Bliver jeg nuket?
Fra : Morten B

Dato : 23-04-01 17:24

Jeg oplever jævnligt at min computer som kører windows2000 rebooter
spontant!
Jeg har efterhånden indkredset det til at finde sted når jeg er på IRC (uden
at bruge bouncer) eller er på ICQ. Derfor antager jeg at der er nogen der
har set sig ond på mig og nuker mig. Jeg bruger ZoneAlarm som firewall men
den tager det tydeligvis ikke, og der står heller ikke noget i loggen når
jeg får startet op igen.

Jeg har søgt lidt på nettet, men det har ikke været muligt at finde noget om
nukes til windows2000, og derfor heller ikke om hvad man skal gøre for at
beskytte sig. (Hvis jeg skal være ærlig troede jeg slet ikke windows2000
kunne nukes.)

Som sidebemærkning kan jeg sige at jeg venter på en router til min
netexpres. Vil en lukket router forhindre mig i at blive nuket?

/Morten

Fra : Bent skohorn

Dato : 23-04-01 17:39

"Morten B" <mortenb@trashcan.dk> wrote

http://www.ussrback.com/archives/Os%20exploits/Windows/2k/

> Som sidebemærkning kan jeg sige at jeg venter på en router til min
> netexpres. Vil en lukket router forhindre mig i at blive nuket?

Lige så meget som en 'åben' .. det er routeren der får ip'en, så evt. nukes
vil blive sendt til routeren. Eventuelle serviced der forwardes ind til din
pc, som f.eks webserver etc. vil stadig være lige sårbare.

> /Morten

Bent

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 23-04-01 17:55

"Bent skohorn" <a@b.c> wrote:

>"Morten B" <mortenb@trashcan.dk> wrote

>Lige så meget som en 'åben'

Nej, meget meget mere. Det lyder som om du ikke ved hvad
forskellen på de to NE2-konfigurationer er.

>.. det er routeren der får ip'en, så evt. nukes
>vil blive sendt til routeren. Eventuelle serviced der forwardes ind til din
>pc, som f.eks webserver etc. vil stadig være lige sårbare.

Og da forskellen på åben og lukket NE2-konfiguration jo netop
(medmindre man selv laver om på det) er at den åbne videresender
alt udefra ind til pc'en, så gør det pokker til forskel for
sikkerheden.

Den lukkede er så godt som helt ufarlig (hvis man ikke selv
downloader trojanske heste og den slags). Den åbne er ca. så
farlig som noget kan være - hvis man ikke har noget firewall på
indersiden.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Bent skohorn

Dato : 23-04-01 18:28

"Jesper Dybdal" <jdunet@u5.dybdal.dk> wrote in message

> Nej, meget meget mere. Det lyder som om du ikke ved hvad
> forskellen på de to NE2-konfigurationer er.

sandt, men jeg har da et par ide'er eftersom det er en router.

> [...]
> (medmindre man selv laver om på det) er at den åbne videresender
> alt udefra ind til pc'en, så gør det pokker til forskel for

Det er de færreste 'sjove' pakker der overlever NAT - og det var nukes vi
snakkede om..

> [...]
> downloader trojanske heste og den slags). Den åbne er ca. så
> farlig som noget kan være - hvis man ikke har noget firewall på

NAT beskytter ikke mod dumme brugere.. De åbner gerne ting der hedder
prettypark.exe eller happy99.. at have en 'lukket' router er ikke løsningen
hvis man er almindelig bruger og lidt smådum som de fleste desværre er, der
vil den mere være til besvær.. 'hvorfor kan folk ikke se min ftp server bla
bla bla napster virker ikke jeg kan ikke dcc' .

trojanske heste kan jo osse ramme kloge mennesker.. der kommer jævnligt nye
huller i ting mange folk bruger, og de skal jo ramme et par stykker før man
hører om det..

> Jesper Dybdal, Denmark.
> http://www.dybdal.dk (in Danish).

samme her.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 23-04-01 19:22

"Bent skohorn" <a@b.c> wrote:

>Det er de færreste 'sjove' pakker der overlever NAT - og det var nukes vi
>snakkede om..

Jeg vil tro at en statisk 1-1 NAT som den NE2's åbne
konfiguration giver slipper stort set alt igennem, også ganske
mange "sjove" pakker.

>NAT beskytter ikke mod dumme brugere.. De åbner gerne ting der hedder
>prettypark.exe eller happy99.. at have en 'lukket' router er ikke løsningen

Nej, ikke på "dumme brugere", men det er i allerhøjeste grad
løsningen på angreb udefra.

>hvis man er almindelig bruger og lidt smådum som de fleste desværre er, der
>vil den mere være til besvær.. 'hvorfor kan folk ikke se min ftp server bla
>bla bla napster virker ikke jeg kan ikke dcc' .

Jeg mistænker at den overvejende del af "almindelige brugere"
ikke bruger noget som helst andet end WWW og e-post. Men
bevares, "almindelige brugere" har typisk endnu ikke
ADSL-opkobling, så det kan godt være du har ret i forhold til
mange nuværende "almindelige ADSL-brugere".

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).