Oprøret mod faderen.
Fra : Bo Warming

Dato : 22-01-04 07:50

Oprøret mod faderen.

Det er sundt og rigtigt, at børn kaster sig over forhåndenværende
udfordringer, som de kan skærpe deres evner på, og hvor de ikke render
panden ind i en mur, men kan se nemme sejre , kærkomne resultater..

Forældre inviterer til oprør, men mødre er fredet.

Mødres undertrykkelse sidder så dybt og uingennemskueligt i sindet, at
udfordringen her er uoverkommelig stor,

Det har så store fordele at have suget betinget reflekser til sig fra mor,
at meget få børn og unge evner at stille spørgsmålstegn ved de normer, som
hun har indbygget i barnets sjæl.

Det er ikke kun i pædofil-debattten, hvor mødres synder fortrænges og
forties, for det er mere populært og letkøbt for godhedsindustrien at hetze
mod mænd end mod gudinder,

Undersøgelser om tyrkiske mødre har vist, at deres glæde ved at sutte pik på
deres småbørn er udbredt, men det er tabu at kritisere sådant - eller at
børn sover i moderens seng på en måde, der lige så let kunne kaldes erotisk
pervers, som de klassiske og forkætrede stedfar-unoder.

Man kan sammenligne med oprør mod kirke KONTRA oprør mod socialvæsen.
Ateisternes letkøbte hetz mod præste-hykleri er ren morskab og
ego-afstivning. Men hvem siger nej til SU?

" Sønner har altid en oprørsk lyst til at blive skuffet over det,
som fædrene var grebet af. Aldous Huxley

" We have to hate our immediate predecessors to get free of their
authority. D. H. Lawrence

"Min største præstation har været, at jeg kunne befri mig fra min mors, min
svigermors og mine tanters for­-mynderskab. Rosalyn
Carter

" No man has ever lived that had enough, / Of children's gratitude
or woman's love. William Butler Yeats

"The worst misfortune that can happen to an ordinary man is to have an
extraordinary father. Austin O'Malley

" When one has not had a good father, one must create one.
Nietzsche

Fathers and sons are much more considerate of one another than
mothers and daughters. Nietzsche

" Hvis fader og sønner lever godt sammen, forfalder hjemmet ikke. +

Når en far berømmer sin søn, berømmer han sig selv.
Kinesiske ordsprog

You don't have to deserve your mother's love. You have to deserve
your father's. He's more particular Robert Frost

Parents wonder why the streams are bitter, when they themselves
have poisoned the fountain. John Locke
(1632-1704)English Philosopher

Psykoanalyse er om at at rette vores fejl ved at erkende vores egne
forældres. Lawrence J. Peter

To a hoarding father succeeds an extravagant son.
Spanish Proverb

Vil du tie stille, når du taler med mig, sagde manden, hans søn
svarede igen. Danske ordsprog

I have found the best way to give advice to your children
is to find out what they want and then advise them to do it.
Harry Truman

Børn foragter deres forældre, indtil de selv bliver fyrre,
hvorpå de pludselig bliver ligesom forældrene - så systemet bevares.
Quentin Crewe

There is a pleasure in not being pleased. Francois de Voltaire

Man må bære over med sine forældre - de har en generations mindre
erfaring at bygge på, end man selv har. Nis Petersen

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N