/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Gearing for elektromotorer - RPM/Nm
Fra : news.inet.tele.dk


Dato : 23-01-04 15:12

Jeg laver beregninger på nogle små eldrevne køretøjer.

Hvordan beregnes en elektromotors gearing, givet et ønsket omdrejningsmoment
(Nm) og omdrejningshastighed (RPM) for køretøjets hjul?

Jeg har momentkurver for diverse motorer, som selvfølgelig skal bruges i
beregningerne - men hvordan? Gearingen skal optimeres med hensyn til
strømforbruget.

Mvh,

Lasse



 
 
Jørgen Rasmussen (23-01-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Rasmussen


Dato : 23-01-04 18:00

news.inet.tele.dk wrote:

> Jeg laver beregninger på nogle små eldrevne køretøjer.
>
Du er forhåbentlig lige startet.? ...!

> Hvordan beregnes en elektromotors gearing, givet et ønsket omdrejningsmoment
> (Nm) og omdrejningshastighed (RPM) for køretøjets hjul?
>
> Jeg har momentkurver for diverse motorer, som selvfølgelig skal bruges i
> beregningerne - men hvordan? Gearingen skal optimeres med hensyn til
> strømforbruget.
>

Effekt er lig med moment x omdrejningstal.

Med enhederne:
Effekt i Watt.
Moment i Newtonmeter
Omdrejningstal i radianer pr. sekund. (1 omdrejning er 2xpi radianer.)

Kig evt. her:
http://www.skriptehai.de/
http://www.user.fh-stralsund.de/~emasch/800x600/Dokumentenframe/Kompendium/Fachvorlesungen/Aktorik_Antriebe/4%20Grundlagen%20elektromechanischer%20Energiewandler.pdf
http://www.user.fh-stralsund.de/~emasch/800x600/Dokumentenframe/Kompendium/


Søg og find på Internet.


Mvh. Jørgen




Ivar (23-01-2004)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 23-01-04 20:23


news.inet.tele.dk skrev:

> Hvordan beregnes en elektromotors gearing, givet et ønsket omdrejningsmoment
> (Nm) og omdrejningshastighed (RPM) for køretøjets hjul?

Et gear har et udvekslingsforhold, fx 1:100:
Hvis påmonterer et gear på en motor vil omdrejningstallet blive sænket med
udvekslingsforholdet. Drejningsmomentet vil derimod stige med udvekslingsforholdet
(minus tab).

> Jeg har momentkurver for diverse motorer, som selvfølgelig skal bruges i
> beregningerne - men hvordan? Gearingen skal optimeres med hensyn til
> strømforbruget.

Det simpelt at sænke strømforbruget, du skal blot bruge et større udvekslingsforhold.
Hvis du ønsker at optimere forholdet mellem optagen og afgiven effekt
(virkningsgrad) bliver det mere kompliceret. Du kan næsten selv bestemme hvor
kompliceret det skal være. Som et minimum skal du sørge for at motoren kan
levere det ønskede moment uden at gå væsentligt ned i omdrejninger.


Ivar Magnusson



LR (23-01-2004)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 23-01-04 23:45


> Det simpelt at sænke strømforbruget, du skal blot bruge et større
udvekslingsforhold.
> Hvis du ønsker at optimere forholdet mellem optagen og afgiven effekt
> (virkningsgrad) bliver det mere kompliceret. Du kan næsten selv bestemme
hvor
> kompliceret det skal være. Som et minimum skal du sørge for at motoren kan
> levere det ønskede moment uden at gå væsentligt ned i omdrejninger.

Ja, netop, den skal ikke gå væsenligt ned i omdrejninger. Men jeg tænkte på
en differentialligning eller lign... må se på det i morgen.

Mvh,

Lasse



Jørgen Rasmussen (24-01-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Rasmussen


Dato : 24-01-04 00:29

LR wrote:

> Ja, netop, den skal ikke gå væsenligt ned i omdrejninger. Men jeg tænkte på
> en differentialligning eller lign... må se på det i morgen.

Ja, hvorfor gøre det simpelt hvis det kan gøres kompliceret....!
(Er du den samme Lasse der skrev det første indlæg.? - ny afsender.)

Du skal starte med at finde max. moment der er krævet fra lasten.
Og tilhørende omløbstal.

Derefter finde et passsende gear med en passende motor.

Du nævner at gearingen skal optimere mht. strømforbruget.
Jeg formoder at du vil have max. virkningsgrad. Det opnås tæt ved max.
last. Afhængig af motortype og effekt.

Jeg glemte i mit første indlæg:
Hvorfor ikke spørge i en lige så relevant gruppe: dk.teknik.el.

Men OK, hvis du satser på den højere matematik er denne måske bedre.??

Du skal komme med flere oplysninger.
Motortype, sænding, effekt, lastkarakteristik. Osv.

Det er ikke meget grundlag for at opstille differentialligninger hvis
man ikke kender noget til motoren.
(Jo, måske teoretisk. Men du finder ikke mange her der kender til
motorteori, vil jeg påstå.)


Mvh. Jørgen







Ivar (24-01-2004)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 24-01-04 22:48


LR skrev:

> Ja, netop, den skal ikke gå væsenligt ned i omdrejninger. Men jeg tænkte på
> en differentialligning eller lign... må se på det i morgen.

Du skriver i gåder, hvis du vil have nogen hjælp her må du kunne gøre dig
den ulejlighed at skrive hvad du har og hvad du ønsker.
Selvfølgelig kan der opstilles nogle differentialligninger, hvis du har de fornødne
oplysninger og et mål med din optimering.

Det kan godt ske at dette indlæg bare er brok, men jeg synes det er
uforskammet, at du skriver et indlæg, der viser at du ikke ved ret
meget om emnet, og derefter fejer forklaringerne af bordet med et
ønske om "differentialligning eller lign".


Ivar Magnusson



Martin Jørgensen (24-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 24-01-04 01:47

news.inet.tele.dk wrote:

> es en elektromotors gearing, givet et ønsket omdrejningsmoment
> (Nm) og omdrejningshastighed (RPM) for køretøjets hjul?

Tjaah: Du har dit udvekslingsforhold som bestemmes udfra forholdet mellem
motorens omdrejningshastighed og hjulets omdrejningshastighed. Du bestemmer
selv max-hastigheden for køretøjet og deraf det ønskede max-omdrejningstal.

Af databladet kan du se motorkarakteristikken og vælge et max-omdrejningstal
der skal modsvare max-hastigheden. Du tager dernæst de to tal og dividerer
med hinanden. Dette er din udveksling.

Dernæst kigger du på drejningsmomentet og ser om motoren passer til behovet.
Så kan du også kigge på strømforbrug osv... Johnson-electric-motoren i den
anden tråd har jo en lineær karakteristik for strømforbruget som funktion
af drejningsmomentet (er det ikke normalt for DC-motorer?), så jeg kan ikke
umiddelbart se nogen grund til at blande differential-ligninger ind i
billedet, overhovedet...


mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste