news.inet.tele.dk wrote:
> es en elektromotors gearing, givet et ønsket omdrejningsmoment
> (Nm) og omdrejningshastighed (RPM) for køretøjets hjul?
Tjaah: Du har dit udvekslingsforhold som bestemmes udfra forholdet mellem
motorens omdrejningshastighed og hjulets omdrejningshastighed. Du bestemmer
selv max-hastigheden for køretøjet og deraf det ønskede max-omdrejningstal.
Af databladet kan du se motorkarakteristikken og vælge et max-omdrejningstal
der skal modsvare max-hastigheden. Du tager dernæst de to tal og dividerer
med hinanden. Dette er din udveksling.
Dernæst kigger du på drejningsmomentet og ser om motoren passer til behovet.
Så kan du også kigge på strømforbrug osv... Johnson-electric-motoren i den
anden tråd har jo en lineær karakteristik for strømforbruget som funktion
af drejningsmomentet (er det ikke normalt for DC-motorer?), så jeg kan ikke
umiddelbart se nogen grund til at blande differential-ligninger ind i
billedet, overhovedet...
mvh.
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen -
http://www.martinjoergensen.dk