/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
rykker vs inkasso vs stævning
Fra : MrM


Dato : 20-01-04 15:48

Jeg har spørgsmål angående regler for hvornår man kan sende folk til
inkasso.

Vi har en kunde som har købt noget udstyr af os for et beløb af
betydelig størrelse. Vedkommende har så betalt ca. 80% af beløbet, men
vil ikke betale resten, selvom vi har prøvet at rykke ham flere gange
både i telefonen og skriftligt.

Vi har et tilbud og en email hvor han bekræfter ordren. I første stykke
tid troede kunden at noget af udstyret fejlede, men efter gennemgang af
en 3. part har det vist sig at udstyret ikke fejlede noget.

Vi har nu, 3 måneder efter hele sagen var begyndt, sendt ham den første
rykker, med rykkergebyr osv. Han har ikke betalt noget endnu, selvom
fristen er udløbet.

Jeg ved godt at man altid kan stævne folk og det er også det vi har
tænkt os hvis alt andet slår fejl - men måske var inkasso en mulighed ?

Hvornår må man sende et andet firma til inkasso ? Kan vedkommende slippe
for at skulle betale inkasso ved at sige at han f.eks. ikke er enig i at
han skylder os det angivne beløb ? Hvornår kan man sige at der ikke er
nogen veje tilbage end at stævne vedkommende ? Hvor stort beløb kan det
betale sig at stævne nogen for ? Er der nogen der har erfaringer med den
slags ?

Kort: Efter kunden har bekræftet ordren, har vi leveret udstyr til
vedkommende. Som en "tjeneste" har vi så hjulpet med at sætte udstyret
op ved ham, selvom dette ikke indgik i det tilbud han bekræftede - dvs.
det var noget vi, så dumme som vi nu var, gjorde "gratis" for ham. Han
mener ikke at vi har gjort det godt nok, og som sagt, fik han 3. part
til at gøre det senere i stedet for. Vedkommende prøver så nu at slippe
med at betale for resten af beløb, eller minimere det.... Dårlige kunder..

Jeg har lagt mærke til at der var en tråd herinde for ikke så lang tid
siden om kunder der ikke betaler regninger - problemet med det her firma
er, at de er ret kolde over at man ringer til dem eller møder op - de er
det med ville betegne som kreglere (eller hvordan det nu staves)..
Ihvertfald har det har været en lærestreg for mig, at det kun er GODE og
STABILE kunder som får lov til at købe på kredit...

 
 
Peter G C (20-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 20-01-04 15:55

"MrM" <no@spam.spam.info> skrev i en meddelelse
news:t5bPb.76437$jf4.4914907@news000.worldonline.dk...

[klip]

> Jeg ved godt at man altid kan stævne folk og det er også det vi har
> tænkt os hvis alt andet slår fejl - men måske var inkasso en mulighed ?

Kald det hvad du vil. Vi (advokater) hiver pengene hjem afhængig af, hvad
klienten selv har foretaget sig inden sagen sendes til os.

> Hvornår må man sende et andet firma til inkasso ?

Når der er sendt en rykker med oplysning om, at sagen sendes til inkasso med
yderligere omkostninger til følge, hvis der ikke sker betaling seneste 10
dage fra dateringen af skrivelsen.

> Kan vedkommende slippe
> for at skulle betale inkasso ved at sige at han f.eks. ikke er enig i at
> han skylder os det angivne beløb ?

Måske - det er en konkret vurdering. Men er man uenige kan man jo stævne og
den vej få dækket det meste af omkostningerne ved
sagsomkostningsgodtgørelsen.

> Hvornår kan man sige at der ikke er
> nogen veje tilbage end at stævne vedkommende ? Hvor stort beløb kan det
> betale sig at stævne nogen for ? Er der nogen der har erfaringer med den
> slags ?

Ved inkasso er ingen beløb for små efter min mening. Jeg har siddet med
beløb under 1000 kroner - pga det principielle i sagen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



JLC-Handel (25-01-2004)
Kommentar
Fra : JLC-Handel


Dato : 25-01-04 20:41


"MrM" <no@spam.spam.info> skrev i en meddelelse
news:t5bPb.76437$jf4.4914907@news000.worldonline.dk...
> Jeg har spørgsmål angående regler for hvornår man kan sende folk til
> inkasso.
>
> Vi har en kunde som har købt noget udstyr af os for et beløb af
> betydelig størrelse. Vedkommende har så betalt ca. 80% af beløbet, men
> vil ikke betale resten, selvom vi har prøvet at rykke ham flere gange
> både i telefonen og skriftligt.
>
> Vi har et tilbud og en email hvor han bekræfter ordren. I første stykke
> tid troede kunden at noget af udstyret fejlede, men efter gennemgang af
> en 3. part har det vist sig at udstyret ikke fejlede noget.
>
> Vi har nu, 3 måneder efter hele sagen var begyndt, sendt ham den første
> rykker, med rykkergebyr osv. Han har ikke betalt noget endnu, selvom
> fristen er udløbet.
>
> Jeg ved godt at man altid kan stævne folk og det er også det vi har
> tænkt os hvis alt andet slår fejl - men måske var inkasso en mulighed ?
>
> Hvornår må man sende et andet firma til inkasso ? Kan vedkommende slippe
> for at skulle betale inkasso ved at sige at han f.eks. ikke er enig i at
> han skylder os det angivne beløb ? Hvornår kan man sige at der ikke er
> nogen veje tilbage end at stævne vedkommende ? Hvor stort beløb kan det
> betale sig at stævne nogen for ? Er der nogen der har erfaringer med den
> slags ?
>
> Kort: Efter kunden har bekræftet ordren, har vi leveret udstyr til
> vedkommende. Som en "tjeneste" har vi så hjulpet med at sætte udstyret
> op ved ham, selvom dette ikke indgik i det tilbud han bekræftede - dvs.
> det var noget vi, så dumme som vi nu var, gjorde "gratis" for ham. Han
> mener ikke at vi har gjort det godt nok, og som sagt, fik han 3. part
> til at gøre det senere i stedet for. Vedkommende prøver så nu at slippe
> med at betale for resten af beløb, eller minimere det.... Dårlige kunder..
>
> Jeg har lagt mærke til at der var en tråd herinde for ikke så lang tid
> siden om kunder der ikke betaler regninger - problemet med det her firma
> er, at de er ret kolde over at man ringer til dem eller møder op - de er
> det med ville betegne som kreglere (eller hvordan det nu staves)..
> Ihvertfald har det har været en lærestreg for mig, at det kun er GODE og
> STABILE kunder som får lov til at købe på kredit...


Prøv dette link http://www.rki.dk/ Du kan også ringe til en af deres
konsulenter. De er meget hjælpsomme og ret dygtige.

Venlig hilsen / Best regards
JLC-Handel
Jimmy L. Christensen
Tel. 20 250 446
------------------------------------------------------------
Din leverandør af gaveartikler, firmagaver m.m.
Se mere på www.jlc-handel.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste