Kernel 2.6.2 problemer
Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-02-04 20:40

Hejsa.

Har forsøgt mig at kompilere en ny kerne så jeg kan få nvidia's grafikkort
drivere til at virke og så jeg kan få lidt grafik på til allersidst.

Jeg har kørt make menuconfig så godt jeg nu kunne.
Når jeg booter den nye kernel op skriver den følgende fejlmeddelelse:

VFS: Cannot open root device "304" or unknown-block(3,4)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: unable to mount root fs on unknown-block(3,4)

Jeg ved ikke helt hvad I kan bruge men har lagt lsmod op her:
http://linux.dontdoit.dk/lsmod
og bzImage-2.6.2 her: http://linux.dontdoit.dk/bzImage-2.6.2

Nu kan jeg af gode grunde ikke fortælle alt hvad jeg har gjort i make
menuconfig men hvis der er en fil / logfil I kunne få glæde af så sig
endelig til (jeg ved det ikke så jeg har uploadet det som jeg tror vil kunne
hjælpe - men ret mig endeligt).

Min computer består af følgende:

AMD Athlon XP 1800+
ECS K7S5A rev 1 (onboard netværkskort: SIS900 - 10/100MBit)
256 MB DDR ram PC2100
1 hdd, gammel 40 GB Quantum Fireball
Geforce 4 TI4200 120MB DDR ram
Netværkskort: Realtek RTL8139 - 10/100Mbit)
Trust lydkort.

Har ingen floppy drev så det er ikke en forglemmelse :)

Håber I kan hjælpe mig.

Jeg er på bar bund
Mvh
Stig Sørensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-02-04 20:50

Stig Sørensen wrote:
> VFS: Cannot open root device "304" or unknown-block(3,4)
> Please append a correct "root=" boot option
> Kernel panic: VFS: unable to mount root fs on unknown-block(3,4)

Sikrede du dig at du havde en linie i /etc/lilo.conf, der fortalte
hvilket root-device som den skulle boote fra ... som en foreslog?

> Jeg ved ikke helt hvad I kan bruge men har lagt lsmod op her:
> http://linux.dontdoit.dk/lsmod

Det ligner umiskendeligt selve lsmod-programmet og ikke outputtet fra
programmet.

> og bzImage-2.6.2 her: http://linux.dontdoit.dk/bzImage-2.6.2

Der er nok ikke mange, der får meget ud af et binært-kerneimage. Dit
kerne-config ville være mere interessant.

> [...]
> endelig til (jeg ved det ikke så jeg har uploadet det som jeg tror vil kunne

Prøv med /usr/src/linux-2.6.2/.config, men prøv først at sikre dig at
der er linier i lilo.conf, der svarer til:

boot=/dev/hda
root=/dev/hda5

.... bare med de rigtige værdier. "boot" er den harddisk du booter fra.
"root" er den partition, der indeholder /

Peter

Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-02-04 21:12

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> Sikrede du dig at du havde en linie i /etc/lilo.conf, der fortalte
> hvilket root-device som den skulle boote fra ... som en foreslog?

Jep. hda er boot og hda4 er root.

> Der er nok ikke mange, der får meget ud af et binært-kerneimage. Dit
> kerne-config ville være mere interessant.

Ok. Det var et skud fra lommen :)

Den har jeg her: http://linux.dontdoit.dk/.config

> boot=/dev/hda
> root=/dev/hda5
>
> ... bare med de rigtige værdier. "boot" er den harddisk du booter fra.
> "root" er den partition, der indeholder /

Ja. hda4 står der istedetfor. Var lige inde i cfdisk og den passer med min
root partition.

Håber du kan hjælpe og tak for alt indtil videre :)

mvh
Stig Sørensen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-02-04 22:45

"Stig Sørensen" <kontakt@dontdoitFJERN.dk> wrote in message
> Hejsa.

> VFS: Cannot open root device "304" or unknown-block(3,4)
> Please append a correct "root=" boot option
> Kernel panic: VFS: unable to mount root fs on unknown-block(3,4)

Nu har jeg søgt en del på nettet og har fundet ud af at jeg ikke er den
eneste. Sjovt har jeg ingen løsning fundet endnu dog.
Men jeg vil godt prøve mig med kernel 2.4.x

Hvordan sletter jeg alle spor fra kernel 2.6.2 ?

Jeg har gjort følgende:

cd /usr/src
tar jxvf /home/stig/linux-2.6.2.tar.bz2
cd linux-2.6.2/
make menuconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/bzImage-2.6.2
cp System.map /boot/System.map-2.6.2
emacs /etc/lilo.conf # lav en entry der peger på din nye kerne.
lilo
reboot # og vælg din nye kerne

Jeg kan slette entry i lilo, slette mappen linux-2.6.2, slette bz2 pakken i
home dir.
Hvad med system.map og bzimage og det?

Jeg vil nemlig meget gerne have en ny kernel snart. jeg bliver gråhåret af
at sidde og vente :)

mvh
Stig Søensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-02-04 22:51

Stig Sørensen wrote:
> Nu har jeg søgt en del på nettet og har fundet ud af at jeg ikke er den
> eneste. Sjovt har jeg ingen løsning fundet endnu dog.

Nej. Jeg har også fået den meddelelse før, men som regel har det en
ganske ligetil grund. F.eks. at man har glemt at angive root-partition.

> Men jeg vil godt prøve mig med kernel 2.4.x

Havde du en fungerende 2.4-kerne? I såfald vil det nok være en god ide
at starte med at rode med variationer af den og lave små ændringer af
gangen, så du har en bedre chance for at se hvad du gør forkert.
Husk at hvis du opgraderer fra et 2.4 system til et 2.6 system skal du
have nye modutils.

> Hvordan sletter jeg alle spor fra kernel 2.6.2 ?

> Jeg kan slette entry i lilo, slette mappen linux-2.6.2, slette bz2 pakken i
> home dir.
> Hvad med system.map og bzimage og det?

Hvis du kun har gjort som du beskrev, så skulle det være nok bare at
sætte den gamle fungerende option i LILO til at være default. Der er
ingen grund til at slette noget. Det kunne jo være at du fik en
AHA-oplevelse.

Jeg har kigget lidt på din config og jeg kan ikke umiddelbart se noget
galt. Nu har du jo ikke beskrevet hvad du har ændret i forhold til
default-konfigurationen, men det ser ikke ud som total kaos.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-02-04 22:58

> [...]
> gangen, så du har en bedre chance for at se hvad du gør forkert.
> Husk at hvis du opgraderer fra et 2.4 system til et 2.6 system skal du

Jeg havde 2.2.20 eller hvad den hedder. Den fulgte med Debian Woody.
Hvad mener du med nye modutils?

Det har jeg ikke gjort ihvertfald da jeg prøvede med 2.6.2.

> [...]
> sætte den gamle fungerende option i LILO til at være default. Der er
> ingen grund til at slette noget. Det kunne jo være at du fik en

Ja det er jo korrekt :)

Men hvis jeg nu vil følge samme procedure som du har beskrevet for mig (den
"rigtige" måde at installere nye kernel") hvad skal jeg så ændre?
bzImage er vel bare et navn? Kunne lige så godt hedde mitimage? (make
bzImage)
System.map ?

cp System.map /boot/System.map-2.6.2
Der skal bare skrives 2.4.x ?

For så er jeg da klar på at prøve en lidt ældre kernel.
Bare den vil kører med nvidia driverne til mit Geforce så det hele ikke kun
er sort og hvidt :)

> Jeg har kigget lidt på din config og jeg kan ikke umiddelbart se noget
> galt. Nu har du jo ikke beskrevet hvad du har ændret i forhold til
> default-konfigurationen, men det ser ikke ud som total kaos.

Jeg har faktisk også prøvet med en default konfiguration bortset fra at
vælge AMD / K7 istedetfor Pentium under CPU.
Det gav samme fejlmeddelese - desværre.

Mvh
Stig Sørensen

Lige et spørgsmål til dig Peter: Sidder du også ved en IRC channel ? Evt hvo
folk er lige så hjælpsomme som dig?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-02-04 23:16

Stig Sørensen wrote:
> "Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> Jeg havde 2.2.20 eller hvad den hedder. Den fulgte med Debian Woody.

Hmm... det er nok en ide hvis du alligevel installerer fra scratch at
starte med det Woody-images, der hedder bf24

> Hvad mener du med nye modutils?

Læs
http://osnews.com/comment.php?news_id=5931
og den artikel den henviser til.

> [...]
> "rigtige" måde at installere nye kernel") hvad skal jeg så ændre?
> bzImage er vel bare et navn? Kunne lige så godt hedde mitimage? (make

jo, bzImage er bare et filnavn. Ofte omdøber man den til "vmlinuz", men
det ser jeg ingen grund til.

Peter

Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-02-04 23:23

> Hmm... det er nok en ide hvis du alligevel installerer fra scratch at
> starte med det Woody-images, der hedder bf24

Det håber jeg lige du vil uddybe. Jeg forstår ikke hvad du mener.

Det vil jeg gøre.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-02-04 08:02

Stig Sørensen wrote:

> Det håber jeg lige du vil uddybe. Jeg forstår ikke hvad du mener.

Man kan installere Woody med kerne 2.4 fra starten. Det bringer dig
tættere på det miljø du gerne vil have.
Du før iøvrigt læse lidt baggrundsmateriale om Linux og Debian.
http://www.debianguiden.dk/
http://sslug.dk/linuxbog/

Peter

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-02-04 06:38

"Stig Sørensen" <kontakt@dontdoitFJERN.dk> writes:

> "Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> Jeg havde 2.2.20 eller hvad den hedder. Den fulgte med Debian Woody.
> Hvad mener du med nye modutils?

Hvis det stadig er en Woody du har installeret så prøv at apt-get'e
kernel-image-2.4.18-1-k7.

> pakken i

> Ja det er jo korrekt :)

Hvis du ikke få nogen aha-oplevelse og gerne vel slette det hele fra
2.6.2 så skal du slette de filer du beskrev samt
/lib/modules/2.6.2/.

Hvis du vil lade dpkg klaret installation og sletning af kerner, så
anvend værktøjet make-kpkg der følger med Debian, det gør det nemt at
lave .deb's med dine egne kerner.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 09-02-04 16:01

"Stig Sørensen" <kontakt@dontdoitFJERN.dk> wrote in message
(snip)

Hej igen.

Ville bare sige mange gange tak til Peter og andre der har hjulpet mig.
Jeg valgte at prøve kernel 2.4.22 og det virker jo supert.

Jeg ved ikke hvad jeg måske gjorde anderledes i menuconfig men 2.4.22
virkede første gang til stor forskel fra 2.6.2 som jeg har prøvet 6 gange
uden held :(

Men jeg ville bare sige mange gange tak for jeres hjælp :)

mvh
Stig Sørensen