Vare købt i f.eks. føtex / momsbeløb ?
Fra : Oliver B.

Dato : 12-01-04 09:16

Hej,

Jeg har startet en enkeltmands virksomhed, og vil i den forbindelse hører om
nogle kan hjælpe mig lidt.

Jeg har i lørdags købt nogle vare i føtex, med henblik på videre salg.

På selve bonen er der ikke specificeret momsbeløb, kan jeg alligevel trække
det fra. - eller skal jeg have dem til at lave en kvittering hvor det står ?

Håber på lidt seriøst hjælp.

På forhånd tak.

Mvh

Oliver

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 09:59

Oliver B. wrote:
> [...]
> På selve bonen er der ikke specificeret momsbeløb, kan jeg alligevel
> trække det fra. - eller skal jeg have dem til at lave en kvittering

Ja, du skal trække momsen ud af hele beløbet. Beløbet på kvitteringer fra
butikker er altid incl. moms. Dvs. hvis du har købt for kr. 100,- (incl.
moms), så er momsbeløbet kr. 20,-.
Det er i princippet ikke nødvendigt med en kvittering ekstra, men i
tvivlstilfælde er det altid godt med en ekstra kvittering, da du jo (set fra
t&s's side) bare kan gå rundt i Føtex og samle kvitteringer op, for så at gå
hjem og trække momsen fra, uden rent faktisk at have haft udgiften. Jeg har
dog aldrig haft problemer med t&s på grund af dette.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 17:18

> [...]

har
> dog aldrig haft problemer med t&s på grund af dette.

Min revisor siger, at jeg aldrig må trække moms fra, hvis der ikke er
angivet, at beløbet er med moms. Der behøver ikke være specifikation af,
hvor meget momsen er, men det er nok, at der fx står "alle beløb er incl.
moms" og andre lignende ting.

Et konkret eksempel jeg fik at vide var, at hvis jeg tog i Bilka og købte en
vare, hvor bonnen ikke angav momsen og ej heller skrev noget som fx mit
nævnte eksempel med, at alle beløb er inkl. moms, eller en stjerne ud for
alle beløb, der er indeholdt moms osv., ja så skulle ´jeg gå i informationen
og bede om at få en kvittering, hvor momsbeløbet var angivet eller nævnte
tekst stod.

mvh martin

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 17:38

Martin wrote:
> [...]
> angivet, at beløbet er med moms. Der behøver ikke være specifikation
> af, hvor meget momsen er, men det er nok, at der fx står "alle beløb

Jeg skal ikke kunne afgøre om der er specificeret moms på kassebonner fra
dansk supermarked, men de steder hvor jeg normalt handler er momsen
specificeret på bonnen. Desuden vil jeg hvis der af en eller anden grund
ikke er specificeret moms på en bon alligevel løfte momsen af og så afvente
og se om t&s accepterer dette.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 17:46

> [...]
> specificeret på bonnen. Desuden vil jeg hvis der af en eller anden grund
> ikke er specificeret moms på en bon alligevel løfte momsen af og så

Jeg har det lidt på samme måde.

Det sker også, at jeg kører lidt for stærkt af og til, men jeg "afventer" og
ser, om jeg bliver snuppet.

Fra : FW

Dato : 12-01-04 21:17

Husk at du som momsregistreret altid kan be sælgeren om et momsbilag på de
varer du kan afløfte moms på.

Flemming

Fra : Oliver B.

Dato : 12-01-04 22:59

Hej Alle,

Tak for de mange svar.. selvom de er lidt modstridende..

Skal jeg be Føtex om en kvittering med moms.. og gider de overhovedet dette
?

Ifølge kvitteringen står der intet om moms - selvom jeg godt ved at beløbet
er incl. 25% moms.

Mvh

Oliver

Fra : Leonard

Dato : 12-01-04 23:37

"Oliver B." <tlu@FJERN.post.tele.dk> wrote:

>Skal jeg be Føtex om en kvittering med moms.. og gider de overhovedet dette
>?

Ja, og det skal de.
Alle momsregistrede skal ved salg udstede en faktura efter reglerne på
forlangende. Og efter reglerne skal der på en faktura være oplysniger
om pris uden moms og moms, plus en hel masse andet.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 18-01-04 03:18

> [...]

> Tak for de mange svar.. selvom de er lidt modstridende..
>
> Skal jeg be Føtex om en kvittering med moms.. og gider de overhovedet dette

Det er slet ikke noget de kan bestemme. Du har til enhver tid krav på
en moms-regning.
Eneste undtagelse er hvis du handler med et firma med en omsætning
under 50.000,- som ikke er moms-registreret.

> Ifølge kvitteringen står der intet om moms - selvom jeg godt ved at beløbet
> er incl. 25% moms.

DGS er blevet lidt bedre til det. Nu har de (i hvert fald A-Z i
Sønderborg) fået sat deres CVR-nummer på bonnen.
- eller som de skriver på en bon fra den 13/1: moms-nummer x xxx xxx x

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 20-01-04 14:59

Oliver B. wrote:
>På selve bonen er der ikke specificeret momsbeløb, kan jeg alligevel trække
>det fra. - eller skal jeg have dem til at lave en kvittering hvor det står
?

Bemærk lige, at der er kommet ny momslov gældende fra 1. januar 2004. Hvad
der kræves for, at et bilag kan godkendes jf. ToldSkat kan læses på
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=171274&ov_id=0

Omkring kasseboner står der:

Virksomheder, der overvejende sælger til private, kan benytte
salgsregistreringssystemer, f.eks. et kasseapparat, og udlevere en kassebon
til køber. Virksomheden kan dog vælge i stedet at udstede almindelige
fakturaer eller forenklede fakturaer - se ovenfor.

En kassebon skal mindst indeholde følgende oplysninger:

1.. Virksomhedens navn eller CVR-nr./SE-nr.
2.. Udstedelsesdato (fakturadato)
3.. Leverancens art
4.. Momsbeløbets størrelse
Momsbeløbets størrelse kan dog angives ved at anføre, at momsen udgør 20
pct. af den samlede pris inkl. moms (dvs. 25 pct. af prisen uden moms).

Har virksomheden i dag et kasseapparat, der teknisk ikke er i stand til at
udskrive en kassebon med disse oplysninger, kan virksomheden fortsætte med
at benytte et kasseapparat, der kan udskrive en kassebon, der indeholder
oplysning om virksomhedens navn eller CVR-nr./SE-nr. samt salgsbeløbets
størrelse, svarende til de nuværende regler.

Hvor det overhovedet ikke er teknisk (praktisk) muligt at udstede en
kassebon, f.eks. ved salg fra vogn eller torvestade, skal der fortsat
udstedes en forenklet faktura, når salgsbeløbet overstiger 1.000 kr.
Herudover skal der fortsat foretages en daglig kasseopgørelse, der som
minimum skal udvise kassebeholdningen ved dagens begyndelse og slutning samt
korrektioner for samtlige udbetalinger og sådanne indbetalinger, der ikke
vedrører den momspligtige omsætning, således at virksomheden på dette
grundlag er i stand til at foretage en korrekt opgørelse af dagens
momspligtige omsætning.

Ved salg af ydelser, f.eks. leveret håndværksarbejde, skal der ligeledes
fortsat udstedes en almindelig faktura, når salgsbeløbet er 5.000 kr. eller
derover.

Bemærk især SIDSTE linie!!!

mvh

Jørgen Rømming