Hvilken browser
Fra : H.S.

Dato : 09-02-04 11:09

Hvis man nu altid har brugt Internet Explorer - og godt kunne tænke sig at
prøve nogle alternativer, hvad er så bedst ? Opera ? Netscape (hvis de lever
endnu) eller en helt tredje ?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-02-04 11:42

H.S. wrote:

> Hvis man nu altid har brugt Internet Explorer - og godt kunne tænke sig at
> prøve nogle alternativer, hvad er så bedst ? Opera ? Netscape (hvis de lever
> endnu) eller en helt tredje ?

Jeg syntes at du skulle prøve Firefox.
http://www.mozilla.org/products/firefox/why/

Hintzmann c",)

Fra : Morten Bowman

Dato : 09-02-04 12:44

On Mon, 9 Feb 2004 11:08:57 +0100, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote:

>Hvis man nu altid har brugt Internet Explorer - og godt kunne tænke sig at
>prøve nogle alternativer, hvad er så bedst ? Opera ? Netscape (hvis de lever
>endnu) eller en helt tredje ?

Mozilla 1.6, er jeg blevet rigtig glad for. Firefox (Firebird) blev træls på
min pc, så jeg smed den ud igen.

Morten Bowman
mortensnabelabowmanpunktumdk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-02-04 15:48

Morten Bowman <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev :

>Mozilla 1.6, er jeg blevet rigtig glad for. Firefox (Firebird) blev træls på
>min pc, så jeg smed den ud igen.

Hvis man så vil give et godt svar, så ville det da være en god
ide, hvis du skrev, hvad du fandt træls ved Firefox/-bird og
hvad, der er bedre i Mozilla i forhold hertil.

Ellers er det jo et relativ intetsigende svar.
--
Knud

Fra : Morten Bowman

Dato : 09-02-04 19:40

On Mon, 09 Feb 2004 15:48:04 +0100, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

>Hvis man så vil give et godt svar, så ville det da være en god
>ide, hvis du skrev, hvad du fandt træls ved Firefox/-bird og
>hvad, der er bedre i Mozilla i forhold hertil.
>
>Ellers er det jo et relativ intetsigende svar.

Både og. Jeg tror mit problem er lokalt, altså relateret til min pc. Den
kunne lige pludselig ikke starte op og så var den også en kende besværlige
at installere plugins til. Og man kan jo heller ikke bare opdatere når der
kommer nye versioner, så bliver pluginsene slettet!?

Fra : Morten Bowman

Dato : 09-02-04 19:43

> [...]

>hvad, der er bedre i Mozilla i forhold hertil.
>
>Ellers er det jo et relativ intetsigende svar.

Ift. Mozilla 1.6 er der stadig småting der ikke er optimale på alle sider.
Bla. baggrundsmusik og drop-down bokse driller en del. Nogen gange har jeg
oplevet at den simpelthen går ned når jeg skal udfylde en boks med tekst på
en side.
Dette kan også være pga. dårlig webprogrammering.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-02-04 08:11

Morten Bowman <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in

> [...]
> en boks med tekst på en side.
> Dette kan også være pga. dårlig webprogrammering.

Lad mig starte med at understrege, at jeg personligt synes, at Mozilla er
den bedste, der er hændt browsermarkedet i meget lang tid ... men du mener
da vel for pokker ikke, at selv uanstændigt dåligt programmerede
hjemmesider skal kunne få en browser til at brage ned, vel?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Morten Bowman

Dato : 10-02-04 12:33

On Tue, 10 Feb 2004 07:11:22 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<j@stocholm.invalid> wrote:

> [...]
>da vel for pokker ikke, at selv uanstændigt dåligt programmerede
>hjemmesider skal kunne få en browser til at brage ned, vel?

Nej, bestemt ikke. Det irriterede mig voldsomt!
Men jeg bruger skam stadig Moz 90% af tiden er skam også meget tilfreds. Men
jeg kender et par stykker der laver hjemmesider som ikke gider teste dem mod
Moz, til nød Netscape og Opera (!?).

Fra : Torben Nielsen

Dato : 09-02-04 14:19

H.S. wrote:
> Hvis man nu altid har brugt Internet Explorer - og godt kunne tænke sig at
> prøve nogle alternativer, hvad er så bedst ? Opera ? Netscape (hvis de lever
> endnu) eller en helt tredje ?

Jeg vil anbefale Opera, men Firefox er nu også ganske udmærket
(og helt gratis). Der er mange grunde for og imod begge
programmer, så jeg vil råde dig til at installere begge og bruge
dem et par dage hver, så ved du nok hvilken browser der passer
til dit temperament. Hvis ingen af browserne falder i din smag,
kan du hente en overbygning til IE, fx MyIE2 eller Avantbrowser.
God fornøjelse med hvad du end måtte vælge.

Mvh.
Torben

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 10-02-04 21:19

Torben Nielsen wrote:

<SNIP>

> [...]
> MyIE2 eller Avantbrowser.
> God fornøjelse med hvad du end måtte vælge.

Du skal bare så bare være opmærksom på, at du stadig er sårbar over for
de fejl og sikkerhedshuller der er i IE.

/Kristian Nejsum

--
Using Mozilla Thunderbird 0.4

Fra : kk

Dato : 09-02-04 15:32

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in message
> Hvis man nu altid har brugt Internet Explorer - og godt kunne tænke sig at
> prøve nogle alternativer, hvad er så bedst ? Opera ? Netscape (hvis de
> [...]
Du kan jo prøve Flashpeak Slim Browser. Den fylder ikke ret meget, beskytter
mod popups, er bl. a. på dansk, idet du vælger sprog under install, og er
hurtig.
Har brugt den et stykke tid som "extra", når jeg skal ud på de sider, hvor
det popper og gnistrer hele tiden.
Kan downloades på: www.flashpeak.com
NB.: Nej, den er ikke fyldt af reklamer, men alligevel gratis.
mvh
kk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-02-04 17:50

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> posting:

>Hvis man nu altid har brugt Internet Explorer - og godt kunne tænke sig at
>prøve nogle alternativer, hvad er så bedst ? Opera ? Netscape (hvis de lever

Smag og behag.

Har personligt anvendt Opera siden version 3-et-eller-andet. Bruger
ikke andre browsere end den.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-02-04 17:59

In article <c07m2r$ot5$1@sunsite.dk>, public@tele2adslSPAM.dk says...

> prøve nogle alternativer, hvad er så bedst ? Opera ? Netscape (hvis de lever
> endnu) eller en helt tredje ?

Har både Opera og Mozilla, men Mozilla er default-browser.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 09-02-04 18:43

Hej

H.S. wrote:
> Hvis man nu altid har brugt Internet Explorer - og godt kunne tænke sig at
> prøve nogle alternativer, hvad er så bedst ? Opera ? Netscape (hvis de lever
> endnu) eller en helt tredje ?

Når ikke du skriver andet, så formoder jeg du kører Windows.
Der er tre oplagte muligheder:

Mozilla 1.6 (eller evt. 1.4.1)
Mozilla FireFox 0.8
Opera 7.23

Og du kan da bare vælge og installere dem alle tre og se hvad du bedst
kan lide! Netscape udvikles ikke yderligere (i øjeblikket i hvert fald),
men der er heller ikke rigtig nogle fordele ved den mere i forhold til
Mozilla (Netscape 7.1 bygger på Mozilla 1.4).

Bemærk at hvis du installerer flere forskellige "gecko-baserede"
browsere som bygger på forskellige versioner af gecko, så bør de køre på
hver deres profil. "Gecko" er den "motor" der ligger Mozilla, FireFox,
Netscape, Camino, m.fl. Jeg formoder nu at både Mozilla 1.6 og FireFox
0.8 kører på Gecko version 1.6, så du behøver ikke nødvendigvis at tænke
på lige nu.

Grunden til at der tilbydes to forskellige browsere på www.mozilla.org,
er at Mozilla er den "officielle modne browser", mens FireFox er den der
skal afløse Mozilla når den er klar. FireFox regnes altså mere som en
"browser under udvikling" end et færdigt produkt. FireFox er dog
allerede så god at mange foretrækker den fremfor Mozilla.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Jacob Riis

Dato : 09-02-04 20:02

Stig Nygaard wrote:

[snip]

> [...]
> FireFox, Netscape, Camino, m.fl. Jeg formoder nu at både Mozilla 1.6
> og FireFox 0.8 kører på Gecko version 1.6, så du behøver ikke nødvendigvis

Mozilla Suite lægger profil her
C:\Documents and Settings\BRUGERNAVN\Application Data\Mozilla
mens Mozilla Firefox lægger den her
C:\Documents and Settings\BRGERNAVN\Application Data\Phoenix

Jeg ved ikke rigtigt hvordan du vil få de 2 programmer til at benytte en
profil. jeg tror i øvrigt ikke at gecko motoren ligger i profilen

Men ellers så er jeg enig i at man bør teste
Mozilla Suite 1.6
Mozilla Firefox 0.8
Opera 7.23

--
Jacob (som bruger Firefox 0.8

Fra : Stig Nygaard

Dato : 09-02-04 20:19

Hej Jacob

Jacob Riis wrote:
> Mozilla Suite lægger profil her
> C:\Documents and Settings\BRUGERNAVN\Application Data\Mozilla
> mens Mozilla Firefox lægger den her
> C:\Documents and Settings\BRGERNAVN\Application Data\Phoenix

Ok det vist jeg ikke. Så er der nok ingen ko på isen der. Hvis du kører
flere versioner af Mozilla på én gang (f.eks. en stabil + en "nightly"),
så skal man i hvert fald stadig være opmærksom på det.

> Jeg ved ikke rigtigt hvordan du vil få de 2 programmer til at benytte en
> profil. jeg tror i øvrigt ikke at gecko motoren ligger i profilen

Det har altid (potentielt) givet problem at lade to versioner af Mozilla
dele profil. Mener også det gælder mht. til deling imellem Netscape og
Mozilla.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 09-02-04 20:40

Hej

Jacob Riis wrote:
> jeg tror i øvrigt ikke at gecko motoren ligger i profilen

Narj, det tror jeg nu egentlig heller ikke når det kommer til stykket.
DEt er nok i en af de mere overordnede Mozilla-teknologier (men stadig
en fælles teknologi som både Mozilla, FireFox og Netscape bruger, dog
måske i forskellige directories )

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Lars

Dato : 09-02-04 22:49

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man nu altid har brugt Internet Explorer - og godt kunne tænke sig at
> prøve nogle alternativer, hvad er så bedst ? Opera ? Netscape (hvis de
lever
> endnu) eller en helt tredje ?

Jeg har Opera, Mozilla og I.E.

Jeg bruger alle tre.
Men til forskellige ting.

Hvis jeg leder efter bil, båd eller kigger blå avis, så er det Opera fordi
den åbner vinduer i baggrunden og fordi der er vanvittig smarte
tastaturgenveje.

Til avislæsning etc. er det I.E.

Men det kan også skifte lidt alt efter mit humør.

Jeg tror nok jeg er mest varm på Opera. Dernæst Internet Explorer og sidst
Mozilla.

Største fordel ved Mozilla er "pop-up-killer".

Lars

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-02-04 22:58

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> skrev:

>Største fordel ved Mozilla er "pop-up-killer".

Skulle den være bedre end operas?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-04 16:33

Lars skrev:

> Hvis jeg leder efter bil, båd eller kigger blå avis, så er det
> Opera fordi den åbner vinduer i baggrunden

Har du prøvet Mozilla + Multizilla? Den er en udvidelse til Mozilla
der blandt meget andet kan få omdirigeret target="_blank" og/eller
window.open-kommandoer til nye tabs - svarende til Operas standard
vinduesmode.

En af de skønne ting ved Mozilla er at der findes et hav af
udvidelser der gør at man kan tilpasse browseren til ens egen smag.

Jeg bruger fx Adblock til at fjerne uønskede reklamer, Launchy til
at give nem adgang til at åbne links i andre programmer, Googlebar
til søgninger og checky til at kontrollere egne og andres websider.

> og fordi der er vanvittig smarte tastaturgenveje.

Det er set med mine øjne - sammen med hastigheden - Operas største
fortrin, og de enkeltområder hvor jeg synes at Mozilla ikke helt er
på højde med Opera.

Begge browsere har type ahead-find - som jeg nødigt vil undvære -
og begge browsere har også mouse gestures som jeg sagtens kan se
potentialet i, men endnu ikke bruger fast.

Mozillas muligheder i forbindelse med webdesign er bedre end alle
andre browsere jeg kender til. Opera har adgang til html-
validering, mens Mozilla med checky kan validere mod et utal af
tjeneste. Mozilla har DOM-inspector til at undersøge hvorfor en
side ser ud som den gør - det værktøj ville jeg betale for hvis det
kunne fås til IE og Opera, men selv om det kun virker til Mozilla
er det et af de vigtigste redskaber jeg har til at rette drilske
websider. Javascriptkonsollen og javascriptdebuggeren er også tit i
brug, ligesom muligheden for at se http-headers (plugin'et
livehttpheaders) er god.

Mozillas muligheder mht. bogmærker er også gode. Man kan definere
nøgleord til bogmærker - så når jeg fx skriver "dr" i
adresselinjen, så havner jeg på DR's nyhedsside. Nøgleord kan
kombineres med parametre. Jeg kan fx skrive: "ro brunkage" for at
slå ordet brunkage op i retskrivningsordbogen. Der er rigtig mange
opslagsværker hvor den mulighed er relevant.

> Til avislæsning etc. er det I.E.

Specielt ved avislæsning sætter jeg pris på at slippe for
irriterende (og ofte blinkende) reklamer. Det sørger Adblock for -
særdeles effektivt endda.

> Største fordel ved Mozilla er "pop-up-killer".

Alle andre (vinduesbaserede) browsere end IE har i dag indbygget en
effektiv pop op-stopper. Der er mig bekendt ikke synderlig forskel
på dem.

Jeg er varm tilhænger af Mozilla. Opera er også en glimrende
browser, og hvis jeg ikke havde været særdeles godt tilfreds med
Mozilla, ville jeg nok have overvejet at købe betalingsudgaven af
Opera for at slippe for reklamerne der. Men til den måde jeg bruger
en browser, er Mozilla i dag et klart førstevalg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 10-02-04 19:00

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>Mozillas muligheder mht. bogmærker er også gode. Man kan definere
>nøgleord til bogmærker - så når jeg fx skriver "dr" i

Er nu også muligt i Opera. Mindst siden version 5, AFAIR.

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-02-04 19:36

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

>Opera har adgang til html-validering

Ja, det har jeg læst flere gange, men jeg kan ikke finde muligheden,
heller ikke i Help. Har ver. 7.21 .

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-02-04 19:38

On Tue, 10 Feb 2004 19:36:19 +0100, Peter Loumann wrote:

> Ja, det har jeg læst flere gange, men jeg kan ikke finde muligheden,
> heller ikke i Help. Har ver. 7.21 .

Ctrl + Alt + V

--
Mvh. Lars

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-02-04 20:05

Lars Jørgensen <fake@email.invalid> skrev:

>Ctrl + Alt + V

Sandelig! = AltGr + V hvis man foretrækker det. Det skal man åbenbart
bare vide.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jacob Riis

Dato : 10-02-04 20:20

Man kan bare bruge bookmarklets til validering af hjemmesider. Se her
http://www.squarefree.com/bookmarklets/ og kig under validation. Det er
meget enkelt at bruge. Man skal blot flytte booknarkmarkletten på siden til
sine bookmarks (evt. i browserens værktøjslinje) Når man befinder sig på en
hjemmeside trykker man blot på bookmarkletten og får siden valideret.

Der findes også mange andre bookmarklets til andre formål.

--
Jacob

Fra : Torben Nielsen

Dato : 10-02-04 23:35

Jacob Riis wrote:
> Der findes også mange andre bookmarklets til andre formål.

Tak, for tippet! Nu kan jeg endelig slukke for det irriterende
Flash-l... på en let måde.

Mvh.
Torben

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 15-02-04 11:29

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> [...]
> slå ordet brunkage op i retskrivningsordbogen. Der er rigtig mange
> opslagsværker hvor den mulighed er relevant.

Det lyder godt nok smart, men jeg kan ikke finde det i hjælpen.

Hvordan bruger med parametre i bogmærker?

Mvh
Morten

--
SuSE Linux 8.2 and
Debian Linux for i386 and Alpha -o)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-04 22:20

Christian Bohr-Halling skrev:

> Er nu også muligt i Opera. Mindst siden version 5, AFAIR.

Ah ja - det ser jeg nu. Jeg havde ikke lige regnet ud hvad
"nickname" dækkede over.

Men der er så vidt jeg kan se/google ikke mulighed for parametre,
vel?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Torben Nielsen

Dato : 10-02-04 23:29

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Men der er så vidt jeg kan se/google ikke mulighed for parametre,
> vel?

Jo, fx er der som standard "g <nøgleord>" som er en google
søgning, der er flere standardsøgninger og mulighed for at
definere sine egne (search.ini i Opera-biblioteket).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-04 22:26

Jacob Riis skrev:

> Man kan bare bruge bookmarklets til validering af hjemmesider.
> Se her http://www.squarefree.com/bookmarklets/ og kig under
> validation.

Det ser lækkert ud - quick validate vil jeg i hvert fald have lagt
ind. Men checky er stadig mit foretrukne valideringsværktøj - med
et enkelt tastetryk kan jeg validere både css og html (via agenten,
som kan sættes op som man behager).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-04 23:41

Torben Nielsen skrev:

> Jo, fx er der som standard "g <nøgleord>" som er en google
> søgning,

Den kendte jeg godt.

> mulighed for at definere sine egne (search.ini i Opera-
> biblioteket).

- men den var ny for mig. Opera gemmer nogle af sine fortrin godt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-02-04 11:58

Morten Lehrmann skrev:

> Hvordan bruger med parametre i bogmærker?

Sæt %s ind der hvor din parameterværdi skal indsættes:

Her er fx adressen til retskrivningsordbogen med parametermarkøren
indsat: http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?P=%s&M=1

Som regel er det letteste at bogmærke en søgning på en fast værdi
og så i egenskaberne for bogmærket (Ctrl-B => Properties) ændre den
faste værdi til %s. Ret evt. også navnet på bogmærket.

Jeg er begyndt at tilføje søgeordet til bogmærkenavnet i paranteser
- fx "Retskrivningsordbogen (ro)". På den måde kan jeg hurtigt se
hvilket søgeord der er defineret hvis jeg har glemt det.

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 15-02-04 12:35

> [...]

> - fx "Retskrivningsordbogen (ro)". På den måde kan jeg hurtigt se
> hvilket søgeord der er defineret hvis jeg har glemt det.

Jamen, det er smart.

Har lige lavet en til php.net:

http://dk2.php.net/manual-lookup.php?pattern=%s

Tak

Mvh
Morten

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 19-02-04 17:56

> [...]

>og så i egenskaberne for bogmærket (Ctrl-B => Properties) ændre den
>faste værdi til %s. Ret evt. også navnet på bogmærket.

Smart

Er det dokumenteret nogle steder?

Og kan man også sætte to parametre ind et stykke fra hinanden i
placeringen? Jeg har prøvet at sætte %s ind et par steder et stykke
fra hinanden, men hvis jeg så skriver f.eks. gg parm1 parm2 så ryger
både parm1 og parm2 ind ved det første %s og det sidste %s vises netop
som %s

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-02-04 22:59

Morten Lehrmann skrev:

> Jamen, det er smart.

Ja.

> --
> [...]

Et par tekniske noter.

a) Din signaturadskiller mangler et mellemrum - det skal være "-- "
og ikke "--". Det lille mellemrum gør en stor forskel fordi det
sætter gode newsprogrammer i stand til at genkende din sigantur som
en signatur. Det betyder dels at den kan formateres anderledes når
den vises, og dels at den automatisk udelades ved besvarelser. Du
bruger tilsyneladende Gnus som newsprogram - den kan sagtens lave
en korrekt adskiller. Spørg evt. om hvordan det gøres i

b) Usenetsignaturer bør ikke være større end 4 linjer a 72 tegn. Du
kan se forklaringen på den begrænsning her:
<http://usenet.dk/netikette/signatur.html> (samme side fortæller i
øvrigt også om punkt a.

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 16-02-04 09:03

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Et par tekniske noter.

Jeg troede egentlig, jeg havde fået styr på det
blankttegn, for jeg kender godt reglen.

Håber den er der nu.

Mvh.
Morten

--
Running: SuSE Linux 8.2 on i386.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-02-04 10:42

Morten Lehrmann skrev:

> Jeg troede egentlig, jeg havde fået styr på det
> blankttegn, for jeg kender godt reglen.

Den er fin nu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-02-04 23:01

Jørgen Linde Sørensen skrev:

> Smart

Jep. Jeg bruger det mere og mere.

> Er det dokumenteret nogle steder?

Underligt nok er det ikke (så vidt jeg kan se) med i onlinehjælpen.
Men der står lidt på siden her:

   <http://www.mozilla.org/docs/end-user/keywords.html>

> Og kan man også sætte to parametre ind et stykke fra hinanden
> i placeringen?

Nej - som du selv har erfaret virker det ikke.