Kunde vil ikke betale
Fra : Ukendt

Dato : 05-02-04 22:52

Hej
Jeg har et lille enkeltmands firma og har en kunde der ikke vil betale
en vare jeg har leveret - 3100 kr.
Kunden har lukket sin telefon og tager ikke imod rekommanderet breve
(rykker).
Jeg planlægger at besøge vedkommende - men hvad kan man gøre ?

Er det ikke dyrt at pudse en inkasso på vedkommende ?

Glæder mig til jeres svar.
På forhånd tak.

Bo

Fra : Lars Funck

Dato : 06-02-04 08:52

"Bo Hylsebeck" <Bo(at)hylsebeck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (rykker).
> Jeg planlægger at besøge vedkommende - men hvad kan man gøre ?

Vær forsigtig med at tage ud til vedkommende. Du har ikke lov til at "hente"
dit udestående hos skyldneren, og kan risikere at få en masse bøvl ud af dit
besvær.

> Er det ikke dyrt at pudse en inkasso på vedkommende ?

Både og. Hvis det lykkes dig at få kradset pengene ind er det jo skyldneren
der betaler beløbet. Men hvis det er håbløst, så må du selv betale
inkassoomkostningerne. Derfor skal du gøre dig klart, om beløbet er stort
nok til at gøre en sag ud af, og om du mener det på nogen måde er realistisk
at der kommer penge ud af manden.

Hvis du henvender dig til en advokat, eller et inkasso firma for at få dem
til at stimulere betalingslysten, så vil de starte med at sende et brev til
skyldneren. Allerede her har du tillagt dig en udgift på ca. tusinde kroner
uden at du er sikret resultat.

MVH

Lars

Fra : Kim

Dato : 06-02-04 09:48

Hvilken lov forbyder det ?

--
Kim

Fra : H.S.

Dato : 06-02-04 12:36

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Hvilken lov forbyder det ?

Grundloven vel ? Den del med "hjemmet er ukrænkeligt"

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-02-04 23:59

"H.S." wrote:

..
> Grundloven vel ? Den del med "hjemmet er ukrænkeligt"

Nej nej nej....... Grundloven afklarer ikke borgernes indbyrdes forhold!

Grundloven afklarer forholdet mellem staten (myndigheder) og borgerne!

(Fortalt rimelig firkantet)

Men for at snakke om noget lov som forbyder, at man selv tager affære.
Tja, straffelovens paragraffer om selvtægt forbyder i hvert fald at man
straffer udenom domstolene.
Men det er vist ikke det som der tale om.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Lars Funck

Dato : 06-02-04 13:16

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Hvilken lov forbyder det ?

Den samme lov der gør det ulovligt for en tyveknægt at bemægtige sig nogle
af dine ejendele. Du har simpelthen ikke lov til selv at troppe op og
afhente det der skyldes dig. Skal beløbet inddrives på denne vej er det
fogeden, med assistance fra ordensmagten, der må træde til. Og dette sker
først langt senere i processen.

Naturligvis kan du være så heldig, at personen af egen fri vilje straks
afregner gælden med dig, men den er der næppe nogle af os der tror på

MVH

Lars

Fra : Kim

Dato : 06-02-04 16:25

On Fri, 6 Feb 2004 13:16:18 +0100, "Lars Funck"

>Den samme lov der gør det ulovligt for en tyveknægt at bemægtige sig nogle
>af dine ejendele. Du har simpelthen ikke lov til selv at troppe op og
>afhente det der skyldes dig.

Vrøvl.
Naturligvis har man lov til selv at troppe op og afhente gælden,
såfremt at kunden indvilger i at betale.

>Naturligvis kan du være så heldig, at personen af egen fri vilje straks
>afregner gælden med dig, men den er der næppe nogle af os der tror på

Det har jeg dog oplevet i praksis flere gange.

--
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 00:35

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Hvilken lov forbyder det ?
>
> --
> Kim

Det koster vist kr. 50,- i selvtægt, og det er da vist lige før, man kan gå
op til politiet og betale dem forlods.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 13:20

"Lars Funck" <Funck@nospam.networldmedia.dk> wrote in message

> [...]
"hente"
> dit udestående hos skyldneren, og kan risikere at få en masse bøvl ud

Selvfølgelig kan Bo ringe på døren og gøre personen / firmaet opmærksom
på, at der mangler betaling. Intet sted skriver han, at han har tænkt
sig at bryde ind og stjæle eller hvad det nu er, du får antydet.

hilsen
Uffe

Fra : Lars Funck

Dato : 06-02-04 15:09

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på, at der mangler betaling. Intet sted skriver han, at han har tænkt
> sig at bryde ind og stjæle eller hvad det nu er, du får antydet.

Enig. Han må gerne tage derud, men jeg vil dog fraråde det. Jeg prøvede på
ingen måde at antyde at Bo ville gøre noget kriminelt. Men man skal næppe
regne med at hele problemet løses i fred og fordragelighed fordi Bo møder
op. Når folk ikke modtager breve eller tager telefonen, så er de næppe
indstillet på imødekommenhed.

MVH

Lars

Fra : Thom/-\\s

Dato : 06-02-04 10:24

> [...]
> (rykker).
> Er det ikke dyrt at pudse en inkasso på vedkommende ?

Glem det hvis du ikke er parat til at møde ham i retten. Og for 3.100,- kan
det ikke betale sig at slæbe ham i retten. Sidst jeg gjorde det, endte det
med at jeg kun fik ca. halvdelen af mit tilgodehavende, da resten var ædt op
af advokatomkostninger. Det er så snedigt indrettet, at det beløb som
skyldner skal betale i advokat omkostninger til dig afhænger af hvor stort
beløbet du sagsøger for er. Mit tilgodehavende var omkring 13.000,- og jeg
fik ca. 6.000 netto ud af det. Derudover måtte jeg så vente flere måneder
fra jeg skrev fakturaen til jeg via retten fik nogle penge.

Jeg fik dengang at vide fra min advokat, at hvis det havde været 30.000,-
jeg sagsøgte for, så ville min advokats omkostninger nok have været dækket
af det retten ville tilkende mig.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Niels Henriksen

Dato : 06-02-04 10:45

"Thom/-\s" <flash4it.invalid> wrote in message
> beløbet du sagsøger for er. Mit tilgodehavende var omkring 13.000,- og jeg
> fik ca. 6.000 netto ud af det. Derudover måtte jeg så vente flere måneder
> fra jeg skrev fakturaen til jeg via retten fik nogle penge.

Men det er da bedre at få 6.000 ud af det end ingenting? Hvis man bare lader
stå, så tænker de "der sker ikke noget ved at jeg ikke betaler"... de skal
forfølges (naturligvis af advokat) til de bliver trætte af det.

--
Niels

Fra : Thom/-\\s

Dato : 06-02-04 12:17

"Niels Henriksen" <my.mail.does.not@æwork.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stå, så tænker de "der sker ikke noget ved at jeg ikke betaler"... de skal
> forfølges (naturligvis af advokat) til de bliver trætte af det.

Det er rigtigt, men i min situation ville kunden ikke betale det fulde
beløb, og ville have et afslag i prisen. Dette afviste jeg, og det endte så
i retten. Jeg kunne have fået mere ud af at lave en aftale med kunden, end
jeg fik ud af at slæbe ham i retten. Men der ligger jo naturligvis også
noget princip bag det som du siger

Fra : Nico de Jong

Dato : 06-02-04 12:44

> "Niels Henriksen" <my.mail.does.not@æwork.dk> skrev i en meddelelse
> jeg
> måneder
> lader

Jeg havde en gang en tvist med en arbejdsgiver, som ikke ville betale mine
feriepenge (ca. 600 kr). Han sagde at han som medlem af Kristelig
Arbejdsgiverforening havde ret til at kræve at jeg kunne bevise at jeg havde
ret til det.
Noget værre vrøvl.
Jeg gik til advokat og endte med at skulle betale 150 eller 200 kr oveni,
men hellere det end at starutten skulle tage røven på mig.

Nico

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 21:23

On Thu, 05 Feb 2004 22:52:19 +0100, Bo Hylsebeck <Bo(at)hylsebeck.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg planlægger at besøge vedkommende - men hvad kan man gøre ?
>
>Er det ikke dyrt at pudse en inkasso på vedkommende ?

Mange tak for de gode svar.
Jeg tror jeg besøger kunden - uden at true og så beder om mine penge -
ellers må jeg snakke med inkasso.
Mvh

Bo

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-02-04 00:06

Bo Hylsebeck wrote:

> ....3100 kr.....

snip: problemstillingen og svarene

> Mange tak for de gode svar.
> Jeg tror jeg besøger kunden - uden at true og så beder om mine penge -
> ellers må jeg snakke med inkasso.

En anden ting du kan gøre er, at sælge fordringen til et inkassobureau.
På den måde sikrer du dig, at du i hvert fald få nogen penge ud af
roderiet.
Og derudover noterer du vedkommende som utroværdig kunde.

Proceduren er nogenlunde sådan her:

Du henvender dig til et inkassobureau om, at du vil sælge dem en
fordring fx 80 øre for hver krone.
Dvs. at du får 2480 kroner. Og det er nu op til Inkassobureauet til
inddrive pengene hos skyldner.
Inkassobureauet har mulighed for at spærre skyldner i RKIs register. En
mulighed som du måske ikke lige sidder med.

Bare en ide fra mig til dig.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 08:14

On Sun, 08 Feb 2004 00:06:08 +0100, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> [...]
>Inkassobureauet har mulighed for at spærre skyldner i RKIs register. En
>mulighed som du måske ikke lige sidder med.

Mange tak Carsten - det vidste jeg ikke man kunne.
Kender du et inkasse selvskab i trekants område du kan anbefalde ?
Mvh

Bo

Fra : simris.

Dato : 08-02-04 09:13

Meget interessant løsning, jeg sidder i nogenlunde samme situation, og vil
også meget gerne , høre om nogen har erfaringer med at sælge "fordringen"
til et inkassobureau gerne i Københavns området ??

Kan man også benytte denne fremgangs måde, når det drejer sig om et
udenlandsk firma, der skylder penge, de ikke er villige til betale ??

På forhånd tak !!

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-02-04 23:40

"simris." wrote:

> [...]
>
> Kan man også benytte denne fremgangs måde, når det drejer sig om et
> udenlandsk firma, der skylder penge, de ikke er villige til betale ??

Tja, det komme an på, hvilket værneting (hvor sagen skal føres) og
lovvalg (hvilke lands regler gælder) I har aftalt.

Har I aftalt danske regler og at tvister afgøres ved en dansk ret, så
ja.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-02-04 23:00

Bo Hylsebeck wrote:

> Mange tak Carsten - det vidste jeg ikke man kunne.

Jo jo. Så vidt jeg husker skal du ikke engang gøre skyldner opmærksom
på, at kravet er overgået til et andet firma (inkassofirmaet).

> Kender du et inkasse selvskab i trekants område du kan anbefalde ?
> Mvh

Næh.
Prøv at slå op i lokalhåndbogen.

Du behøvedes ikke at sælge din fordring til et lokalt firma. Det kan
fint være et større inkassobureau.
Et inkassobureau kan så få smidt skyldner i RKI (når kravene herfor er
opfyldt).

Fremover tilføjer du i dine forretningsbetingelser:
--------
Ejendomsretten for salgsgenstand(ene) forbliver hos <<din virksomheds
navn>> indtil fakturabeløbet er betalt.
--------

På den måde kan du sikre dig, at alle de genstande som du smider i en
computer er dine indtil det fulde beløb er betalt.

Fx når du sælger enkeltdelene i en computer og samler det for kunden. Så
kan kunden ikke sige, at grafikkortet, lydkortet og keyboardet er
betalt, men du kun har et udestående i motherboardet, netværkskortet og
musen.
Du har simpelthen ejendomsretten på ALLE dele indtil ALLE dele er
betalt. Fx når kunden undlader at betale for lydkortet, så er alle
stumper du har solgt i den handel dine, da fakturabeløbet ikke er
betalt.

At du laver ejendomsforbehold gør, at du har nemmere i en fogedretssag
at få udleveret salgsgenstand(ene).

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 07:25

On Sun, 08 Feb 2004 23:00:17 +0100, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> [...]
>betalt.
>
>At du laver ejendomsforbehold gør, at du har nemmere i en fogedretssag

Ok det vil jeg prøve.
Mange tak for den gode hjælp.
Jeg håber jeg får pengene ud af kunden.
Mvh

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 12:35

> Ok det vil jeg prøve.
> Mange tak for den gode hjælp.
> Jeg håber jeg får pengene ud af kunden.
> Mvh
>
> Bo

Det er ny debitors pligt at meddele kreditor, at fordringen nu er overgået
til ham (altså hvis han vil have pengene), og at betaling med frigørende
virkning udelukkende kan indbetales til ham.
Karsten H. Jensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-02-04 22:55

KHJ wrote:

> Det er ny debitors pligt at meddele kreditor, at fordringen nu er overgået
> til ham (altså hvis han vil have pengene), og at betaling med frigørende
> virkning udelukkende kan indbetales til ham.

Du bytter vist om på kreditor (Her: Bo) og debitor (her: kunden som ikke
vil betale)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-04 00:02

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Du bytter vist om på kreditor (Her: Bo) og debitor (her: kunden som ikke
> vil betale)
>

> --
> Med venlig hilsen Carsten Riis

Jep - undskyld! Det var jo direkte meningsforstyrrende.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 23:55

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> [...]
> På den måde kan du sikre dig, at alle de genstande som du smider i en
> computer er dine indtil det fulde beløb er betalt.

Mjah... helt så simpelt er det nu ikke

Ejendomforbehold er et begreb, der reguleres af Lov om Kreditaftaler, i
daglige tale Kreditaftaleloven

Iflg §34 kan der kun indgåes aftale om ejendomsforbehold, hvis:

1) det er aftalt senest ved overgivelsen af det købte til forbrugeren,
2) det samlede beløb, der skal betales, jf. § 9, stk. 1, nr. 5, overstiger
2.000 kr.,
3) kreditkøbet ikke er sket i henhold til en aftale om kredit med variabelt
lånebeløb og
4) sælgeren ved overgivelsen af det købte er fyldestgjort for mindst 20 pct.
af kontantprisen (altså at der er lagt en udbetaling på mindst 20% af
kontantprisen)

Ved salg med ejendomsforbehold skal sælger endvidere være indforstået med,
at køber - helt indtil sidste afdrag er betalt - er berettiget til at komme
og aflevere genstanden og sige "jeg har ikke råd til at betale". Sælger skal
så acceptere den tilbageleverede genstand som fuld betaling (§35). Kun hvis
forbrugeren/køberen har mishandlet eller forsømt det solgte, eller andre
særlige omstændigheder gør sig gældende, kan der blive tale om
ekstrabetaling fra forbrugerens side. Er den tilbagetagne genstand mere værd
end det det køber skylder, skal sælger endvidere tilbagebetale det
overskydende beløb.

Jesper Brock
Adm. leder, www.Flashlight-Gruppen.dk
Diskoteker * lyd- og lysudlejning * karaokeanlæg

Fra : Studio Smalbro

Dato : 26-02-04 18:08

Jeg har netop prøvet RKI's lite-version til 400,00 kr. Det var en god
oplevelse og jeg fik mine penge. www.rki.dk

Kh
Bjørn¨