|
| Et par spørgsmål Fra : [6400] Frank Fogh Ma~ |
Dato : 09-02-04 06:30 |
|
Hej alle
jeg har lige startet et firma og har derfor naturligvis et par spørgsmål.
1. kan man købe varer til sit firma uden regning ( eks. via QXL , købe et
vareparti til xx KR og så sælge det via sin butik/webshop ?)
2. hvis man kan det og køber en vare til 100,- (uden at kunne trække moms
fra ) så skal man sælge den for min 125 for at dække udgifterne og den
efterfølgende moms indbetalinig ikke ?
3. kan man købe udstyr ved sig selv og tage med over i firmaet ? (her tænker
jeg på unlockudstyr til mobil telefoner evt en pc)
Firmaet er et enkeltmandsfirma.
--
/Frank
E-Mail -> Danmark = DK
| |
Nico de Jong (09-02-2004)
| Kommentar Fra : Nico de Jong |
Dato : 09-02-04 07:44 |
|
> 1. kan man købe varer til sit firma uden regning ( eks. via QXL , købe et
> vareparti til xx KR og så sælge det via sin butik/webshop ?)
>
> 2. hvis man kan det og køber en vare til 100,- (uden at kunne trække moms
> fra ) så skal man sælge den for min 125 for at dække udgifterne og den
> efterfølgende moms indbetalinig ikke ?
>
> 3. kan man købe udstyr ved sig selv og tage med over i firmaet ? (her
tænker
> jeg på unlockudstyr til mobil telefoner evt en pc)
1.Hvis du køber varer uden regning, er bruttoavancen jo 100%. Hvis du køber
en vare (uden regning) til 100 kr, og vi forudsætter en beskatning på 50%,
skal du sælge varen til 200 kr bare for at få dine egne penge hjem igen.
2. Med (1) i mente, skal du sælge den for 200 + moms = 250, og så har du
stadigvæk ikke tjent en øre. Hvis du ikke er momsregistreret, kan du ikke
lægge moms på.
3. Det må andre svare på
Nico
| |
[6400] Frank Fogh Ma~ (09-02-2004)
| Kommentar Fra : [6400] Frank Fogh Ma~ |
Dato : 09-02-04 07:49 |
|
"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> wrote in message
news:rXFVb.1463$yZ2.1056@news.get2net.dk...
> 1.Hvis du køber varer uden regning, er bruttoavancen jo 100%. Hvis du
køber
> en vare (uden regning) til 100 kr, og vi forudsætter en beskatning på 50%,
> skal du sælge varen til 200 kr bare for at få dine egne penge hjem igen.
>
> 2. Med (1) i mente, skal du sælge den for 200 + moms = 250, og så har du
> stadigvæk ikke tjent en øre. Hvis du ikke er momsregistreret, kan du ikke
> lægge moms på.
1. hvad så hvis jeg køber den med regning , så kan jeg sælge den med moms
til 125 og ende på 0 i balance ?
--
/Frank
E-Mail -> Danmark = DK
| |
Nico de Jong (09-02-2004)
| Kommentar Fra : Nico de Jong |
Dato : 09-02-04 08:21 |
|
"[6400] Frank Fogh Madsen" <News2@guezz.danmark> skrev i en meddelelse
news:40272d4f$0$1588$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> 1. hvad så hvis jeg køber den med regning , så kan jeg sælge den med moms
> til 125 og ende på 0 i balance ?
>
Det afhænger af om du køber den fra en privat (med dags dato kvittering)
eller fra en virksomhed.
Hvis du køber fra en privat, er der ikke købsmoms, så du skal sælge for
mindst 125. Hvis du køber for 100 kr fra en virksomhed, er den "rigtige"
indkøbskpris 80 kr, dvs at du får 20 kr tilbage fra T & S. Varen skal du så
sælge for 80 kr plus moms, og så er du igen oppe på 100 kr.
Nu kigger T & S jo med opmærksomme øjne på virksomheder der ikke har
overskud, og/eller hvor nettooverskuddet er meget lille. Det vil hurtigt
blive betragtet som hobby, og så kan momsfradragsretten ryge.
Det er lidt svært at sætte beløb på, men holdningen synes at være at man
skal kunne leve af det, om ikke andet så på en beskeden basis. Man kigger
også på hvor mange kunder der er.
Over i den anden grøft er der også problemer. Hvis man som konsulent ("
momsregistreret lønmodtager") sælger hele sin arbejdsindsats til et
konsulentfirma eller vikarbureau, dvs uden varekøb, 12 fakturaer om året,
faktura skrevet i hånden, etc. så er T & S meget negativ, og vil helst
betragte en som lønmodtager.
Jeg havde en gang en kollega, som gennem 15 år havde "solgt" sig selv gennem
et konsulentfirma. Han skrev som sagt 12 fakturaer om året, ikke nogen PC,
ikke noget kontor, ApS med 1 ansat (ham selv). Han skulle alligevel have 5
kort til Metro, så han kunne trække tingene fra i sit ApS.
Usmageligt.
Nico
| |
[6400] Frank Fogh Ma~ (09-02-2004)
| Kommentar Fra : [6400] Frank Fogh Ma~ |
Dato : 09-02-04 08:35 |
|
"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> wrote in message
news:quGVb.1656$Ha3.94@news.get2net.dk...
> "[6400] Frank Fogh Madsen" <News2@guezz.danmark> skrev i en meddelelse
> news:40272d4f$0$1588$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > 1. hvad så hvis jeg køber den med regning , så kan jeg sælge den med
moms
> > til 125 og ende på 0 i balance ?
> >
> Det afhænger af om du køber den fra en privat (med dags dato kvittering)
> eller fra en virksomhed.
> Hvis du køber fra en privat, er der ikke købsmoms, så du skal sælge for
> mindst 125. Hvis du køber for 100 kr fra en virksomhed, er den "rigtige"
> indkøbskpris 80 kr, dvs at du får 20 kr tilbage fra T & S. Varen skal du
så
> sælge for 80 kr plus moms, og så er du igen oppe på 100 kr.
Jeg takker for svarene
Men den første du svarede på med at jeg skulle sælge for 200 + moms det er
kun hvis man ikke får en dagsdato ?
--
/Frank
E-Mail -> Danmark = DK
| |
Nico de Jong (09-02-2004)
| Kommentar Fra : Nico de Jong |
Dato : 09-02-04 08:56 |
|
> Men den første du svarede på med at jeg skulle sælge for 200 + moms det er
> kun hvis man ikke får en dagsdato ?
>
Yes. En DD kvittering er jo bevis på at du har betalt noget. Hvad du har
købt, kan f.eks. stå på bagsiden. Hvis der er serienumre e.l. er det helt
fint.
Jeg ville tro at T & S ikke har noget imod en enkel DD kvittering, men hvis
man kører hele sin biks på den måde, kigger de nok en ekstra gang.
Der er også noget med "brugtmoms", men det ved jeg ikke noget videre om.
I mit ApS sælger jeg ikke til private (og køber slet ikke noget fra dem), så
hvis jeg skulle have lavet fejl undervejs, hører jeg det _meget_ gerne.
Nico
| |
[6400] Frank Fogh Ma~ (09-02-2004)
| Kommentar Fra : [6400] Frank Fogh Ma~ |
Dato : 09-02-04 09:29 |
|
"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> wrote in message
news:6%GVb.1835$Dw3.700@news.get2net.dk...
> > Men den første du svarede på med at jeg skulle sælge for 200 + moms det
er
> > kun hvis man ikke får en dagsdato ?
> >
> Yes. En DD kvittering er jo bevis på at du har betalt noget. Hvad du har
> købt, kan f.eks. stå på bagsiden. Hvis der er serienumre e.l. er det helt
> fint.
> Jeg ville tro at T & S ikke har noget imod en enkel DD kvittering, men
hvis
> man kører hele sin biks på den måde, kigger de nok en ekstra gang.
> Der er også noget med "brugtmoms", men det ved jeg ikke noget videre om.
> I mit ApS sælger jeg ikke til private (og køber slet ikke noget fra dem),
så
> hvis jeg skulle have lavet fejl undervejs, hører jeg det _meget_ gerne.
>
ok så blev jeg da klogere :) , jeg takker mange gange
--
/Frank
E-Mail -> Danmark = DK
| |
|
|