Dårlige betalere
Fra : Idé-Sign

Dato : 15-01-04 13:51

Hej allesammen,

Jeg kunne tænke mig at høre hvad andre gør med dårlige betalere.

Mine kunder er næsten udelukkende erhvervsdrivende. Langt de fleste
fakturaer er på mellem 1.000 og 10.000 kr. Ofte er det nødvendigt at sende
en 'påmindelse', og senere en rigtig 'rykker' - med gebyr og renter.
Hver år er der nogle som slet ikke betaler. Jeg kan se i 2003 var det 3% af
min omsætning der ikke er kommet i hus - ALT for meget!!

Jeg har så benyttet Online-Inkasso (www.online-inkasso.dk) men det har i
langt de fleste tilfælde ikke givet resultat. Da beløbene er forholdsvis små
er det jo lidt dyrt at gå rettens vej, men hvad gør man så?

Hvad benytter I af 'metoder'? Alle forslag er velkomne - så længe de er
lovlige

MvH Søren

Fra : H.S.

Dato : 15-01-04 14:02

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse
> Hej allesammen,
>
> Jeg kunne tænke mig at høre hvad andre gør med dårlige betalere.

Vi har engang benyttet os af én effektiv mand. 500 kr i startgebyr + 10% af
det inddrevne beløb. Success raten var 100%
Mener firmaet hed 'Golden Incasso' - det er vel et par år siden, mon ikke de
findes endnu ?

Fra : RoJo

Dato : 15-01-04 18:50

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det inddrevne beløb. Success raten var 100%
> Mener firmaet hed 'Golden Incasso' - det er vel et par år siden, mon ikke

Lad mig gætte - han var iført et baseballbat?

/RoJo

Fra : H.S.

Dato : 16-01-04 10:24

"RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l . c o m> skrev i en meddelelse
> "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> de
> >
> Lad mig gætte - han var iført et baseballbat?

Så vidt jeg ved var firmaets metoder fuldt ud lovlige - men deres
fremgangsmåde skræmte måske folk så meget så de betalte, eller leverede
varen tilbage. - Og det var jo det der var formålet ? Om det så var etisk
korrekt, kan man jo altid diskutere, men hvis man er et lille firma, så har
man måske ikke råd til at have et udestående på 100.000 kr i det halve eller
hele år som en retssag kan tage (+ udlæg til advokat omkostninger osv.) -
Det kan betyde at ens virksomhed må lukke.

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 16-01-04 12:38

H.S. wrote:
> [...]
Efter min mening vil en virksomhed der bruger "Golden Inkasso" få et ret
dårligt ry.

Mvh.
Danielle

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-04 13:15

"Danielle Nielsen" <suzieSLET@FJERNwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Efter min mening vil en virksomhed der bruger "Golden Inkasso" få et
ret
> dårligt ry.

Efter min mening vil en virksomhed, der ikke enten betaler til tiden
eller slet ikke, få et ret dårligt ry.

Hr. Bjørn

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 16-01-04 23:06

> Efter min mening vil en virksomhed, der ikke enten betaler til tiden
> eller slet ikke, få et ret dårligt ry.

Også dét, ja

Mvh.
Danielle

Fra : Ivar

Dato : 21-01-04 23:21

H.S. skrev:

> Mener firmaet hed 'Golden Incasso' - det er vel et par år siden, mon ikke de
> findes endnu ?

He, he - det var Hell Angels' inkasso-firma.

Ivar

Fra : Per H

Dato : 15-01-04 16:12

On Thu, 15 Jan 2004 13:50:30 +0100, "Idé-Sign"
> [...]

>langt de fleste tilfælde ikke givet resultat. Da beløbene er forholdsvis små

Det ser ud til at du har en del forkerte kunder, har du ikke en
fornemmelse af om du kan regne med dem innden du starter,
(ved godt at det kan være svært)

Jeg har også brugt online incasso. med rimeligt resulstat.

men der er kommet et advokatfirma "forumadvokater" som er en
udbryder af onlineincasso.
det koster vist 3000 kr for et helt år, og de tjekker vist diyt
regnskab efter.

www.forumadvokater.

Jeg har haft 2 dårlige betaler de sidste 4 år.

De andre "metoder" som man kender kan jeg ikke tilslutte mig
Jeg tror at det kan ende helt galt.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 16:15

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det ser ud til at du har en del forkerte kunder, har du ikke en
> fornemmelse af om du kan regne med dem innden du starter,
> (ved godt at det kan være svært)

Det har du helt ret i.

> Jeg har haft 2 dårlige betaler de sidste 4 år.

Jeg har på 10 år haft en (1), blot ved brug af min sunde fornuft.

Hr. Bjørn

Fra : Idé-Sign

Dato : 15-01-04 17:22

> Jeg har på 10 år haft en (1), blot ved brug af min sunde fornuft.

Per H er jo tømrer. Han har iøvrigt end til flere flotte skilte (ha, ha).
Jeg ved ikke hvor mange forskellige kunder han har på et år.

Bjørn - hvad laver du? Har du mange eller få kunder.

I min branche er der nye kunder hver dag. Derfor er chancen for at falde
over nogle sort får temmelig stor.
Jeg er lydhør for idéer om eksempelvis ordrebekræftelser der skal
underskrives, evt. afleveringsblanket der underskrives af kunde kan vel også
komme på tale. Men hvor små beløb kan man lave alt dette papirarbejde for?
Det er meget ekstraarbejde i en opgave til f. eks. 1.000 kr.

MVH Søren

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-01-04 17:44

Idé-Sign wrote:

> [...]
> komme på tale. Men hvor små beløb kan man lave alt dette papirarbejde for?
> Det er meget ekstraarbejde i en opgave til f. eks. 1.000 kr.

For de små ordrer er det oplagt at bede om betaling ved levering eller
endda når ordren afgives. Det burde løse problemet, da du siger at der
er relativt få der klager over det leverede.

M.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 18:13

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bjørn - hvad laver du? Har du mange eller få kunder.

Jeg har handelsvirksomheder.

Kundeantaller i dag er overskueligt.

> I min branche er der nye kunder hver dag. Derfor er chancen for at
falde
> over nogle sort får temmelig stor.

Det får jeg ikke mere, men fik det, jeg jeg havde den enlige dårlige
betaler.

Det var (naturligvis) en privat kunde.....

Efter *den* oplevelse lærte jeg et og andet.

Jeg gik således over til det, Michael Zedeler taler om.

Hvis jeg ikke havde kendskab til kunden og ikke umiddelbart kunne få
nogen oplysninger, handlede jeg kun mod kontant.

Det betød naturligvis at nogen blev fornærmede. Disse valgte jeg at tro
ikke ville have betalt alligevel.

Jeg har fuld forståelse for vanskeligheden i at bedømme nye kunders
betalingsevne/vilje, men jeg ville ikke (havde da ikke råd til det)
betale for *dem*.

Er det gamle kunder som begynder at "glide" i betalingerne, ville jeg
simpelthen tage en samtale med kunden og evt. gøre lidt selvstændige
undersøgelse (evt. med hjælp fra bank/pengeinstitut).

Herefter ville jeg afgøre om kreditten stadig skulle gives eller kunden
overgå til kontant betaling ala´det som autoværkstederne nogen gange
praktiserer.

Regningen ligger på bilens forsæde og kunden går ind og betaler ved
kasse 1 inden afgang fra pladsen.

Hr. Bjørn

Fra : Per H

Dato : 15-01-04 18:20

On Thu, 15 Jan 2004 17:21:38 +0100, "Idé-Sign"
> [...]

>Jeg er lydhør for idéer om eksempelvis ordrebekræftelser der skal
>underskrives, evt. afleveringsblanket der underskrives af kunde kan vel også

Vidste sku ik lige at det var dig, der havde problemet he he
Du sælger jo også en vare som kunden sjældent kan se inden de står med
det i hånden, så klart at du er meget udsat

Og jeg kan da mindes at da jeg skulle have skilt fra dig, at vi
mailede rigtigt mange gange, for at få alle detaljer på plads. Netop
for at der ikke bagefter var tvivl om at jeg selv havde ansvaret for
placeringen og design.

Og hvis du sender en tegning til godkendelse, kan de så ikke betale
inden leveringen?

Problemet er så bare at du mister kunder igen, for en del vil have en
vare i hånden inden de betaler.

jeg ville prøve de advokater som jeg forslog i mit første indlag,
Kontakt dem og se hvad de kan tilyde.

Du skal jo heller ikke bruge tid på at rykke kunderne.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-01-04 16:40

Per H wrote:

> De andre "metoder" som man kender kan jeg ikke tilslutte mig
> Jeg tror at det kan ende helt galt.

Det behøver de altså ikke. Der er flere inkassofirmaer som blot bruger
meget håndfaste metoder og stadigvæk er 100% indenfor lovens rammer. Det
virker langt bedre end almindelige advokatskriverier, men har
selvfølgelig også den ulempe at folk muligvis kommer i en ekstremt
ubehagelig situation.

Jeg har selv den holdning at det er et problem folk selv har skabt - som
kreditor kan man ikke tage den slags hensyn, så længe at det sker
indenfor lovens rammer i et hvert henseende.

Andre muligheder er at kræve hel eller delvis forudbetaling af varerne
(jeg forstår at du laver skilte, så når først du har fremstillet et
skilt til en given kunde som ikke betaler, kan du ikke få dækket dine
udgifter ved at tage skiltet tilbage og sælge det til en anden kunde).

Derudover synes jeg at du skal undersøge muligheden for at få en
standardaftale som giver inkasso-folkene et lettere arbejde. Hvis kunden
på forhånd har givet skriftligt samtykke til handelen og - ved levering
af varen - har skrevet under på at der ikke er nogen indsigelser, så er
grundlaget for retslig inkasso og registrering i RKI på plads. Derfra er
det altså ikke bare tomme trusler.

Mvh. Michael.

Fra : Per H

Dato : 15-01-04 16:50

On Thu, 15 Jan 2004 16:39:47 +0100, Michael Zedeler
<michael@zedeler.dk> skrev:

> [...]
>virker langt bedre end almindelige advokatskriverier, men har
>selvfølgelig også den ulempe at folk muligvis kommer i en ekstremt

Kan du beskrive de håndfaste metoder du nævner?

Og hvilken ubehagelig situation?

Vh Per

icq 8212837

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-01-04 17:41

Per H wrote:

> Kan du beskrive de håndfaste metoder du nævner?

At ringe folk op og besøge dem på deres arbejdsplads eller bopæl.

> Og hvilken ubehagelig situation?

Se ovenstående

M.

Fra : Per H

Dato : 15-01-04 18:08

On Thu, 15 Jan 2004 17:41:14 +0100, Michael Zedeler
<michael@zedeler.dk> skrev:

>At ringe folk op og besøge dem på deres arbejdsplads eller bopæl.

ja det kan jeg kun sige god for,

Vh Per

icq 8212837

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-01-04 09:15

Michael Zedeler wrote:

> At ringe folk op og besøge dem på deres arbejdsplads eller bopæl.

Den med at besøge folk på deres arbejdsplads er så ikke inden for
lovens rammer, hvis det er en privat gæld.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Michael Zedeler

Dato : 20-01-04 10:19

Jonathan Stein wrote:

> Den med at besøge folk på deres arbejdsplads er så ikke inden for
> lovens rammer, hvis det er en privat gæld.

Det var også et lidt kortfattet eksempel, men ja - jeg mener stadigvæk
at man skal engagere inkassofolk som holder sig idenfor lovens rammer i
en hver forstand.

M.

Fra : Idé-Sign

Dato : 15-01-04 17:13

> Det ser ud til at du har en del forkerte kunder, har du ikke en
> fornemmelse af om du kan regne med dem innden du starter,
> (ved godt at det kan være svært)

Man gør hvad man kan. Men nogle af dem er store velrenommerede firmaer der
opererer i hele landet. Andre er selvfølgelig mindre, men umiddelbart solide
virksomheder, med godt ry etc.

Hvad gør man med sådan én her:

Tidligere kunde, sen til at betale men pengene falder altid. Bestiller nye
skilte. Disse fremstilles, leveres og faktureres. Dagen efter sidste
betalingsfrist ringer kunden og klager over skiltene (Det skal siges at på
fakturaen står der at reklamationsfristen er 8 dage, betalingsfristen er 14
dage). Vi tager ét af dem retur, tester det og finder ingen fejl. Jo, det
havde fået en ridse - som kunden ikke har bestridt er kommet efter
leveringen.
Vi leverer skiltet tilbage med krav om fuld betaling for alle skilte. Ingen
reaktion. Vi sender en rykker. Efter en uges tid ringer kunden og forlanger
afslag (50 % !!!!) hvilket vi blankt afslår, da skiltene ingen defekt har.
Vi stiller forslag om en enkelt lille detalje på skiltet som kunne tilrettes
og måske ændre kundens synspunkt. Det vil personen lade gå videre til
chefen. Det er ca. 2 uger siden og vi har intet hørt.....
Det drejer sig om ca. 10.000 kr. + moms.

Ovenstående er dog en undtagelse. De øvrige sager jeg har er "bare" nogle
der undlader at betale. Vi har meget sjældent reklamationer, og når der er
reklamationer tages de meget alvorligt. Tilfredse kunder er den eneste vej
frem. Men jeg vil ikke give afslag på en i forvejen accepteret pris, bare
fordi kunden er 'morgensur'.

MvH Søren

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 20-01-04 14:10

> Hvad benytter I af 'metoder'? Alle forslag er velkomne - så længe de er
> lovlige

Jeg har med held brugt www.rki.dk
http://www.rki.dk/asp/page.asp?page_id=518 kan man få lavet en RKI special
rykker, som skal være ens 3. rykker til kunden.

Man behøver ikke at have abonnement hos rki, men det vil være billigere at
sende evt. rykkere ud.

Som abonnement har man mulighed for at søge på ens kunder FØR levering for
at se, om de allerede står i RKI. Endvidere har man mulighed for at tilmelde
sine kunder en kreditvagt, der så giver en besked, hvis andre registrere ens
kunder i RKI. Min pris er ca. kr. 7.500 pr. år + moms, og jeg har lavet ca.
40 søgninger. Mit abonnement gælder for firmaer med CVR-NR og selvstædige
unden CVR-NR på Sjælland (vistnok med øerne)

Fra andre har jeg hørt, at http://www.intrum.dk/ og skulle være rimelig gode
til at opkræve penge for en.

mvh
Jørgen Rømming

P.S. Jeg driver en virksomhed med bogføring, revision og EDB-support
herunder salg af soft- og hardware. Fordelingen er vel 70/30 i omsætning.