Av av.. Nyt system og disk-problemer
Fra : Mads N

Dato : 05-02-04 17:40

Rigtigt dårligt tidspunkt for mig at få problemer, så al hjælp tages
imod med kyshånd...

Jeg har en Redhat9 der er helt mudret til pga. nogle X problemer, en
gammel nvidiadriver og en demoudgave af vmware der ikke vil forsvinde.

Well. Jeg besluttede mig for at lave en tiltrængt geninstallering, og
gik efter fedora. I med en ny harddisk:hda (ny master, den gamle
rh-disk blev slave:hdb) og installationen gik fint.

Nu havde jeg forestillet mig, at jeg bare kunne mounte den gamle og så
kopiere de filer jeg gerne ville beholde over på den nye. Men hvis
begge diske er i på samme tid, sker der noget mystisk og da der er
både / og /boot på begge falder de over hinanden, og jeg kan
simpelthen ikke finde ud af at få linux til at fatte at hdb bare skal
opfattes som en datadisk.

Uden at kunne gennemskue problemet, så er det noget med at der er en
partition ved navn / og /boot på begge to.

Nogen forslag?

Mvh
Mads

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-02-04 17:51

On 2004-02-05, Mads N <nulldev01@gzo.dk> wrote:
> [...]
> både / og /boot på begge falder de over hinanden, og jeg kan
> simpelthen ikke finde ud af at få linux til at fatte at hdb bare skal

Det kan du også godt. Hvordan mounter du den gamle?

mount /dev/hdb1 /mnt

??

Thomas

Fra : Mads N

Dato : 05-02-04 18:01

On Thu, 5 Feb 2004 16:51:20 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Det kan du også godt. Hvordan mounter du den gamle?
>
>mount /dev/hdb1 /mnt

Det kan jeg ikke for så skriver den noget ala at hdb1 allerede er
mountet som /boot.

/Mads

Fra : Mads N

Dato : 05-02-04 18:22

On Thu, 05 Feb 2004 17:39:36 +0100, Mads N <nulldev01@gzo.dk> wrote:

>Nogen forslag?
>
>Mvh
>Mads

Problemet er løst. Ville ønske jeg kunne fortælle hvad jeg gjorde, men
jeg ved det ikke. ?!?

/Mads

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-02-04 08:10

Mads N wrote:
> Problemet er løst. Ville ønske jeg kunne fortælle hvad jeg gjorde, men
> jeg ved det ikke. ?!?

Det, du skulle have gjort, var at boote fra fedora cd'en i rescue
mode uden at mounte linux partitionerne, og så lavet label'en om på de
gamle partitioner:

Hvis du før havde /boot på hdb1 og / på hdb2, så:

e2label /dev/hdb1 /oldboot
e2label /dev/hdb2 /oldroot

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08