Trådløst netværk.
Fra : Thomas More

Dato : 23-04-01 15:41

Hej.

Jeg ville høre om der er nogen der har erfaringer med trådløst netværk.

Det skulle være mellem mit "lokalnet" med 2 computere, og en ADSL router, og
så en Linux server jeg gerne vil placere i kælderen.

Hvad koster den slags, og hvad skal jeg gå efter ?

/Thomas

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 25-04-01 10:28

Hej Thomas
Jeg har installeret et trådløst netværk fra Lucent, kaldet Orinoco. Det
består af en såkaldt residential Gateway forbundet til min stationære med et
kabel og et antal Wireless PCcards. Det var en anelse indviklet at få til at
køre, men siden har det været fuldstændig problemløst. Idag pløkker jeg bare
et PCcard i den bærbare, så er den på nettet. Vi har kørt både Mac og PC,
det virker med begge dele.

Hvis du køber wireless, er det vigtigt, at udstyret kører efter IEEE802.11b
.. Det er den standard alle lægger sig fast på nu. Nominelt kører den med 11
Mb, når modtageforholdene er gode, men i praksis ligger overgrænsen omkring
det halve, fordi kollisionshåndtering (når flere computere forsøger at tale
i munden på hinanden) er vanskeligere på wireless. Det er altså lidt
langsommere end wired netværk, - men stadig væsentlig hurtigere end din
internetforbindelse. Hvis modtage forholdene er dårlige (mere end ca 3 mure
mellem sender of modtager) falder hastigheden, men det har aldrig generet
os.

Jeg tror du kan få udstyret fra Dell. Det er såvidt jeg ved Orinoco. Cisco
laver vist noget tilsvarende. Iøvrigt er det vist muligt at undvære
Residential Gateway, hvis man bare har et par computere der skal tale med
hinanden. RG'en er den dyreste del. Priser kan du få hos Dell. Det er nok
blevet lidt billigere på det sidste.

Bjørn