Dual channel ram på bundkortet
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 07-02-04 18:14

Hej med jer.

Jeg har et Asus P4C800-E Deluxe bundkort med 4 x ram-sokler.

Jeg ved ikkke om det skal normalt være sådan med at få ram til at arbejde
sammen (dual channel) med 2 x 512 mb Kingston PC3200 ram sat sådan her:

Sokkel nr. 1: 512 mb
Sokkel nr. 2: 512 mb
Sokkel nr. 3: Ingen
Sokkel nr. 4: INgen

eller

Sokkel nr. 1: 512 mb
Sokkel nr. 2: Ingen
Sokkel nr. 3: 512 mb
Sokkel nr. 4: Ingen

For jeg kan se på bundkortet at sokkel nr. 1 og sokkel nr. 2 som er tæt på
hinanden men ikke er tæt på de to andre sokler sokkel nr. 3 og sokkel nr. 4.

Dvs. at sokkel nr. 1+2 og sokkel nr. 3+4 sidder længere fra hinanden på
bundkortet. Derfor ved jeg ikke hvilken to af de fire sokler jeg skal sætte
de to stk. 512 mb ram på??

Jeg har haft andre Asus bundkort før jeg fik Asus P4C800-E Deluxe og som
havde 3 ram-sokler som sidder tæt på hinanden.

Kan I hjælpe mig med at forklare mig hvilken sokler jeg skal placere mine to
stk. 512 mb ram-blokker??

Er det rigtigt at de billigste Kingston 512 mb ram-blokker er uden Dual
channel og de dyreste har Dual channel?

For jeg har ikke købt dual ram endnu til dette bundkort og har stadig gamle
ram blokker installeret. Men jeg er forvirret over de mange 512 mb
ram-blokker af samme mærke Kingston på markedet det er vist 4 forskellige
typer Kingston 512 mb DDR PC3200 ram på markedet som jeg har svært ved at
vælge.

Hos edbpriser.dk har faktisk mange forskellige Kingston 512 mb pc3200 ram
blokker til forskellige priser.

Hvilken nogle af disse ram er dual channel ram og hvilken andre er uden dual
channel?

Jeg har et spørgsmål mere vedr. dual channel ram: hvis jeg har to stk. 512
mb dual channel ram kan de arbejde sammen men hvis jeg har to stk. 512 mb
ram uden dual channel kan de ikke arbejde sammen?

Eller er det ligemeget hvilken ram jeg vælger fordi bundkortet har dual
channel-funktion som kører dual channel uanset hvilken type ram jeg har
installeret på dette bundkort??

Jeg håber at nogen af jer vil være behjælpelige med at svare disse spørgsmål
som jeg vil blive meget glad for og komme videre.

Venlig hilsen Bart Bendtsen.

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 07-02-04 18:40

> Kan I hjælpe mig med at forklare mig hvilken sokler jeg skal placere mine to
> stk. 512 mb ram-blokker??

Kig i manualen. Har du den ikke, så find den på www.asus.com. Jeg har
set tilfælde med både sockel 1+2 og 1+3.

> Er det rigtigt at de billigste Kingston 512 mb ram-blokker er uden Dual
> channel og de dyreste har Dual channel?

Det er boardet, der har dual channel - IKKE rammene. Så dine RAM kan
fint køre dual channel, der skal ikke nogle specielle nogen til.
Boards med dual channel har "2 kanaler" til rammene og kører derfor med
dobbelt båndbredde. Det har intet med rammene i sig selv at gøre.

- Lene

Fra : JK

Dato : 07-02-04 18:44

On Sat, 7 Feb 2004 18:13:56 +0100, "Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg ved ikkke om det skal normalt være sådan med at få ram til at arbejde
>sammen (dual channel) med 2 x 512 mb Kingston PC3200 ram sat sådan her:

sokkel 1 og 3
> [...]
>stk. 512 mb ram-blokker??
>
>Er det rigtigt at de billigste Kingston 512 mb ram-blokker er uden Dual

nej !
Det er bundkortet, der bliver dual channel, når der 2 ram i (eller 3
eller 4)
> [...]
>
>Jeg håber at nogen af jer vil være behjælpelige med at svare disse spørgsmål
>som jeg vil blive meget glad for og komme videre.

Som jeg har antydet, er salget af dual-ram klodser bare at sælge dem
parvist, og det er noget bondefangeri for en meget stramt kørende
computerbranche.

2 klodser: dual channel !

mvh

John

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-02-04 20:04

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> Som jeg har antydet, er salget af dual-ram klodser bare at sælge dem
> parvist, og det er noget bondefangeri for en meget stramt kørende
> computerbranche.
>
> 2 klodser: dual channel !

Der er nu noget om snakken.
Corsairs dual ram kits er klodser der er håndplukket og testet i et
dualchannel setup.
De er dermed garanteret til at fungere optimalt sammen.
Det er to tilfældigt udvalgte klodser ikke, derfor kan ydelsen være en smule
lavere.
Man kan også være heldig at ydelsen er identisk.
Prisforskellen på to tilfældige moduler og et TwinX sæt er heller ikke så
stor hos Corsair .

Du kan evt. kigge her:
http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?t=10156
http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?t=15018

Og ja noget af det er natuligvis reklame, men det meste passer meget godt.

Bare vent til DDR2 kommer, der kan man tale om at blive taget ved næsen.
Ydelsen er ikke meget bedre end de nuværende DDR moduler, men prisen er
fordoblet.
Det til trods for at produktionsomkostningerne praktisk taget er de samme.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 08-02-04 02:39

Hej igen.

Tusind tak til jer alle som har forklaret meget om dual channel.

Jeg har på nuværende tidspunkt to stk. Kingston PC2700 ram blokker på
bundkortet Asus P4C800-E Deluxe bundkort som er lavet til PC3200 ram.

Hvordan kan jeg være sikker på at to ram blokker kan køre dual channel dvs.
arbejde sammen?? Kan jeg sagtens bruge mine nuværende ram-blokker?

Jeg synes min PC er meget meget langsom i opstart så det er måske fordi mine
to ram ikke kan arbejde sammen dvs. ikke kan køre dual channel? Er det noget
jeg selv skal aktivere og deaktivere i BIOS ?

Jeg vil spørge om da jeg fik dette nye bundkort taget i brug er dual channel
aktiveret som standard ?? Eller er det noget jeg selv skal aktivere?

Hvis der er problemer med at få de to ram blokker til at arbejde sammen køre
dual channel kan man så deaktivere dual channel sådan at rammene kører
ikke-dual channel ligesom på almindelige bundkort uden dual channel??

Hvis jeg køber to stk. ram-blokker som et sæt kan jeg så være sikker på at
de kan køre dual channel dvs. arbejde sammen? Eller er det noget man selv
skal være være sikker på før man køber de to stk. ram-blokker-sæt??

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 08-02-04 07:38

> Jeg synes min PC er meget meget langsom i opstart så det er måske fordi mine
> to ram ikke kan arbejde sammen dvs. ikke kan køre dual channel? Er det noget
> jeg selv skal aktivere og deaktivere i BIOS ?

Dig og din opstart :P Det er vel ligegyldigt, hvis bare den ellers
arbejder godt. Du kan evt. prøve at fjerne de ting i BIOS, som du ikke
bruger.
Nej, ramstængernes placering bestemmer, om du kører dual channel. Nu var
der en, der skrev, at placering i sockel 1+3 gav dual channel, så kan du
f.eks. placere rammene i 1+2 for at undgå dual channel (og det har jeg
vidst forklaret dig før i en anden tråd!).

> Hvis der er problemer med at få de to ram blokker til at arbejde sammen køre
> dual channel kan man så deaktivere dual channel sådan at rammene kører
> ikke-dual channel ligesom på almindelige bundkort uden dual channel??

HVIS der er problemer. Jamen, ER der problemer?
Hvis ramstængerne er ens, er der helt sikkert ingen problemer med dem, og
de kan sagtens køre dual channel. Det er dit eget valg, om du vil have
mindre performance ved at køre single channel.

> Hvis jeg køber to stk. ram-blokker som et sæt kan jeg så være sikker på at
> de kan køre dual channel dvs. arbejde sammen? Eller er det noget man selv
> skal være være sikker på før man køber de to stk. ram-blokker-sæt??

Det er der en, der har skrevet.

- Lene

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:402536b7$0$29373$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...