Godt program til dokumentation?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 11-02-04 09:48

Hej

Jeg er lidt på udkik efter et program al'a doxygen(www.doxygen.org) til
Delphi, findes sådan noget? Det skal bruges til at fremstille dokumentation
ud fra ens kildekoder...

På forhånd tak

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 11-02-04 21:17

Thomas Eg Jørgensen wrote:
> Jeg er lidt på udkik efter et program al'a doxygen(www.doxygen.org) til
> Delphi, findes sådan noget? Det skal bruges til at fremstille dokumentation
> ud fra ens kildekoder...

Der findes vist nok to (eller mere), men det er lang tid siden at jeg
har prøvet dem. Det ene er pasdoc, http://pasdoc.sourceforge.net der
vist virker meget ala javadoc. Derudover findes fpdoc,
http://www.freepascal.org/docs-html/fpdoc/fpdoc.html der er lidt
anderledes idet man (så vidt jeg husker) selv skal lave lidt uden om koden.

/Preben

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 12-02-04 12:00

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message

> [...]
> http://www.freepascal.org/docs-html/fpdoc/fpdoc.html der er lidt
> anderledes idet man (så vidt jeg husker) selv skal lave lidt uden om

Nu er det nok mig der har overset det, men hvor henter man FPDoc henne? Er
det en del af freepascal eller?

MVH
Thomas

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 12-02-04 12:19

Thomas Eg Jørgensen wrote:
> Nu er det nok mig der har overset det, men hvor henter man FPDoc henne? Er
> det en del af freepascal eller?

Jeps, du installerer blot FreePascal, kan hentes på
http://www.freepascal.org/download.html

Men husk på at beskrivelser til alle dine units, classes, metoder, etc
skal laves seperat i en XML-fil, se
http://www.freepascal.org/docs-html/fpdoc/fpdocse6.html#x11-100003.1

Da jeg prøvede det syntes jeg at det var lidt dumt at skulle have en
speciel fil til det; jeg er vant til javadoc og synes egentlig at det
fungerer fint at have det i koden, selvom det da nogen gange kommer til
at se en smule underligt ud; da man altid sidder med koden foran sig er
man (læs: jeg) mere tilbøjelig til at udskyde dokumentationen til senere
(læs: aldrig) hvis man skal til at åbne et nyt dokument og skrive nye
felter, etc.

/Preben