Skærme
Fijala 3554
PC'en i klædeskabet => forlængerledning ti~
Fra : Sørensen

Dato : 06-02-04 10:32

Jeg trænger til seriøs støjdæmpning, og pønser derfor på at stille min
hysterisk opblæste PC ind i klædeskabet.

Almindelige forlængerledninger til mus, keyboard, usb, lyd *og skærm* er vel
jo det mest logiske køb:

Der er max. 5-6 liste-meter fra et velegnet skab til skrivebordet, - vil
det give problemer med skygger/uskraphed/forvridning/osv. på min Viewsonic
P95f CRT-skærm i opløsningen 1280*960@100Hz ??

Findes der noget alternativt BILLIGT produkt, der kan anbefales, så PC'en
kan flyttes i eksil uden problemer for skærmen?
- Kan eksempelvis en KVM-switch være velegnet (selvom der kun er én PC) ?

Tak for info og tips på forhånd!
Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Jens Jensen

Dato : 06-02-04 11:12

Du skal desværre regne med kvalitetstab - uskaprphed - næsten uanset hvor
lidt du forlænger VGA-kablet med.
/jj

Fra : Sørensen

Dato : 06-02-04 17:40

"Jens Jensen" <hansemannæluchter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal desværre regne med kvalitetstab - uskaprphed - næsten uanset hvor
> lidt du forlænger VGA-kablet med.
> /jj

Hvad hvis man bruger en forstærker - vil det så også ske?

En butik har svaret mig med nedenstående råd - kommentarer er velkomen!

VH Sørensen

-----------------

5 m er ikke ret langt...! Du kan gøre dette på 2 måder:

1) Anskaffe dig 2 stk. Ps/2 forlængerkabler på 5 m (ca. kr. 60,-/stk), samt
en lille
video forstærker for at kompensere for videotab. (kr. 344,- se
http://www.kvmshop.dk/product.asp?product=146&page=1) + 1 stk. 5 m
videokabel
(kr. 109)

2) en mere elegant løsning, er at anskaffe sig en Kbd. Video Mouse extender
(se på: http://www.kvmshop.dk/product.asp?product=1214&page=1)
Som består af 2 små box. Og forbindelsen etableres vha. Et 5 m CAT 5 kabel.
Denne løsning giver dig mulighed for at fjernbetjene din pc på en afstand
hel op til 100 m vha et enkelt cat5 kabel....men det er naturligvis en lidt
dyrere løsning! (kr. 1.845,-)

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 06-02-04 18:38

"Sørensen" <abuse@hotmailNOSPAM.com> wrote in message
> Hvad hvis man bruger en forstærker - vil det så også ske?
>
> En butik har svaret mig med nedenstående råd - kommentarer er velkomen!

Du kan lyddæmpe en del for 500,-. En elegantere, mere praktisk løsning

/Nikolaj

Fra : Sørensen

Dato : 07-02-04 14:36

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse

> "Sørensen" <abuse@hotmailNOSPAM.com> wrote in message

> Du kan lyddæmpe en del for 500,-. En elegantere, mere praktisk løsning

Hvad ville du evt. anbefale af konkrete produkter?

Umiddelbart synes jeg nemlig, at det ser ud til, at man ikke kommer langt
for kr. 500,-..
For det her er vel hvad der kræves, før man er tinitus-sikker:
- støjsvag køler (ca. kr. 299,- ?)
- støjsvag strømforsyning (ca. kr. 399,- ?)
- lydløs/passiv grafikkort-køling til mit Ti4200 (Zalmans) (ca. kr. 199,-)
- dertil kommer så, at den passive grafikkort-køling måske giver ekstra
varme, der så kræver en eller to stk. kabinetblæsere (Papst synes jeg folk
tit snakker om - som vel fåes til ca. 99,- stykket?)
- eventuelt støjdæmpende måtter for at få det sidste med (ca. kr. 299,-)

Eventuelt kunne man selvfølgelig lægge købet af
strømforsyning+kabinetblæsere+støjdæmpende måtter om til ét køb i form af et
godt kabinet - nogen anbefalinger?

- Er jeg på rette spor med ovenstående?

Tak for dit input!

VH Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 19:31

Sørensen wrote:

> Eventuelt kunne man selvfølgelig lægge købet af
> strømforsyning+kabinetblæsere+støjdæmpende måtter om til ét køb i form af et
> godt kabinet - nogen anbefalinger?

Chieftec-kabinetter er ret genialt designede mht. "gennemtræk".
Der er typisk lavet plads til at sætte en eller to blæsere i fronten, og
ligeledes en eller to i bagpladen.

Fra : Sørensen

Dato : 08-02-04 11:22

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Chieftec-kabinetter er ret genialt designede mht. "gennemtræk".
> Der er typisk lavet plads til at sætte en eller to blæsere i fronten, og
> ligeledes en eller to i bagpladen.

Jeg har hørt godtnok også hørt positivt om Chieftecs kabinetter.

Eftersigende skulle de også have ret tykkke kabinetsider, der i sig selv
skulle virke en lille smule støjdæmpende..(?)
MEN dog har jeg også hørt, at harddisk-rammerne nærmest fungerer som
forstærkere af støjen fra HD, fordi de er lavet som en stor ramme, der kan
tages ud - har du (el. andre) også hørt om det?

- Blæserne til kabinettet skal vel alligevel købes separat, ikke? (Så det er
bare "hullerne" der er lavet klar i Chieftecs tilfælde..)
- Er der nogle af kabinetterne, der er bedre end andre?

Tak for tips!

VH Sørensen

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 08-02-04 12:29

> Umiddelbart synes jeg nemlig, at det ser ud til, at man ikke kommer langt
> for kr. 500,-..

Narh, ok, man skal nok lidt over 500...

> For det her er vel hvad der kræves, før man er tinitus-sikker:
> - støjsvag strømforsyning (ca. kr. 399,- ?)

En billigere løsning er at udskifte blæseren i den eksisterende PSU.

/Nikolaj

Fra : Sørensen

Dato : 08-02-04 16:40

> "Sørensen" <abuse@hotmailNOSPAM.com> wrote in message
>
> Narh, ok, man skal nok lidt over 500...

> En billigere løsning er at udskifte blæseren i den eksisterende PSU.

Uha, det tør jeg simpelthen ikke!
At sætte nye dele ind i en PC er fint, at samle en PC fra bunden gi'r lidt
nervøse trækninger (især når stramme CPU-kølere monteres), men at pille ved
internt i enkelte komponenter kræver vist loddekolbe eller gode fingre...

- men hvis det er meget billigere burde [en eller anden] vel lave en lille
bix ud af det, og så sælge HELT støjsvage PSU'er langt billigere end de
færdigsamlede som Chill's osv....

VH Sørensen

Fra : Lars J

Dato : 08-02-04 17:33

> [...]
> bix ud af det, og så sælge HELT støjsvage PSU'er langt billigere end de

Det er nu ikke svært at skifte blæseren.

I stedet for at fifle med 220V i PSU'en så har jeg - de par gange jeg har
gjort det - blot fjernet den 80 mm blæser der sidder i og sat en standard 80
mm med harddisk-stik ind i stedet. Det betyder ingen lodekolbe, blot et
ekstra strømstik på de interne kabler.

Det var til min 2 ghz Athlon, nu har jeg en IBM 2,4 ghz P4 som hjemmemaskine
i stedet. Man kan sikkert sige meget skidt om de store producenters
løsninger, men den er helt lydløs og blæserne temperaturstyret fra starten
af. Den svage susen kommer fra mit 5900xt grafikkort og det er til at leve
med efter den vindtunnel som min Athlon udviklede sig til (2 x 120 mm, 3 x
80 mm).

Lars
- der bevæger sig noget OT nu.

Fra : Sørensen

Dato : 16-02-04 13:53

"Lars J" <Lars@SLETMIGpocketfreak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

80
> mm med harddisk-stik ind i stedet. Det betyder ingen lodekolbe, blot et

Det lyder ellers rigtigt spændende, at man let skulle kunne lave sådan et
trick.
Du har vel ikke links til nærmere oplysninger? Eller lyst til at lave en
komplet billed-guide selv (som sikkert kunne gå hen og blive en rimelig
populær side)?

VH Sørensen

Fra : Lars J

Dato : 16-02-04 23:48

"Sørensen" <xirbSLETTES@hotmail.domaene> wrote in message

> [...]
> Du har vel ikke links til nærmere oplysninger? Eller lyst til at lave en
> komplet billed-guide selv (som sikkert kunne gå hen og blive en rimelig

Jeg har desværre ikke billeder af det, da jeg lige har overdraget min gamle
AMD XP2400 til min lillebror til fordel for en helt lydløs IBM maskine med
en P4 2,4 ghz.

Selve processen er ikke så svær. Jeg skiller maskinen ad, åbner
strømforsyningen (husk at tage den ud af stikket eller kan du få en slem
overraskelse , klipper den larmende blæser af og sørger for at de
efterladte ledninger ikke kan kortslutte ved at isolere dem.

Derefter tager jeg en 80 mm blæser - mit fortrukne valg har været en ca. 23
db parbst for at sikre nok flow - og monterer den. Dens kabel trækkes ned og
sættes på et normalt stik og så er Bob din onkel. Husk at holde øje med om
blæseren snurrer første gang du starter op (klassisk at glemme at sætte den
til eller lign - har været tæt på at svitse forskellige CPU'ere på den
konto).

- alt foregår selvfølgelig på eget ansvar

Lars
- men dette er vist rimeligt OT!

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-02-04 09:04

> [...]

> Der er max. 5-6 liste-meter fra et velegnet skab til skrivebordet, -
> vil det give problemer med skygger/uskraphed/forvridning/osv. på min

Jeg har haft pågældende skærm og et 5 meter forlængerkabel på den. Jeg
oplevede ingen skygger - i nogen som helst opløsning.

Men du kan jo eventuelt prøve dig frem. Hvis du går ned i en butik og får
en aftale med dem om at du kan levere kablet tilbage og så vælger et
dobbeltafskærmet kabel - så er det ikke sikkert du vil opleve noget
kvalitetstab. Hvis du gør, kan du jo så levere kablet tilbage.

Jeg brugte faktisk to kabler efter hinanden uden at opleve skygger. Først
et dobbeltskærmet D-sub15<->D-sub15 kabel fra PC'en og så satte jeg en D-
sub15<->BNC adapter på det kabel.

Jeg havde aldrig problemer med skygger eller støj i billedet af nogen form.
Jeg kørte i lang tid 1600x1200@85Hz, men fandt det mere behageligt at køre
de 1280x960@100Hz derefter. Så i de to opløsninger samt 1280x1024 har jeg i
hvert fald ikke oplevet nogen problemer med et langt skærmkabel. Mit
grafikkort var et Gainward Golden Sample Geforce4 Ti4200.

Mvh.
Flemming

Fra : Sørensen

Dato : 07-02-04 14:30

"Flemming Joensson" <flemming@fjerndette.joensson.org> skrev i en meddelelse
> "Sørensen" <abuse@hotmailNOSPAM.com> wrote in

> Jeg har haft pågældende skærm og et 5 meter forlængerkabel på den. Jeg
> oplevede ingen skygger - i nogen som helst opløsning.
[...]

Så er det måske værd at investere i en almindelig "forlængerledning" på 5-6
meter til skærmen, før jeg går ud og investerer i en lille video forstærker
dims..

Kablet kunne vel være et af disse:
http://www.av-connection.com/default.asp?campid=6
- Eller der andre alternativer der er bedre (eller lige så godt, men
billigere ?

Tak for info!
VH Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-02-04 18:57

> Kablet kunne vel være et af disse:
> http://www.av-connection.com/default.asp?campid=6
> - Eller der andre alternativer der er bedre (eller lige så godt, men
> billigere ?

Dit link er ikke direkte til et kabel, men til deres shop. Hvilket kabel er
det du mener?

Jeg vil mene du for at være nogenlunde sikker på et ordentligt resultat bør
vælge et kabel som dette:
http://www.av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?ProductNo=10-
024&VersionNo=0

Det kabel jeg havde var noget i den stil man kan se på billedet. Mit kabel
havde været brugt til at koble en PC til en ret dyr projektor i en
udstilling, så det var sikkert noget i samme stil.

Mvh.
Flemming

Fra : Sørensen

Dato : 08-02-04 11:03

> [...]
er
> det du mener?
>
> Jeg vil mene du for at være nogenlunde sikker på et ordentligt resultat

Det ovenstående kabel kaldes er dog med "individuelt skærmede.." fremfor
dobbeltskærmet som du nævnte. Bør man måske hellere se efter et
dobbeltskærmet hos en konkurrent..?

Du har jo ikke tilfældigvis nogen idé om, hvorvidt sådan et 3-i-1-multikabel
som dette er lige så godt:
http://www.av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?ProductNo=10-122&V
ersionNo=0

Nu da du er fremme med de gode råd - kender du så en anden kabel-sælger, der
kan anbefales, som måske er billigere?

Tak for gode råd!

VH Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-02-04 12:37

> [...]
> et dobbeltskærmet hos en konkurrent..?
>
> Du har jo ikke tilfældigvis nogen idé om, hvorvidt sådan et
> 3-i-1-multikabel som dette er lige så godt:

Det er jeg sikker på det ikke er, men derfor kan det jo sagtens være godt
nok til at opfylde dine behov. Du kunne eventuelt overveje at købe trådløs
mus og tastatur. Jeg har et sæt fra Logitech, som jeg er meget godt
tilfreds med. Rækkevidden skulle være ok til ca. 5 meter - men der er vel
ikke 5 meter i lige linje fra skab til PC?.

> Nu da du er fremme med de gode råd - kender du så en anden
> kabel-sælger, der kan anbefales, som måske er billigere?

Jeg gav lige under 300 for det kabel jeg købte, så jeg synes AV-connections
priser er meget rimelige, og tror ikke du kan finde det ret meget billigere
andre steder. I hvert fald ikke i den kvalitet for det kabel som jeg
linkede til.

Mvh.
Flemming

Fra : Esben

Dato : 09-02-04 23:15

"Sørensen" <abuse@hotmailNOSPAM.com> skrev i en meddelelse

> Nu da du er fremme med de gode råd - kender du så en anden kabel-sælger,
der
> kan anbefales, som måske er billigere?

Prøv Århus Radiolager.

--