Barselsspørgsmål
Fra : Heine

Dato : 03-02-04 19:12

udskyld jeg spørger her, men er der måske et klogt hoved eller 2 der kan
svare på, hvis man har en kontrakt, hvor det ikke er nævnt noget med barsel,
og man skal på barsel hvordan er reglerne så mht løn, er det fuld løn?
eller ½løn + dagpenge?

på forhånd takker

-Heine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-02-04 19:30

"Heine" <duppe@FJERNjyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
barsel,
> og man skal på barsel hvordan er reglerne så mht løn, er det fuld løn?

Hvilken overenskomst er du dækket af? Der står sjældent noget om barsel i
kontrakten... det finder du i overenskomsten eller i funktionærloven, hvis
ikke din overenskomst stiller dig bedre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Heine

Dato : 03-02-04 20:51

Hej

det er for min kone jeg spørger, hun er butiksansat, og dækket af hk´s
overenskomst (hun er medlem af sælgerne - hvis det betyder noget?!?)

mvh

Heine

Fra : Tine Andersen

Dato : 03-02-04 20:04

> [...]
barsel,
> og man skal på barsel hvordan er reglerne så mht løn, er det fuld løn?

Hvis du er funktionær er der såvidt jeg husker to love, der dækker: Loven om
barselsorlov og funktionærloven.

Funktionærloven siger barsel i max 5 mdr dog max 3 mdr før og max tre mdr
efter. I denne tid kan du få halv løn.

Barselsorlovsloven rækker videre, tidsmæssigt, men den siger kun dagpenge,
og noget af tiden endda ikke engang det.

Du har lov til at tage den ordning, der er mest fordelagtig. Hvis du er
vellønnet, kan du bede om halv løn i de første tre måneder (og i
graviditetsorloven). Derefter går du over til dagpenge, eller hvad
barselsorlovsloven nu siger - den har jeg ikke styr på mere.

Hvis du har en overenskomst, kan det stille sig bedre end det.

Hvis du ikke er funktionær, er det dagpenge (90% af lønnen dog max
dagpengesatsen)

Mine informationer er lidt forældede, så hvis nogen kan korrigere mig, er de
velkomne.

Tine

Fra : Michael-7500

Dato : 03-02-04 20:50

I mit tilfælde - jeg er funktionær under Dansk Industri's overenskomst - så
har jeg ret til fuld løn de første 14 uger efter fødsel og derefter dagpenge
resten af perioden. Dagpengesatsen er p.t. max kr. CA 82,00 pr. time, mener
jeg. De fire uger før forventet fødsel er på dagpenge. Og hvis man/du
yderligere er sygemeldt får du fuld løn INDTIL de fire uger før forventet
fødsel (termin). Lidt rodet - var det ikke nemmere at de bare gav os fuld
løn under HELE orloven ??? Vi kan jo ikke gøre for at vi som kvinder er dem
der skal føde og have barselsorlov.

AL

Fra : Tine Andersen

Dato : 03-02-04 21:15

"Michael-7500" <michael7500@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> fødsel (termin). Lidt rodet - var det ikke nemmere at de bare gav os fuld
> løn under HELE orloven ??? Vi kan jo ikke gøre for at vi som kvinder er

Jeg mener, at hvis sygdommen skyldes graviditet, har du ikke krav på andet
en dagpenge ihht funktionærloven. De fleste arbejdsgivere lader dog nåde gå
for ret...
Tine

Fra : Michael-7500

Dato : 03-02-04 22:26

Jeg mener altså at de fleste har krav på fuld løn i forbindelse med
sygemelding pga. graviditet. Men nu vel - det er jo lige meget. Så længe
arbejdsgiveren ikke forringer overenskomsten.

AL

Fra : chr

Dato : 03-02-04 21:50

"Michael-7500" <michael7500@mail.dk> wrote in message
> I mit tilfælde - jeg er funktionær under Dansk Industri's overenskomst -

> har jeg ret til fuld løn de første 14 uger efter fødsel og derefter
dagpenge
> resten af perioden.

ja hvis du er kvinde...som mand har du ret til 14 dage med løn....

http://www.di.dk/personaleogadm/show.asp?page=doc&objno=297390

Chr..

Fra : Michael-7500

Dato : 03-02-04 22:31

Korrekt - men jeg mener også at manden evt. kan få yderligere 14 dages orlov
senere, som så bliver fratrukket moderens orlov.

Bortset fra det - da jeg for 2 år siden fik en datter, fødte jeg på et
tidspunkt hvor jeg havde mulighed for at vælge mellem den gamle og den nye
barselsorlovs-ordning. Jeg tog den nye, da det var fristende med de 52 uger
på maks dagpenge. Men ved I godt, at de 52 uger er fordelt således at der i
de 52 uger er indeholdt faderens 2 uger samt de 4 uger før forventet termin,
så der reelt "kun" er 46 uger tilbage til moderen ....... Ikke fordi det
ikke er nok, men jeg tror egentlig bare at der er mange, der ikke er klar
over det.

AL

Fra : Nette

Dato : 04-02-04 07:18

"Michael-7500" skrev i en meddelelse
> Korrekt - men jeg mener også at manden evt. kan få yderligere 14 dages
orlov
> senere, som så bliver fratrukket moderens orlov.

Hmm, så vidt jeg er orienteret, så kan far få 14 dage indenfor de første 14
uger efter fødslen sammen med moderen. Dette kaldes ikke barsel, men
fædreorlov.
Senere, når mors 14 ugers barsel er overstået, kan mor og far selv bestemme
hvem der eventuelt skal have de resterende 32 uger.

Jeannette

Fra : Søren

Dato : 04-02-04 14:05

> [...]
> ikke er nok, men jeg tror egentlig bare at der er mange, der ikke er klar

Husk at en stor den af de uger, ikke er til forbeholdt moderen, men faderen
har lige så stor ret til dem. Det er styrken i den nye barselsordning. At
faderen kan overtage en stor del af barslen, så moderen kan komme tilbage på
arbejdsmarkedet, førend at udviklingen løber fra hende.

/Søren

Fra : Gitte

Dato : 04-02-04 14:16

Hej

> [...]
>faderen kan overtage en stor del af barslen, så moderen kan komme tilbage på
>arbejdsmarkedet, førend at udviklingen løber fra hende.

Jeg har for nylig selv været ved at tjekke reglerne, da jeg selv har
en lille på vej. Det jeg læste mig frem til (som alle har krav på,
overenskomsten kan stille en bedre) hed 4 uger før forventet termin og
så 14 + 32 uger efter fødslen, forstået på den måde, at de første 14
uger skal moren holde, mens man selv kan fordele de resterende 32 uger
mellem mor og far. Derudover er der mulighed for at forlænge orloven
med yderligere 14 uger - men der bliver dagpengene, man er berrettiget
til de sidste 32 uger, så delt ud over hele perioden (altså 46 uger),
så det er til en væsentlig lavere ydelse, hvis man vælger den helt
lange orlov.

MVH
Gitte

Fra : Brina Torben & Louis

Dato : 06-02-04 09:32

Hej Heine

Jeg har lige afsluttet min orlov i november 2003, og jeg vra funktionær
ansat. Jeg havde ret til halv løn de fire uger før termin, og 14 uger efter.
Efter de 14 uger var det dagpenge. Jeg holdt hele orloven på de 52 uger, og
det er rigtigt at du der skal trække de 4 uger før og farens 14 dage fra. Så
der reelt er 46 tilbage, som jo så kan deles mellem far og mor.
Min mand skulle ha haft de tre sidste måneder, men fordi jeg blev fyret
under orloven havde vi så ikke råd til det alligevel. Og inden der nu er en
masse der skriver at jeg ikke må fyres, så i mit tilfælde hvor det var
økonomiske vanskeligheder for firmaet må man godt!! Så ved i også det!!

mvh
Brina

Fra : Tine Andersen

Dato : 07-02-04 11:44

"Brina Torben & Louis" <tobrinz@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> masse der skriver at jeg ikke må fyres, så i mit tilfælde hvor det var
> økonomiske vanskeligheder for firmaet må man godt!! Så ved i også det!!

Man må da gerne blive fyret under barsel (det er jeg også blevet). Man må
bare ikke blive fyret PÅ GRUND AF barsel. Og det er arbejdsgiveren, der skal
bevise det. Hvis han kan det, så er der ingen ko på isen. Desværre.

Tine