Hvor brugt er brugt??
Fra : Amager Demo

Dato : 05-02-04 01:14

Beklager det lidt kryptiske spørgsmål, men:

Jeg sælger, blandt meget andet, smykker ved forevisninger i private hjem. I
ved, sådan lidt a'la Tupperware. Når jeg så sælger en vare skal jeg opkræve
moms; når jeg sælger en brugt vare skal jeg ikke.
Så er spørgsmålet hvornår varen er brugt?? Er det 1 - 100 - 1000
fremvisninger, med deraf følgende ridser m.v., er det når kollektionen er
skiftet? Eller hvornår kan jeg betragte mine kollektionsvarer som brugte og
dermed momsfritagne.
Et hurtigt kik inde hos T&S har ikke umiddelbart kunne hjælpe mig.

Mvh
Niels Christoffersen

P.S.
Det er utroligt så stor respons en konkurrence giver: 48 timer og 300 svar.
VILDT

--

---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---
http://www.amardemo.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-04 09:12

Jeg tror, at brugt refererer til "købt af en privatperson, som har brugt den
(og altså betalt moms)". Ellers ville rigtig mange varer lige pludselig
blive kategoriseret som brugte og T&S ville miste stort set alle
moms-indtægter.

hilsen
Uffe

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-02-04 10:44

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (og altså betalt moms)". Ellers ville rigtig mange varer lige pludselig
> blive kategoriseret som brugte og T&S ville miste stort set alle

Rigtig nok. Til gengæld er det tit sådan, at man sælger demo varer markant
billigere end nye. Men der skal stadigvæk moms på

Nico

Fra : Amager Demo

Dato : 06-02-04 00:44

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Rigtig nok. Til gengæld er det tit sådan, at man sælger demo varer markant
> billigere end nye. Men der skal stadigvæk moms på

Tak for svaret; Det var også min formodning
Niels

Fra : Amager Demo

Dato : 06-02-04 00:42

Fra : CRJ

Dato : 06-02-04 00:10

Det er meget simpelt.
En vare du har købt incl moms kan du ikke sælge som brugt, der skal stadig
betales moms, men du har da lov at sælge den billigere.
Hvis du køber varer uden moms, kan de sælges iflg brugtmomsordningen, hvor
du betaler moms af differencen mellem købs og salgspris.
Told & Skat har en folder om brugtmomsordningen, som f.eks de fleste
antikvitetshandlere bruger da vi køber mange varer af private uden moms -
men ikke slipper for at betale moms af den grund.
Dvs. Du kan ikke sælge en vare som brugt, uanset hvor meget du har brugt
den, hvis den er købt incl moms skal den også sælges incl moms.
Mvh Carsten
www.holbaekantik.dk

Fra : Amager Demo

Dato : 06-02-04 00:43