bill ikke længere den rigeste
Fra : Gusse

Dato : 23-04-01 14:31

bill ikke længere den rigeste, men hvem er DK rigeste, findes der en sådan
liste

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 23-04-01 23:08

Trods Lars Larsens forsøg for nogle år siden - jf. aviserne - om at udråbe
sig til landets rigeste - er jeg i hvert fald ikke i tvivl - hvis
definitionen er over hvilken person der har rådighed over den største rigdom
via indflydelse (fonds mv.) .... En Lars Larsen er blot en storskrydende
knægt ved siden af- selvom han laver god PR på det.
Mærsk Mc. Kinney Møller - ingen over ingen ved siden - og tak for det. Han
forstår, ikke blot at leve op til at være Danmarks rigeste mand, han gør det
også på den smukkeste måde, så vi selv i H.C. Andersens land påskønner det.
Af og til mere end til andre tider, men blandt erhvervsfolk absolut som den
stjerne alle gerne vil følge.
Det er sjældent - om nogen sinde sket før - at det samlede danske
erhvervsliv alle er enige om - at her har vi en ener, der på sublim måde,
ikke bare har kørt "sit fars firma op" fra et imponerende firma, til at
blive svanen blandt alle vores virksomheder. Nu, såvel som tidligere. Jeg
vil desværre vove den påstand, at denne præstation ikke vil blive overgået
de næste 100 år.

Og hvorfor ikke? For det første er det sjældent, at en søn "overgår" en far,
der har stor succes, og som har været samtidens unikke person. Men det kan
ske igen - og vil ske - men ejerforholdet er derimod unikt og størrelsen fra
faderens død. Vi vil ikke se virksomheder fremover der har så stor selvskabt
kapital, at en børs er sekundær. Læg mærke til, at 1912 og Svendborg ikke
lefler for deres aktionærer - det behøver man ikke, for man har ikke brug
for kapital, den skaber man selv. Nye selskaber af den kaliber vil kræve en
voldsom kapital, og dermed være underkastet børsens luner, og kan ikke som
Hr. Møller og hans udmærkede direktører gør, lave ligeså langsigtede
strategier. Det er det geniale ved et "privatejet" firma, der allerede har
det power.

Og se - det er en kunst, som vel kun ganske få besidder - at skabe så stor
profit, at man ikke skal låne, og derved selv bestemmer de langsigtede
investeringer, i stedet for at have en bank eller en aktionærkreds, der
utålmodigt venter på resultatet.

Men det er vel og mærke kun, når man er god til det, og gør det rigtige på
det rigtige tidspunkt, eller gør det med omhu i rette tid (frit oversat).

Mvh. Jørgen

Fra : Gusse

Dato : 24-04-01 09:58