Årsregnskab - afslutning - (aktiver/passiv~
Fra : Hugh

Dato : 04-02-04 19:33

Jeg fifler med årsregnskab og noget irriterer mig enormt.

Jeg menes at huske, at jeg har lært, at aktiver og passiver, altid skal
stemme overens?

Dette regnskab i år, ligesom regnskabet sidste år har ikke skabt noget
overskud. Derfor har jeg indskudt noget kapital privat så min kasse kommer i
0,00 kr.

Giver ovenstående virkelig det resultat at der ingen aktiver er, men
passiver?
Giver ovenstående det resultat at årets resultat er det samme som
egenkapitalen i henholdsvis debet og kredit? (Ja, underskud i firmaet
eller betyder det bare på min private bankkonto *S*)

Alt dette fører til at egenkapitalen i næste årsregnskab er 0,00 kr. Har jeg
ret?

Skal I/du have nogle tal at regne med?

--
Hilsen
MadsD - http://www.madsd.dk

Fra : Omeg@ Support

Dato : 04-02-04 19:48

> Jeg menes at huske, at jeg har lært, at aktiver og passiver, altid skal
> stemme overens?
det er helt korrekt.

> Giver ovenstående virkelig det resultat at der ingen aktiver er, men
> passiver?
ja. dvs. at du deler dine passiver op i gæld og egenkapital.

> Alt dette fører til at egenkapitalen i næste årsregnskab er 0,00 kr. Har
jeg
> ret?
nej.

> Skal I/du have nogle tal at regne med?
du får lige lidt tal her:

- underskud kr. 5.000
- aktiver kr. 0
- momsgæld kr. 2.000
- gæld kassekredit kr. 1.000

det giver en resultatopgørelse på kr. 5.000 (med negativt fortegn)

- aktiver kr. 0
- passiver:

- gæld kr. 3.000 (2000+1000)
- egenkapital kr. 3.000 (negativ)
- passiver gæld + egenkapital = kr. 0

Egenkapital:

- primo ?
- +/- privat hævet (-) / indsat (+)
- egenkapital ultimo (= - kr. 3.000)

håber at det kan hjælpe.

mvh
Jørgen Rømming

Fra : Kenneth K

Dato : 04-02-04 21:37

Først skal du vende fortegn

Privatindskud er (-) Kredit
Privat Hævet (+) Debit

Hernæst

Aktiver ialt 0,00

Egenkapital ultimo + 3000,00

Kortfristede gæld ( ved ikke om dit lån er kortfristede)
Gæld -3000,00

Passiver ialt 0,00

Altså egenkapital ultimo +3000,00 ( hvilket er negativ egenkapital) positiv
egenkapital er med (-)

---

Fra : MadsD

Dato : 04-02-04 21:50

> Kortfristede gæld ( ved ikke om dit lån er kortfristede)
Næh... det jeg vil er at bruge penge, og så postere det som indskudt kapital
i slutningen af året, så kasse er nul og der intet "underskud" er. Enten er
det bare mig, eller også er det sindssygt forvirrende som summasummarum
skriver det.

Mvh
MadsD

Fra : MadsD

Dato : 04-02-04 21:47

> jeg
> nej.
Egenkapital primo = 0,-
Årets resultat = 7871,-
Ovf. fra. tidligere = 4000,-
Mellemregning = -11871,- (penge jeg har debiteret kasse, så kasse =
0,-)

Det vil vel give nul i egenkapital dette år (2003) På trods af lidt af "de
samme" overførselsposteringer?? Hvis nej, hvorfor ikke? Hvad taster jeg mon
forkert i SummaSummarum, så den laver sådan noget gøjl? Jeg tror jeg tager
på et kursus snart

> du får lige lidt tal her:
Det hjalp faktisk lidt... fik en lidt bedre forståelse af, at jeg ikke læser
ting, ligesom SummaSummarum gør

Fra : MadsD

Dato : 04-02-04 21:23

Som tillægsspørgsmål.

Jeg bruger SummaSummarum.

Jeg har en indtægt år 2002, som jeg har anført som efterpostering i 2003
(jeg kendte ikke beløbets størrelse før 2003)

Nu får jeg i 2004 en overførsel årets resultat til at være den
efterposterede indtægt. Har jeg efterposteret forkert i starten af året

Krediteret årets resultat 2003 og debiteret kasse 2003.

Venlig hilsen
Mads Dam