varebeholdning og summasumarum!
Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 10-01-04 19:49

Hejsa!

Jeg skal have afsluttet mit regnskab i min lille bix - og i år har jeg en
varebeholdning på ca. 14.000kr - hvordan bogfører jeg det - jeg skal
selvfølgelig debiterer min varebeholdningsstatus konto - men hvor skal det
modposteres?

Det skal lige siges at jeg kører min virksomhed som enkeltmands virksomhed
og er benytter virksomhedsordning etc.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : DS

Dato : 10-01-04 22:34

"Martin Rise Christensen" <martinsletdette@rise.dk> wrote in message
> [...]
> varebeholdning på ca. 14.000kr - hvordan bogfører jeg det - jeg skal
> selvfølgelig debiterer min varebeholdningsstatus konto - men hvor skal det

Det kan være flere forskellige konti. Det er gerne noget du skulle have
bogført løbende, så havde det været meget lettere. Men siden du ikke har
det, kan du modpostere på bankkonto/likvide beholdninger eller på
kreditorer -- alt afhængigt af hvordan du har finansieret købet.

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 10-01-04 23:05

"DS" <noemail@spamblock.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, kan du modpostere på bankkonto/likvide beholdninger eller på
> kreditorer -- alt afhængigt af hvordan du har finansieret købet.

OK - man hvad gør jeg så forkert i det daglige. Når jeg modtager varer
bogfører jeg dem under varerkøb kontoen og modposteres i banken - og når jeg
sælger så går de på varesalg og modposteres i banken. Skulle alle varer så
ned at lande på min varerbeholdning undervejs eller? Umiddelbart lægger
summasumarum ikke op til det - men det kan jo være at det er mig der laver
noget meget tåbeligt.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : DS

Dato : 11-01-04 11:05

> [...]
> summasumarum ikke op til det - men det kan jo være at det er mig der laver

Du kan sagtens gøre det på den måde du beskriver, især hvis det er et mindre
firma du har kørende, for så har du næppe behov for at have en decideret
varelager konto.

Men hvis du vil det, skal du ellers oprette en konto under aktiver, der
hedder Varelager.

Når du så køber ind, så debiterer du Varelager og modposterer i banken eller
kreditorerne.

Når varen så skal sælges, så krediterer du på varesalgskontoen og
modposterer i banken (som du gør nu), men derudover skal du også sørge for
at holde Varelager-kontoen opdateret. Så du krediterer på Varelagerkontoen
og modposterer på Vareforbrugskontoen.

På den måde vil du både kunne se din omsætning og indkøbsomkostninger på
hhv. varesalgs- og vareforbrugs-konto. Og du vil på din Varelagerkonto altid
kunne se værdien af den aktuelle varebeholdning.

Håber det hjalp :)

/Daniel

Fra : FW

Dato : 12-01-04 21:04

> [...]

altid
> kunne se værdien af den aktuelle varebeholdning.

Det var da en besværlig metode - det er normalt kun større virksomheder,
eller virksomheder med væsentlige lagerbeholdninger, der benytter løbende
bogføringer direkte på varelager (lagerstyring).

I en lille "biks" optæller man varelageret ultimo regnskabsåret. 1. år
debiteres værdien heraf på lagerkonto (aktivkonto) og krediteres
vareforbruget (resultatopgørelse). Husk denne postering må ikke udløse moms.
I årene fremover bogfører man forskydningen i ultimolageret - hvis
lagerbeholdningen er blevet større debiteres lagerkontoen og resultatet
krediteres. Omvendt hvis lageret er blevet mindre.

I årets løb fortsætter du med at debitere varekøb og kreditere bank. Når
varen sælges krediter du omsætning og debiterer banken.

Flemming

Fra : H.S.

Dato : 13-01-04 15:28

"FW" <dsl92223@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "DS" <noemail@spamblock.com> skrev i en meddelelse
> så

Alt dette får mig til at tænke på hvad Summa i grunden gør, når man laver en
indkøbsordre (PRO modul) og derefter bogfører den. Bogfører Summa så værdien
af de varer man har 'bestilt' - eller hvad sker der ?