Agentur kommision!
Fra : Ulrik Hansen

Dato : 27-01-04 16:12

Jeg leder efter retningslinier vedrørende agentur kommision. Jeg vil meget
gerne have lidt baggrundsinfo, til brug ved forhandling. Jeg ved at ved det
produkt jeg skal sælge, skal jeg minimum op og have 25% af fakturerings
prisen. Men det ville selvfølgelig være rart at have noget at bakke op med.
Er der nogen der kan hjælpe mig med retningslinier for hvor meget man skal
bede om/ forvente i kommision?

Venligst

Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 03:51

"Ulrik Hansen" <castortroy@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med.
> Er der nogen der kan hjælpe mig med retningslinier for hvor meget man skal

Er du sikker på, at du mener kommision og ikke provision?
Karsten H. Jensen

Fra : Ulrik Hansen

Dato : 28-01-04 18:24

> Er du sikker på, at du mener kommision og ikke provision?
> --
> Med venlig hilsen
> Karsten H. Jensen

.... Narj, det er jeg faktisk ikke... Det jeg gerne vil vide lidt om, er det
"fee" jeg skal leve af som agent. Dette "fee" er en procentdel af
nettoprisen! hvad den helt præcis kaldes, har jeg ikke helt styr på. Til
vort møde blev det kaldt provenu, fee, kommision og provision! Og jeg vil
gerne have lidt baggrundsviden om, hvorvidt der findes standarder og sådan.
Jeg skal sælge brugskunst!

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 02:52

> [...]
> vort møde blev det kaldt provenu, fee, kommision og provision! Og jeg vil
> gerne have lidt baggrundsviden om, hvorvidt der findes standarder og

"Fee" betyder salær, honorar, hvilket gives/kræves individuelt afhængig af
en immateriel opgaves art. Der er her således tænkt på ydelser, der ikke
medfører vareudveksling. F.eks. en advokat eller en revisor, der udfører en
opgave for dig, beregner sig på engelsk "fee" - konsulenthonorar =
consultance fees.

Fee af en nettopris - det lyder yderst betænkeligt. Hvem sætter så
udsalgsprisen?

Som ikke-lagerførende agent er der som oftest tale om en provision - altså
en hvis procentdel af et af producentes salgspris, som sædvanligvis
indeholder agentens provision. Agenten gennemfører salget eller hjemtager
ordren. Producenten leverer og fakturerer kunden, og når kunden har betalt,
afregnes du din provision. Støørelsen af en sådan provision skal naturligvis
dække de omkostninger, du må erholde for at opnå ordren, med mindre sådanne
omkostninger refunderes iflg. bilag. Pas på med skattevæsenets fortolkninger
sådanne omkostning, udgifter og kørsel/rejseomk.

Provenu betyder et udkomme efter en økonomisk transaktion. F.eks. har du en
portion aktier, du har givet kr. 100,- for, og du sælger dem for f.eks. kr.
150,-, så har du et provenu på kr. 50,-.

Kommision er en hel anden ting.

Der har du producentens varer stående "i kommission" på dit lager og skal
efter hvert salg heraf afregne løbende med producenten, ligesom det er dit
ansvar at indrive pengene fra den køber, du solgte varen til. Varerne, der
står i "kommission" på dit lager, er altså producentens ejendom indtil der
er foretaget afregning herfor.

Men i dit tilfælde synes jeg da, det er udmærket, hvis de vil stille et
parti varer i kommission hos dig, hvor de har én prisliste, du skal afregne
løbende efter (månedlig eller lign.), og hvor du så selv kan sætte din
udsalgspris med en fortjeneste, der dækker dine omkostninger og løn. Eneste
risiko er, at har du ikke solgt noget, kan de blot komme og tage deres
"skidt" med sig.

Hvis du optræder som agent på den måde, at du importerer i egen regning,
sælger de direkte til dig, og du hæfter for betalingen, hvadendten du sælger
noget eller ej. Sælger du så hele molevitten til X-antal kroner mere end
det, du oprindeligt gav for den, kan man da godt med lidt god vilje kalde
den fortjeneste for et provenue

Men hvis alle de "fine" udtryk er blevet nævnt i flæng ved jeres møde, ville
jeg nok være lidt i tvivl om, hvorvidt de selv vidste, hvad de talte om, og
hvis det er "faretruende" større tal det drejer sig om, så ville nok i
første omgang bede en revisor kikke på det, og hvor det drejer sig om
skriftlige kontrakter eller aftaler en advokat.

Lad for Gud i himlens skyld være med at lade dig lokke til et bindende
økonomisk arrangement, hvor de skamroser dig med - Ih, det kan du sagtens
sælge, Vi tror fast på dig, uden dig ville det slet lykkes - du er åh så
dygtig. Når du har fået armene ned, bl.a. for at skrive under på en bindende
kontrakt, hvis betingelser det endog slet ikke er muligt at imødekomme -
altså igen noget med at sælge sand til Sahara og køleskabe til Grønland, så
er du fanget i spindet - så pas på - gå med livrem og seler, hvis du ikke
har nogen erfaring på sådant et område.

Til hvem havde du tænkt dig at sælge brugskunst? Til Illum og/eller Magasin?
Eller den lille kiosk på campíngpladsen med lidt souveniers?
Nå, det kan være, den var lidt grov. Jeg kender jo ikke dine evner som
sælger eller konsulent o.l.

Håber, dette hjalp dig lidt på gled.
Karsten H. Jensen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-06-04 15:50

[KHJ | Thu, 29 Jan 2004 02:52:13 +0100]

>Håber, dette hjalp dig lidt på gled.

Rigtigt godt svar, det hjalp også mig i kommende overvejelser.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk