BFC regnskab hjælp ønskes
Fra : claus v

Dato : 15-01-04 23:00

Hej gruppe

en bekendt af mig har et lille problem med hans regnskabsprogram BFC (Hedder
det sådan)

Han driver et lille enkeltmandsfirma og har i 1995 investeret 45 k i et
program der hedder BFC som han bruger til at udskrive regninger i

Programmet fungerer upåklageligt men efter 2 gange at have haft indbrud med
tyveri af hans pc og efterfølgende dyr genetablering af BFC
det er noget med at der skal rettes en hel del til i programmet efter det er
installeret noget med navn og hvordan regningen er opstillet med tal og
andet.

så nu har han fået den geniale ide at han vil installere programmet på en pc
mere som så bare skal stå standby hjemme i tilfælde tyvene atter en gang
besøger ham.
nu hvor det er rettet til med alle indstillinger han troede egentlig bare at
han kunne kopiere hele programmet fra harddisken og over på den anden
maskine men det virker ikke programmet melder fejl.

er der en klog mand her i gruppen der har løst problemet og vil hjælpe eller
er der en bedre måde at gemme alle disse indstillinger så han ikke skal ud
og købe hjælp næste gang det går galt

claus v

Fra : H.S.

Dato : 16-01-04 10:10

"claus v" <FJERNALTMEDSTORTclausekstra1@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> er der en bedre måde at gemme alle disse indstillinger så han ikke skal ud

Han skal bruge et program som hedder Norton Ghost, eller Powerquest
DriveImage
Begge disse programmer kan tage en komplet 'kopi' (image) af harddisken i
hans PC. - Denne kopi kan han lægge på en backup disk. Skulle hans pc gå i
stykker/blive sjålet o.lign. Så kan han hente denne kopi fra backup disken
over på den nye pc.

Pga disse programmers egenskaber, er der ikke blot tale om en backup - men
en komplet kopi af harddisken. Således, når han henter kopien ind på en ny
harddisk, så kommer alle indstillinger med, så den nye maskiner fungerer
100% som den gamle.

Hele indlæsningen af den 'gamle kopi' tager 10-20 minutter afhængig af
kopiens størrelse.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-01-04 10:33

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Således, når han henter kopien ind på en ny
> harddisk, så kommer alle indstillinger med, så den nye maskiner fungerer
> 100% som den gamle.

-Under forudsætning af at den nye maskine er magen til den gamle,
ellers fungerer det muligvis slet ikke....

--
Henrik Nielsen
Config@configdata.dk

Fra : H.S.

Dato : 16-01-04 11:22

"Henrik Nielsen" <nospam@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> >

> -Under forudsætning af at den nye maskine er magen til den gamle,
> ellers fungerer det muligvis slet ikke....

Ja, det har du ret i - den mulighed havde jeg 'overset' - dog bør windows
bare finde den evt nye hardware og installere den, samt fjerne drivere fra
den evt gamle 'ikke-eksisterende' hardware.
Men indrømmet - der er en sandsynlighed for at det kan skabe problemer, hvis
den nye pc og gamle pc ikke er ens.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-01-04 10:37

> [...]
> han kunne kopiere hele programmet fra harddisken og over på den anden
> maskine men det virker ikke programmet melder fejl.

BFC er bygget på Navision XAL

Derfor skal han først installere programmet på den nye pc
(uden koder, tilretninger mm.)

-Og så overskrive installationsbibloteket med kopien af programmet.

Fra : claus v

Dato : 16-01-04 23:30

tak for forslagene

den med ghost havde jeg egentlig tænkt på men den er nok ikke optimal

jeg troede egentlig at man måske hvis man vidste hvilke filer der er rettet
i for tilretning af brugerfladen bare kunne copy dem og smide dem ind i en
ny installation.

men vi må jo prøve løsningen med installation og derefter bare læsse en kopi
af hele installationen over på den maskine

nu skal det siges jeg aner ikke en disse om dette BFC program

er der evt en super bruger i gruppen der kender sådan en gammel ting 1995

kan man i grunden se versionsnummeret inde i programmet

clausv

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-01-04 13:06

"claus v" <FJERNALTMEDSTORTclausekstra1@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> nu skal det siges jeg aner ikke en disse om dette BFC program
>
> er der evt en super bruger i gruppen der kender sådan en gammel ting 1995

Jeg vil gætte på at det er een eller anden brancheløsning han har,
der er baseret på BFC/XAL.
Ofte leveret igennem en brancheforening af VM-Data eller Bitas

Hvordan det er skruet sammen er ikke til at gætte på, nogle
af de brancheløsninger er ikke sådan lige til at sætte sig ind i.

Men stort set består det af en program del, og en database del

Databasedelen tager han formodentligt ofte backup af, så
den ved i sikkert hvor er..
Tilretningerne og brugeroplysninger ligger i programdelen,
sikkert fordelt ud over en del filer, samtidig der der sikkert
i tidens løb kommet en hel del opdateringer til programmet.

Derfor skal i tage en kopi af hele programdelen(også evt.
skjulte filer), og kopiere oven i den nye instalation.

Bruger i en cd-r til at flytte filerne med, så husk at fjerne
skrivebeskyttelsen bagefter.

-Det mit bedste bud udfra de oplysninger du har givet, men
tør absolut ikke love at det virker

-God week-end

Fra : claus v

Dato : 16-01-04 23:31

ps

er der i grunden en anden gruppe hvor det ville være bedre at spørge

claus

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-01-04 12:02

> ps
>
> er der i grunden en anden gruppe hvor det ville være bedre at spørge
>
> claus

Økonomisystemer har ikke deres egen gruppe,
og der er faktisk sjældent indlæg om dem.

Der forekommer en sjælden gang en tråd i gruppen:
news:dk.edb.regneark men hvad den "rigtige" gruppe er,
ved jeg faktisk ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 18:09

> [...]
> (uden koder, tilretninger mm.)
>
> -Og så overskrive installationsbibloteket med kopien af programmet.

hej igen

nu har jeg prøvet at installere programmet og så tage en kopi af det
eksisterende program og kopiere oveni derefter fjernede jeg skrive
beskyttelsen
programmet kan også fint starte op men føste gang jeg går ind i en boks så
kører priogrammet en indelksering og sletning af data dette sker flere
forskellige steder og når jeg går ind i kartotek så laver den også en eller
anden indekserin og oprydning
men derefter kommer der en fejlmelding når jeg forsøger at åbne kartotek
fejlmelding lyder som følger

fejlagtig type på element ved variabel tildeling

kan programmet bfc have gemt data andre steder end i bfc bibliotek og basis
bibliotek
som også skla kopieres med over

på forhånd tak for hjælp

claus v