Køb fra privat-person, lovligt?
Fra : Casten

Dato : 15-01-04 13:51

Hej alle, lige et par hypotetiske spørgsmål:

Jeg køber forskellige "dimser" fra en privat-person. Det er noget han
laver i hans fritid, og jeg betaler kun en lille smule over
"komponentprisen", så hans timeløn bliver nærmest ikke-eksisterende. Han
har ikke eget firma, og det drejer sig måske om et par tusind kroner om
året.

Er det lovligt? Og hvis ikke, hvad skal der så gøres for at det bliver
lovligt? Det virker lidt omsonst at skulle starte et firma op, lave
moms-afregning, års-regskab, etc for noget han i forvejen ikke tjener på
og har en minimal omsætning?

/Carsten

Fra : H.S.

Dato : 15-01-04 13:59

"Casten" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lovligt? Det virker lidt omsonst at skulle starte et firma op, lave
> moms-afregning, års-regskab, etc for noget han i forvejen ikke tjener på

Ja det er lovligt, hvis du ikke trækker moms fra, og han husker at opgive
indtægten til T&S (og ikke omsætter for over 50.000 om året ved den
'bibeskæftigelse')

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-01-04 14:53

> Ja det er lovligt, hvis du ikke trækker moms fra, og han husker at opgive
> indtægten til T&S (og ikke omsætter for over 50.000 om året ved den
> 'bibeskæftigelse')

Det er vel stadig lovligt at handle med ham, selv om han ikke opgiver
indtægten til T&S... I sidste ende vil det jo blive hans problem....

/Nygaard

Fra : Casten

Dato : 15-01-04 15:00

Keld Nygaard wrote:
> Det er vel stadig lovligt at handle med ham, selv om han ikke opgiver
> indtægten til T&S... I sidste ende vil det jo blive hans problem....

OK, men jeg spørger nu på begges vegne...

/Carsten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-01-04 17:54

Keld Nygaard wrote:

> Det er vel stadig lovligt at handle med ham, selv om han ikke opgiver
> indtægten til T&S... I sidste ende vil det jo blive hans problem....

Hvis det kommer til at ligne et lønmodtager-forhold, kan man komme
til at hænge på skatten.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Casten

Dato : 15-01-04 15:08

H.S. wrote:
> Ja det er lovligt, hvis du ikke trækker moms fra, og han husker at opgive
> indtægten til T&S (og ikke omsætter for over 50.000 om året ved den
> 'bibeskæftigelse')

Men det vil så betyde at han skal sætte prisen op til omkring det
dobbelte (antager 50% skatteprocent), hvis han (sælger) ikke skal tabe
penge på det?

Det undrer mig så lidt; hvis jeg selv købte komponenterne og satte dem
sammen, ville jeg jo ikke skulle betale andet end komponentprisen. Han
skal derimod sætte prisen op til det dobbelte for at sætte tingene
sammen (uden i øvrigt at få noget for det)?

/Carsten

Fra : Casten

Dato : 15-01-04 15:24

Casten wrote:
> [...]
> skal derimod sætte prisen op til det dobbelte for at sætte tingene
> sammen (uden i øvrigt at få noget for det)?

OK, nu tænker jeg mig ikke om, han skal naturligvis trække
komponentprisen fra... Men hvis han så sælger det videre til mig
uden pris-forøgelse, så skal told/skat altså overhovedet ikke
involveres, og det er stadig lovligt?

/Carsten

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-01-04 15:37

> [...]
> komponentprisen fra... Men hvis han så sælger det videre til mig
> uden pris-forøgelse, så skal told/skat altså overhovedet ikke

Hvad med om du købte komponenterne - så kan du jo også trække momsen fra...

Han kan så nøjes med at gi' dig en regning på hans
"næsten-ikke-eksisterende-timeløn"...
[Gråzone:ON]
.... eller du kunne jo købe lidt flere komponenter end der skal bruges... Der
er altid lidt spild ved montage...
[Gråzone:OFF]

/Nygaard

Fra : Michael Sørensen

Dato : 15-01-04 17:40

> [...]
> komponentprisen fra... Men hvis han så sælger det videre til mig
> uden pris-forøgelse, så skal told/skat altså overhovedet ikke

Told & Skat tillader ikke, at man trækker omkostninger fra i skat, hvis der
ikke er tale om erhvervsmæssig virksomhed.

Erhvervsvirksomhed: Indtægter er skattepligtige - fradrag for omkostninger
Hobbyvirksomhed: Indtægter er skattepligtige - ingen fradrag for udgifter

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Casten

Dato : 15-01-04 18:26

Michael Sørensen wrote:
> Told & Skat tillader ikke, at man trækker omkostninger fra i skat, hvis der
> ikke er tale om erhvervsmæssig virksomhed.

Erhvervsmæssig virksomhed = registreret hos told/skat?

Hvad mon alle de folk der avler kæledyr professionelt, osv og som ikke
er registreret hos T&S, gør? Sælger sort? De må da have en del udgifter
som de så ikke kan trække fra?

/Carsten

Fra : Michael Sørensen

Dato : 15-01-04 18:34

> Erhvervsmæssig virksomhed = registreret hos told/skat?

Nej, overhovedet ikke. Jeg går ud fra, at du med "registreret" mener mht.
moms.

Moms og skat er 2 forskellige ting. Man kan godt være det ene mht. moms (fx
momsregistreret) og alligevel ikke være erhvervsmæssig rent skattemæssigt.
Omvendt kan man godt være erhvervsmæssig virksomhed i forbindelse med skat
uden at være momsregistreret.

Man kan frivillig vælge sig at blive momsregistreret, og der er en
beløbsgrænse på kr. 50.000, hvor du skal registreres, hvis denne
overskrides.Det var kort overordnet om momsen

Skattemæssigt er det en afgørelse, som skattevæsnet træffer - evt. kan en
uenighed gå til landsskatteretten, og videre til landsretten. Ofte danner
tidligere domme præcedens for, hvad der er skattemæssigt og hvad der ikke er
skattemæssigt fremover.

Begrundelsen er hovedsageligt, at skattevæsnet ikke vil tillade folk at
drive (især) underskudsvirksomheder, blot for at trække dette fra i skat.

Noget, der ofte indikerer, at der er tale om erhvervsmæssig fremfor
hobby-virksomhed kan være:

- om man har uddannelse / kompetence indenfor faget / branchen.
- om dette er den eneste indkomstkilde
- om der er lagt budgetter, der ser fornuftige ud
m.v.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 18:36

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK> wrote in message
> Erhvervsvirksomhed: Indtægter er skattepligtige - fradrag for omkostninger
> Hobbyvirksomhed: Indtægter er skattepligtige - ingen fradrag for udgifter

Aaaah, lige knap.

Erhvervsmæssig virksomhed: Overskud beskattes på normal vis. Eventuelt
underskud _kan_ fradrages i anden personlig indkomst, fx. lønindkomst.

Hobbyvirksomhed: Overskud beskattes på normal vis - men evt. underskud kan
_ikke_ fradrages i anden personlig indkomst, fx lønindkomst.

Jesper Brock
Adm. leder, www.Flashlight-Gruppen.dk
Diskoteker * lyd- og lysudlejning * karaokeanlæg

Fra : Thom

Dato : 16-01-04 08:26

"Jesper Brock" <jesper.brock(at)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hobbyvirksomhed: Overskud beskattes på normal vis - men evt. underskud kan
> _ikke_ fradrages i anden personlig indkomst, fx lønindkomst.

Bemærk kodeordet her er _overskud_

Mvh,
Thom

Fra : Thom

Dato : 15-01-04 15:25

> Men det vil så betyde at han skal sætte prisen op til omkring det
> dobbelte (antager 50% skatteprocent), hvis han (sælger) ikke skal tabe
> penge på det?

Nej, det er kun hans overskud der skal beskattes.

Mvh,
Thom