Bind 9.2.2 og DK domænenavne ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 06-02-04 17:29

Hej!

Hvordan får jeg Bind 9.2.2 til at håndtere DK domænenavne ?? Skal Bind
daemonen patches, skal der ekstra software til - eller skal man blot tænke
sig lidt om, når man opretter DNS zonen ?

Eks: Domænet ølfest.dk (aner ikke om det eksisterer, men det har en national
karakter)...

Hvordan skal den f.eks.se ud (SOA record samt definition af zonen i
named.conf) ??

/Brian

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-02-04 17:46

"Brian Ipsen" <bipsen@andebakken.dk> writes:

> Eks: Domænet ølfest.dk (aner ikke om det eksisterer, men det har en
> national karakter)...

Svarer ølfest ikke mere til nationalkarakteren i Tyskland?

Du mener nok tegn.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 06-02-04 20:04

"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> wrote in message

> Svarer ølfest ikke mere til nationalkarakteren i Tyskland?

> Du mener nok tegn.

Ja da... et nationalt regn .... men er bogstavet Ø f.eks. ikke også en
karakter (i EDB termer) ??

/Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-04 21:44

Den Fri, 6 Feb 2004 20:03:34 +0100 skrev Brian Ipsen:
>"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> wrote in message

>Ja da... et nationalt regn .... men er bogstavet Ø f.eks. ikke også en
>karakter (i EDB termer) ??

Nej, karakterer går fra 00 til 13, også i EDB termer.

"Ø" er et tegn, altid husk det, ellers skal der nok være en eller anden
nørd der leger ordkløver...

"Du kan kun indtaste EN karakter i feltet... Ok, '13' - BUG, programmet
gør ikke som manualen foreskriver".

Mvh
Kent

Fra : frank damgaard

Dato : 06-02-04 22:01

Brian Ipsen wrote:

> Ja da... et nationalt regn .... men er bogstavet Ø f.eks. ikke også en
> karakter (i EDB termer) ??

nej, det er analfabeternes oversættelse af EDB termer.
Engelsk "character" det ligner jo det danske "karakter"
så det er nok samme ord...

men den rette oversættelse af "character" i denne sammehæng
er "tegn" . Fra Websters new world dictionary:

1: "A conventional mark, letter, or symbol" , og det er til denne
betydning man skal finde et dansk ord og det er "tegn".

2-9: her er så yderligere listet 8 andre betydninger hvor nogle
har samme betydning som danske "karakter".

men mon ikke nyere udgaver af den danske ordbog har medtaget
fejloversættelserne, og så er det jo helt ok at anvende det ;(

--
Frank Damgaard |

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-02-04 20:50

"Brian Ipsen" <me@nowhere.net> writes:

> Ja da... et nationalt regn .... men er bogstavet Ø f.eks. ikke også
> en karakter (i EDB termer) ??

Nej, »karakter« brugt i den betydning er en anglicisme.

(Normalt ville jeg ikke kommentere folks sprog her i gruppen; men at
ølfest og nationalkarakter tilfældigvis passede sammen var så sjovt at
jeg ikke kunne lade være).

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-02-04 20:09

I dk.edb.system.unix, skrev Brian Ipsen:
> [...]
> karakter)...
>
> Hvordan skal den f.eks.se ud (SOA record samt definition af zonen i

Nu har jeg ikke selv et æøå domæne, men da de alle sammen bliver oversat
til noget andet i browseren, etc, så er det jo bare at smide
oversættelsen ind i bind i stedet for.

xn--lfest-uua.dk

Skulle være resultatet..

Prøv selv at kigge her: http://æøå.dk-hostmaster.dk

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Jabber - Det eneste instant messaging system der sikrer DIT privatliv.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 06-02-04 20:45

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message

> Nu har jeg ikke selv et æøå domæne, men da de alle sammen bliver oversat
> til noget andet i browseren, etc, så er det jo bare at smide
> [...]

Ok ... hvordan er du kommet frem til det ?

> Prøv selv at kigge her: http://æøå.dk-hostmaster.dk

Hvilket giver mig:

Cannot find server or DNS Error
Internet Explorer

/Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-04 21:45

Den Fri, 6 Feb 2004 20:45:26 +0100 skrev Brian Ipsen:
> [...]
>tænke

>national

>Ok ... hvordan er du kommet frem til det ?

Internet Explorer understøtter ikke nationale tegn i domæne-navne.

Mvh
Kent

Fra : Brian Ipsen

Dato : 06-02-04 22:05

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> Internet Explorer understøtter ikke nationale tegn i domæne-navne.

Ok, med en plugin er det muligt.... Men jeg kommer til at tænke på.... hvad
gør man med mail ? Skal IDN oversættes i klienten, eller skal SMTP serveren
klare det ?? Hvis mail på IDN altså er/bliver muligt....

/Brian

Fra : Leif Neland

Dato : 14-02-04 23:16

> [...]
serveren
> klare det ?? Hvis mail på IDN altså er/bliver muligt....

Plugin'en til Internet Explorer virker også til Outlook (express).

Så lige som "Denne side er optimeret til Internet Explorer"
"Denne emailadresse fungerer kun i Outlook Express med patch".

Du kan kun have IDN efter @, altså hansen@ølfest.dk dur, men ikke
møller@ølfest.dk

Leif

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-02-04 22:29

> Hvilket giver mig:
>
> Cannot find server or DNS Error
> Internet Explorer

Så opgrader til en browser der forstår æøå, ellers har du jo alligevel
ingen glæde af domænet

-> http://www.mozilla.org