Salg af relikvier
Fra : Britt Malka

Dato : 02-02-04 13:32

For nogle århundreder siden var der godt gang i handelen med
reklikvier som fx splinter fra martyrers kors eller deres knogler.

Idéen er åbenbart ikke opgivet, som det kan ses af nedenstående
annonce:

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Medjugorje - Her kan du få en gratis medaljon velsignet af selveste
jomfru Maria
ved at sende frankveret svarkuvert. Din kuvert skal sendes til
Profeti, Hørhavevej
50, 8270 Højbjerg. Påsæt ikke portoen, men vedlæg den.
http://www.gratis-ting.dk/links/link.php?id=3299
--
Britt Malka
Gratis hovedbrud, puslerier og hjernegymnastik: http://www.hovedbrud.com

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-02-04 18:21

Britt Malka wrote:
> [...]
> reklikvier som fx splinter fra martyrers kors eller deres knogler.
>
> Idéen er åbenbart ikke opgivet, som det kan ses af nedenstående

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
=-=

> [...]
> Profeti, Hørhavevej
> 50, 8270 Højbjerg. Påsæt ikke portoen, men vedlæg den.

Nu er jeg selv andetsteds i gruppen inde på at argumentere for
Torino-klædets ægthed, men dèn her er altså for mig at se nede på dèt plan,
som skriftløse (det er nemlig blevet politisk ukorrekt at kalde dem for
"primitive", måske også i erkendelse af at Kristus tilsyneladende kun
formulerede sig verbalt) religioners forestillinger om "mana" bevæger sig
på...

Fænomenet går skam igen i moderne dyrkelse af popstjerner, men dét skyldes
måske blot vor kristne religion med en Frelser som kurerede syge ved
håndspålæggelse, da han havde Helligånden som hjælper - og ikke nødvendigvis
i Sin magt, hvis vi skal være principielt trinitære. Man kunne for mig at se
lige så godt argumentere ud fra den omvendte opfattelse, nemlig at
Helligånden (sammen med/overordnet identisk med Faderen på linje med
Kristus) havde Kristus i SIN magt, hvis man endelig vil være overdrevet
nidkær angående forskellige varierende opfattelser af "Magtens Tredeling",
for at bruge et udtryk af Montesquieux, der netop talte om hhv. "Lovgivende,
dømmende og udøvende magt" (det rangerer vist nogenlunde parallelt fra
Jødedommens klare og principielle Jahve-suverænitet over i Kristendommen med
alt fra arianske "Jesus var selv som Messias teknisk set KUN en
profet"-opfattelser over mere afbalancerede trinitære konfessioner (Kristus
er jo immervæk unik) over til frikirkelige "Helligåndsdyrkende" kristne, som
IMHO er ret "mikrokoncentrede" - man burde nok netop vende det 180 grader
rundt og bruge selverkendelsen og det personlige Gudsforhold (herunder
Omvendelsen) til at bevæge sig udad mod næsten og derfra (forhåbentlig)
sammen videre til resten af Verden for at undgår at det hele havner i
egocentriens blindgyde...Med enhver religiøsitet er der en akut fare for
usunde egotrips.)

Anders Peter Johnsen

Fra : Steen Skou Petersen

Dato : 03-02-04 14:37

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:401e86e4$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
> [...]
> "primitive", måske også i erkendelse af at Kristus tilsyneladende kun
> formulerede sig verbalt) religioners forestillinger om "mana" bevæger sig

Nej, betegnelsen primitive er videnskaberne gået bort fra, fordi det
opfattes som forkert at dømme andre folk som primitive. Og overvej den lige
selv en gang: Er vor vestlige civilisation mindre primitiv end andre? Eller
har Horkheimer og Adorno ret, når de fremhæver at vi har brugt mest tid og
energi på den instrumentelle intelligens, på bekostning af andet.
At man så osse diskuterer om betegnelsen skriftløs er rigtig, er så en anden
diskussion.

Steen