele til en
af deres rørsvejsere.

Andre ting: På værksteder der arbejder meget med rørsamlinger, bruger de tit
en specialfræser der kan lave rundingen i enden af et rør så det passer
perfekt ind imod et andet ved at bruge den rigtige diameter fræser. Man kan
fræse de samme tætte samlinger vha. en standboremaskine og lidt kreativ
opspænding og en passende endefræser med lave omdrejninger.

Mvh
//zigge

Fra : Calle.

Dato : 11-02-04 16:55

//zigge wrote:
> [...]
> diameter fræser. Man kan fræse de samme tætte samlinger vha. en
> standboremaskine og lidt kreativ opspænding og en passende endefræser

eller en alm. fil med samme radius som røret der skal ind i buen

--
Calle

Fra : Calle.

Dato : 11-02-04 16:46

> [...]
> ikke.
>
> * Er et svejseapparat fra Harald Nyborg godt nok til mig?

Jeg ville slaglodde det.
1. Det kan ikke ses, hvis det er ordentligt lavet.
2. Co2 vil give en masse svejsestænk, samt at du vi få vridninger i stellet.

du skal bruge:
alm. gas/ilt anlæg
loddesølv (findes et hav af forskellige)
flush (hvidt pulver)

sølvlodning er ikke så svært at lære.

--
Calle

Fra : //zigge

Dato : 11-02-04 19:45

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> Jeg ville slaglodde det.

Det ville jeg også

> du skal bruge:
> alm. gas/ilt anlæg
> loddesølv (findes et hav af forskellige)

Her er det værd at bemærke at indenfor de forskellige lod, kan man får det
med forskellige smeltepunkter. Fordelen ved at have et par forskellige at
vælge imellem, er at man f.eks. ved lodningen af kronrøret, kan starte med
at lodde det ene rør fast med det lod der har den højeste smeltetemperatur
og derefter lodde det andet rør på med det lod der smelter ved en lavere
temperatur uden at den første lodning går op... smart.

> flush (hvidt pulver)

Ja eller en vædske - alt efter type.
Er det et pulver, kan man som regel røre en lille skefuld op med vand - det
er nemmere at pensle det på end først at opvarme lidt og så stå og drysse.

Jeg ville derimod ikke sølvlodde, dels er det hundedyrt og dels får man
nemmere kærvvirkning i samlingerne.
Derimod ville jeg bruge en messing-lod. Det kann man "bygge op" i
samlingerne sådan at det er muligt at få en radius helt op til 3mm. Det ser
hamrende godt ud, og modvirker brud i samlingen.

> sølvlodning er ikke så svært at lære.

Næ.

Mvh
//zigge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-02-04 22:25

"Morten Winkler Jørgensen" <morten@spam_min_mås_af.popp-winkler.dk> skrev
> - Hvorfor hedder det slaglodde?

Det hentyder til, at lodningen er slagfast.

HPV-klubben ses på www.hpv-klub.dk
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-02-04 08:29

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Morten Winkler Jørgensen" <morten@spam_min_mås_af.popp-winkler.dk>
> skrev
>
> Det hentyder til, at lodningen er slagfast.

Slaglodning er en gammel betegnelse, fra en tid hvor man brugte
messinglod. I dag hedder det på dansk hårdlodning, og der findes et hav
af lodtyper med forskellig sammensætning og smeltepunkt beregnet til
lodning af forskellige grundmaterialer, se f. eks.
http://www.castolin.com/products/brazing_en.html?myLevel=_2.1

--
Venlig hilsen
Erik Olsen