Fra enkeltmandsfirma til ApS
Fra : Hans Jakobsen

Dato : 12-01-04 20:26

Jeg planlægger at lave min enkeltmandsvirksomhed om til et ApS eller AS. I
den forbindelse har jeg en masse spørgsmål som jeg håber nogle af jer kan
svare på:

1) Jeg har læst at man kan bruge Goodwill som indskud. Det skal vurderes af
en revisor, men hvordan opgør revisoren normalt Goodwill?
f.eks. gennemsnit af sidste 3 års overskud?

2) Hvis mit firmas goodwill kan vurderes til mindst ½ mio kan jeg vel
oprette et AS, men er der overhovedet nogen fordel ved et AS udover
prestige?

3) Er der nogle ulemper (yderligere krav) ved et AS fremfor et ApS?
Jeg ved at der i AS er krav om bestyrelse på mindst 3 mand, hvilket ikke
gælder i ApS, men hvad med krav til regnskab, dokumentation, etc

3) Hvordan håndteres telefonudgiften når firmaet hører hjemme på privat
adressen?
Nu går det hele jo ind i firmaet hvorefter jeg trækker 1920 ud til privat
forbrug.

4) Hvordan håndteres blandede driftsmidler, f.eks. computer som er 50%
privat og 50% erhverv?

5) Der ligger jo en mulig gevinst i at man kan få udbetalt udbytte til
lavere beskatning (28%/43%), men hvad er reglerne for hvor meget, man må få
udbetalt som udbytte, når man er hovedaktionær og ansat?
Jeg har læst at der skal betales virksomhedsskat først, dvs reelt er den
samlede skat af udbyttet jo 50%/60%, men selv ved den høje sats er der
stadigvæk nogle få procent at spare i forhold til topskatten.

6) Kan jeg beholde mit CVR nummer og alle mine nuværende registreringer hos
Told&Skat (arbejdsgiver, import og export)? - eller foregår det ved at
oprette et nyt selskab og lukke det gamle?

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-01-04 02:01

Hans Jakobsen wrote:
> 1) Jeg har læst at man kan bruge Goodwill som indskud. Det skal vurderes af
> en revisor, men hvordan opgør revisoren normalt Goodwill?
> f.eks. gennemsnit af sidste 3 års overskud?

Der er mange måder at opgøre goodwill på. Så vidt jeg husker er der også
nogle bestemte standarder, som revisorerne kan bruge, omend jeg ikke
tror at de er bundet til det. Du skal næsten snakke med din revisor om
det. Iøvrigt er goodwill noget meget uhåndterligt noget at tage ind i
sit regnskab.

> 2) Hvis mit firmas goodwill kan vurderes til mindst ½ mio kan jeg vel
> oprette et AS, men er der overhovedet nogen fordel ved et AS udover
> prestige?

Det er lovkrav at du har en bestyrelse hvis du danner et A/S. Det er
ikke tilfældet hvis du danner et ApS. Derudover er der muligvis nogle
mindre vigtige tekniske spidsfindigheder, som jeg aldrig har hørt om fra
mine rådgivere. Så ja - det er nok mest snob-effekten der sætter ind og
så det at indskuddet skal være større. Det anser nogle for at være en
større sikkerhed, omend din øvelse med goodwill-tingen ovenfor er et
perfekt eksempel på hvor lidt den ekstra sikkerhed er værd.

> 3) Er der nogle ulemper (yderligere krav) ved et AS fremfor et ApS?
> Jeg ved at der i AS er krav om bestyrelse på mindst 3 mand, hvilket ikke
> gælder i ApS, men hvad med krav til regnskab, dokumentation, etc

Der er flere krav til regnskabet i et A/S, men jeg tror ikke at det
flytter specielt meget på regningerne fra din revisor.

> 3) Hvordan håndteres telefonudgiften når firmaet hører hjemme på privat
> adressen?
> Nu går det hele jo ind i firmaet hvorefter jeg trækker 1920 ud til privat
> forbrug.

Jeg har ikke kunne trække disse udgifter fra (endnu). Køber man en mobil
som tilhører selskabet eller får oprettet en separat, dedikeret
telefonlinie, er der dog ingen diskussion - så kan det trækkes fra.

> 4) Hvordan håndteres blandede driftsmidler, f.eks. computer som er 50%
> privat og 50% erhverv?

Det ved jeg ikke. Personligt bruger jeg ikke den slags. Min computer er
100% ejet af firmaet, selv om jeg en sjælden gang kommer til at bruge
den i forbindelse med mit studie (fy, skamme).

> [...]
> samlede skat af udbyttet jo 50%/60%, men selv ved den høje sats er der
> stadigvæk nogle få procent at spare i forhold til topskatten.

Det ved jeg ikke.

> 6) Kan jeg beholde mit CVR nummer og alle mine nuværende registreringer hos
> Told&Skat (arbejdsgiver, import og export)? - eller foregår det ved at
> oprette et nyt selskab og lukke det gamle?

Det mener jeg godt at du kan. Jeg er dog ikke 100% sikker, da jeg ikke
har prøvet at omdanne et enkeltmandsfirma til et selskab, kun fra ApS
til A/S.

Mvh. Michael.

Fra : AllanE

Dato : 13-01-04 21:18

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tror at de er bundet til det. Du skal næsten snakke med din revisor om
> det. Iøvrigt er goodwill noget meget uhåndterligt noget at tage ind i

Uden at kende svaret med sikkerhed i dette tilfælde, tror jeg dog at det
svarer til min egen situation. Jeg har et softwarefirma sammen med en anden,
og vi har mulighed for at værdifastsætte vores produkt og bruge det som
indskud/egenkapital. Jeg har dog talt med en revisor, der advarede mig mod
dette, da vi i så fald personligt skal betale skat af den værdi produktet
fastsættes til. Det skal man, fordi det ses som et salg af produktet til et
ApS-A/S og dermed en formue som man har tilegnet sig uden før at have betalt
skat af den.

Ved dog ikke om det også gælder for goodwill.

-AllanE

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-01-04 23:24

AllanE wrote:

> [...]
> og vi har mulighed for at værdifastsætte vores produkt og bruge det som

Softwareaktiver og goodwill er sådan set forskellige ting. goodwill er
oparbejdede kunderelationer - en slags forventning om at der fortsat vil
være forretning med de kunder man allerede har.

Værdisættelse af software er også noget snask, men det er trods alt
noget mere klart hvad der foregår.

> Jeg har dog talt med en revisor, der advarede mig mod
> dette, da vi i så fald personligt skal betale skat af den værdi produktet
> fastsættes til.

Det er korrekt.

> Det skal man, fordi det ses som et salg af produktet til et
> ApS-A/S og dermed en formue som man har tilegnet sig uden før at have betalt
> skat af den.
>
> Ved dog ikke om det også gælder for goodwill.

Det kunne jeg godt forestille mig, men denne tråd er begyndt at have
slagside af manglende konkret, faglig indsigt. Det er nok en god idé at
slå et smut forbi revisoren.

Mvh. Michael.

Fra : Jesper

Dato : 14-01-04 13:26

"AllanE" <a.elstedINGENSPAM@privat.dk_fjern_dette> skrev i en meddelelse
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ved dog ikke om det også gælder for goodwill.

Det gør det. Goodwill og aktiver beskattes ens.

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 16-01-04 11:33

Men er der ikke noget med at omdannelse af virksomhed til selskabsform er
skattefri?

Alternativt: hvis man bliver beskattet personligt af den indskudte Goodwill,
går det måske lige op alligevel, for når den er indskudt i virksomheden skal
den jo afskrives. Hvis den afskrives i omsætningen og dermed reducerer
resultatet med et beløb svarende til indskudet, sparer man vel i sidste ende
det samme i skat som man betalte da man indskød det... ?

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 13-01-04 22:38

> [...]
> tror at de er bundet til det. Du skal næsten snakke med din revisor om
> det. Iøvrigt er goodwill noget meget uhåndterligt noget at tage ind i

Internt oparbejdet goodwill må ikke indregnes i et regnskab for et selskab.
Den eneste for for goodwill, der er tilladt i et selskabs regnskab er
koncerngoodwill - dvs. "goodwill" der opstår, når du giver mere for en
virksomhed end den er værd. Altså et selskab køber et andet selskab, med en
egenkapital på 2.000.000. Prisen er 2.500.000 => goodwill på 500.000

> [...]
> større sikkerhed, omend din øvelse med goodwill-tingen ovenfor er et
> perfekt eksempel på hvor lidt den ekstra sikkerhed er værd.

Igen må man ikke i et selskab indregne internt oparbejdet goodwill.

> Der er flere krav til regnskabet i et A/S, men jeg tror ikke at det
> flytter specielt meget på regningerne fra din revisor.

Alle selskaber skal aflægge regnskab efter årsregnskabsloven. Heri er der
noget, der hedder byggeklodsmodellen, der er gældende for alle og som
bestemmer langt de fleste krav, som virksomhederne skal følge.

Klasse A virksomheder = personlige virksomheder og er frivillige at følge,
men skal i givet fald følges fuldt ud
Klasse B virksomheder = små selskaber med balancesum mellem 0-20 mio,
omsætning mellem 0-40 mio. og ansatte mellem 0-50.
Klasse C virksomehder = store og mellemstore virksomhede
Store: Balance over 75 mio., omsætning over 150 mio. ansatte over 250
Mellemstore: Balance: 20-75 mio. Omsætning 40-150 mio, ansatte mellem
50-250
Klasse D virksomheder = børsnoterede og statslige aktieselskaber

Hvis man opfylder 2 af de 3 krav indenfor hver klasse i 2 sammenhængende år,
tilhører man denne klasse og skal følge dennes krav uanset, om man er A/S
eller ApS. I hvert fald hvad angår regnskabet.

> 5) Der ligger jo en mulig gevinst i at man kan få udbetalt udbytte til

> Det ved jeg ikke.

Din løn må ikke overstige, hvad du yder. Det er en elastisk størrelse

Udbytte beskattes med 28%, når det gælder op til 41.100 (det dobbelte, hvis
man er gift og ægtefællen ikke har udbytte). Derudover beskattes det med
43%.

Ved beskatning gennem udbytte har man allerede haft en beskatning på 30%
gennem selskabsskat.

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 16-01-04 11:38

> [...]

> 43%.
>
> Ved beskatning gennem udbytte har man allerede haft en beskatning på 30%

Ja, men udbytte er jo ikke løn - eller regnes den som løn når man både er
ejer og ansat?

Selv når der er betalt både selskabsskat og udbytte skat er den samlede
beskatning lavere end marginalskatten på personlig indkomst. Dermed er der
en gevinst ved at få pengene udbetalt som udbytte fremfor som løn.
Spørgsmålet er stadigvæk: Er der regulering af hvor meget man må få udbetalt
som udbytte når man både ejer selskabet og er ansat?

mvh
Hans Jakobsen