Mht DX9
Fra : Onkel Ond

Dato : 14-01-04 01:44

Hej!
Kan det passe, at der findes, eller snart kommer, spil der har DX9
grafikkort som minimumskrav? Og altså dermed ikke kan køre på ældre
kort, der ikke direkte understøtter DX9 (fx mit gamle GF2Ti...)?
Jeg mener at have læst, at Hitman:Contracts ikke kommer til at køre uden
et DX9 kort, men er kommet i tvivl om rigtigheden.
Nogen bud?

Mvh. Jakob Færch-Jensen

--
"Og hvis det er OT, så giv en venlig henvisning til rette sted,
istedet for at svinge det hellige sværd og starte en laaaang

Fra : Jesper

Dato : 14-01-04 08:08

"Onkel Ond" <jafj_usenet@hahahotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg mener at have læst, at Hitman:Contracts ikke kommer til at køre uden
> et DX9 kort, men er kommet i tvivl om rigtigheden.

Det tvivler jeg ret kraftigt på. Det vil udelukke en masse potentielle
kunder fra at købe produktet - bad business!

Fra : Simon Nejmann

Dato : 14-01-04 11:19

On Wed, 14 Jan 2004 01:44:20 +0100, "Onkel Ond"
<jafj_usenet@hahahotmail.com> wrote:

>Kan det passe, at der findes, eller snart kommer, spil der har DX9
>grafikkort som minimumskrav? Og altså dermed ikke kan køre på ældre
>kort, der ikke direkte understøtter DX9 (fx mit gamle GF2Ti...)?

Yep, det er rigtigt. F.eks. Deus ex 2
http://www.eidosinteractive.com/games/info.html?gmid=125
Minimum Specifications:
GRAPHICS: 32 MB DirectX 9.x compatible 3D graphics cards*

*Supported Chipsets - nVidia GeForce 3TI/4TI/FX (GeForce MX not
supported)
& ATi Radeon 8500/9xxx or higher {Pixel Shader required}

>Jeg mener at have læst, at Hitman:Contracts ikke kommer til at køre uden
>et DX9 kort, men er kommet i tvivl om rigtigheden.
Hmm, jeg har ikke læst noget om Hitman 3, så... Men jeg vil da ikke
sige at det er helt usandsynligt.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Mads Bahrt

Dato : 14-01-04 16:25

Simon Nejmann wrote:

> [...]
> supported)
> & ATi Radeon 8500/9xxx or higher {Pixel Shader required}

Hvis du lige kigger nærmere på de kort der er listet op kan du se at der
ikke kræves "fuld DX9.0" understøttelse - det leveres nemlig kun af Ati
kort med et nummer på 9500 eller derover og FX kort fra Nvidia.

Fra : kurt lund

Dato : 14-01-04 12:31

> [...]
> Jeg mener at have læst, at Hitman:Contracts ikke kommer til at køre uden
> et DX9 kort, men er kommet i tvivl om rigtigheden.

Nej det er ikke rigtigt, men de grafikkort der ikke understøtter
DX9 vil mangle de efekter der kommer med DX9.

Kurt

Fra : Simon Nejmann

Dato : 14-01-04 12:51

On Wed, 14 Jan 2004 12:31:23 +0100, "kurt lund"
<klander52@hotmail.com> wrote:

>"Onkel Ond" <jafj_usenet@hahahotmail.com> skrev i en meddelelse

>Nej det er ikke rigtigt, men de grafikkort der ikke understøtter
>DX9 vil mangle de efekter der kommer med DX9.

Tjo... Men hvis nu hele spillet er bygget op om DX9 effekter, så vil
man bare få blank skærm på et ikke-DX9 kort (ok, spillet vil sikkert
opdage at man har et ikke-DX9 kort og poppe en "Error" dialog op,
men...)

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : kurt lund

Dato : 14-01-04 13:10

> [...]
> man bare få blank skærm på et ikke-DX9 kort (ok, spillet vil sikkert
> opdage at man har et ikke-DX9 kort og poppe en "Error" dialog op,

Hvis det sker, tror jeg at spil fabrikanterne skyder sig selv i foden ;)
Og det er ikke sket i den tid jeg har spillet pc spil.
Eks. DX8 spil kan sagtens køres på et DX7 grafikkort
Der er da allerede nu flere spil der kræver DX9 og dem kan jeg godt
kører, jeg mangler bare de efekter.

Mvh
Kurt

Fra : Simon Nejmann

Dato : 14-01-04 15:51

On Wed, 14 Jan 2004 13:10:18 +0100, "kurt lund"

> [...]
>Eks. DX8 spil kan sagtens køres på et DX7 grafikkort
>Der er da allerede nu flere spil der kræver DX9 og dem kan jeg godt

På et tidspunkt kommer der spil der ikke kan køre på ikke-DX9 kort!

Nu er det her DX9 ting jo ikke særligt præcist, faktisk er
problemet(?) jo pixel- og vertex-shaders, som der først kom support
for i DX9.
De shaders _kan_ man ikke lave bagud kompatible. En pixelshader f.eks.
bliver jo kørt pr. pixel på skærmen - at emulere det i software ville
svare til at prøve at køre Quake3 uden 3D kort - muligt i teorien, men
så langsomt at det ikke kan lade sig gøre i praksis.

Har du set "demoen" af Doom3? Den kan kun køre på et DX9 kort. Det er
på grund af at de laver alt deres lys i shaders.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Onkel Ond

Dato : 15-01-04 02:13

Simon Nejmann skrev bl.a.:

> [...]
>
> Har du set "demoen" af Doom3? Den kan kun køre på et DX9 kort. Det er
> på grund af at de laver alt deres lys i shaders.

Ja, jeg tænkte jo nok at det ville være tilfældet. Nogen forslag til et
DX9 kort til under en tusse? -og nu helst ingen prædikener om at jeg
skal vente og spare og bruge 2kilo istedet, for liige at få et lidt
bedre kort :) -den sang får jeg når jeg spørger i grafikkortgruppen, og
ja, jeg ved godt at man som regel får bedre kort ud af flere penge, men
når det nu handler om MAX en tusse, hvad skal jeg så gå efter?

Mvh. Jakob Færch-Jensen

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-04 03:46

> [...]
> ja, jeg ved godt at man som regel får bedre kort ud af flere penge, men
> når det nu handler om MAX en tusse, hvad skal jeg så gå efter?

Radeon 9600 pro kan vist fås for under 1000 kr, ellers et 9600 non-pro (ikke
SE, det er håbløst langsomt!)

Brian

Fra : Onkel Ond

Dato : 15-01-04 11:11

Brian Lund skrev bl.a.:
> Radeon 9600 pro kan vist fås for under 1000 kr, ellers et 9600
> non-pro (ikke SE, det er håbløst langsomt!)

Ok, takker! 9200 er ikke værd at bruge tid på eller hvad? -de fås jo
temmelig billigt efterhånden.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 15-01-04 13:14

Onkel Ond wrote:

> Ok, takker! 9200 er ikke værd at bruge tid på eller hvad? -de fås jo
> temmelig billigt efterhånden.

De leverer ikke alle de funktioner der benyttes af DX 9

Fra : Onkel Ond

Dato : 16-01-04 00:48

Mads Bahrt skrev bl.a.:

> De leverer ikke alle de funktioner der benyttes af DX 9

Ok, tak -sjovt at svarene bliver meget klarere, når man bevæger sig uden
for grafikkkort gruppen :)

Cheers,
Jakob

Fra : N´far

Dato : 16-01-04 21:31

"Onkel Ond" <jafj_usenet@hahahotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ok, tak -sjovt at svarene bliver meget klarere, når man bevæger sig uden
> for grafikkkort gruppen :)

Sludder!
Din tråd i NG: dk.edb.hardware.grafikkort - "For 500 kr. -hvad kan bedst
betale sig"
blev kun besvaret af en (!) person i "grafikkort gruppen". Af mig.
Derfor er din konklusion:
"Ok, tak -sjovt at svarene bliver meget klarere, når man bevæger sig uden
for grafikkort gruppen :)" dum, upassende, overflødig og OT i denne her
gruppe.
(prøv: dk.snak.mudderkastning )
Jeg har aldrig sagt, at jeg var Einstein. Prøvede bare at HJÆLPE DIG og det
var mit bedste bud.
"Grafikkortgruppen", som du neg. kommenterer her, udgør derimod mange
personer.

"For 500 kr. -hvad kan bedst betale sig" startede du med,da DU søgte HJÆLP.
"MAX en tusse", skriver du nu.
Så har du da alligevel lært lidt.
Og det har jeg bestemt også...
*pløng*

Fra : Onkel Ond

Dato : 16-01-04 21:57

N´far skrev bl.a.:

> [...]
> personer.
>
> "For 500 kr. -hvad kan bedst betale sig" startede du med,da DU søgte

Beklager hvis du følte dig stødt -det var ikke møntet på dig. Det er
ikke første gang jeg har spurgt om råd i grafikkort gruppen, og du er
den eneste der har forsøgt at hjælpe, istedet for at svare i øst, når
jeg spørger i vest. Så no offence to you, friend. Det handler om de
talrige andre gange jeg har forsøgt at få et klart svar på et simpelt
spørgsmål, og er endt med 20 svar på alle mulige andre spørgsmål, det er
det jeg hentyder til, ikke andet. Så slip roligt gassen ud af ballonen
igen, og lad være med at føle dig truffet.
Og OT er det vel ikke at rose folk HER i gruppen, for at svare kort og
præcist på det jeg spørger om...

Cheers
/Jakob

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 17-01-04 00:38

Onkel Ond wrote:

Snip

> Og OT er det vel ikke at rose folk HER i gruppen, for at svare kort og
> præcist på det jeg spørger om...

Bestemt ikke...det er endda helt i orden og ganske On Topic også
at_brokke_sig_over andres opførsel her i gruppen.
Se bare f.eks. Gerner som gør sådan et flot stykke arbejde!

)

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : N´far

Dato : 17-01-04 01:15

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse
> Onkel Ond wrote:
>
> Snip

Hej Sune,
Kan ik se "Onkel onds. " indlæg og d er s** glemt forlængst, men gider du ik
sende mig en mail på
rudikols@mail.dk . Det haster .... gi´r 1/2 l. cola *s*
Tak.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 17-01-04 11:57

N´far wrote:
> [...]
>
> Hej Sune,
> Kan ik se "Onkel onds. " indlæg og d er s** glemt forlængst, men

Jo, det kan jeg da godt.....?

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?