linuxfolk, der bruger tekst-mode og undlad~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-02-04 17:01

Hej NG.

Jeg har flere gange læst om folk (både her i gruppen og andre steder) der
blot logger ind på deres linux-box og undlader at bruge grafiske
programmer...

Det kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan man gør, for nu har jeg brugt
linux i godt 3 måneder og føler mig voldsomt afhængig af KDE-skallen: Når
jeg tænder computeren føler jeg mig som eks-M$-windows-mand nødt til at
starte KDE op for at gå på nettet, for at checke e-mails... For at læse
dokumenter (rtf-filer, doc-filer fra M$-Word, dvi-filer, pdf-filer,
ps-filer) og det er stort set det jeg bruger min linux-pc til.

Så derfor er det mig ubegribeligt hvordan man kan undvære den? Jeg kan godt
se at det er let at undvære grafik på en server, men på en workstation???
Ved godt at der er noget der hedder lynx og pine, men jeg bryder mig ikke
om de programmer... Så hvad gør man --- i tekst-mode? Hvordan bærer man sig
ad?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-02-04 17:25

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> dokumenter (rtf-filer, doc-filer fra M$-Word, dvi-filer, pdf-filer,
> ps-filer) og det er stort set det jeg bruger min linux-pc til.

Det er klar at skal du læse PDF (og de øvrige du nævner) filer kræver
dette et grafisk miljø, da PDF per definition indeholde grafik. Det
samme gælder for de øvrige filer du nævner i større eller mindre omfang.

Mails kan fint læses i en tekstmode læser, men igen er den grafiske
efter min mening den mest oplagte, da mails kan indeholde andet end
tekst virus f.eks.

Derfor synes jeg brugen af det grafisk miljø på klient siden virker
naturlig.

På server siden (mail, web, fil, printer, ssh, tid, news, osv osv) er
der ikke den store gevinst ved at bruge et grafisk miljø - særligt ikke
når serveren er konfigureret, og serveren "bare" står i hjørnet og
spiller. Her kan en simpel ssh terminal udrette meget - specielt fordi
alt konfiguration kan foretages vha. simple ASCII tekst filer. Under
Windows er det ofte ikke muligt at rette en konfiguration vha. en fil -
der er man tvunget til at bruge det grafiske miljø for at ændre f.eks.
en IP adresse. Tekst mode har den fordel at den kan afvikles hurtigt og
effektivt selv på en langsom forbindelse, og dermed også remote. Desuden
virker det grafiske værktøj jeg har set til konfiguration af f.eks.
postfix ikke særligt optimalt - der virker vi mere effektiv.

Jeg synes derfor ikke du skal være nede over at du er glad for KDE - for
du bruger den til klient ting, og der mener jeg et grafisk miljø er
bedst. Det er jo netop også derfor at Linux tidligere ikke har været så
udbredt på workstations - men med KDE og GNOME (og de øvrige -
foretrækker selv IceWM) er den situation ved at ændre sig. Microsoft
forsøger godt nok at overbevise systemadministratorer om at grafisk
interface til administration er nødvendig - men de fleste NT/2000 admins
kender vel også til et konsol vindue.

Jørn

Fra : Kim Hansen

Dato : 03-02-04 18:10

Jørn Hundebøll <spamnews1@dblue.dk> writes:

> [...]
> dette et grafisk miljø, da PDF per definition indeholde grafik. Det
> samme gælder for de øvrige filer du nævner i større eller mindre

Faktisk er det tit at jeg lige kigger i en pdf-fil med pdftotext i
stedet for at åbne en grafisk viewer, der findes massere af pdf-filer
hvis indhold kun er tekst. Men hvis jeg skal læse mange sider eller
se grafer og formler så starter jeg Acrobat.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Jesper

Dato : 03-02-04 17:25

spam-protected wrote:

> [...]
> jeg tænder computeren føler jeg mig som eks-M$-windows-mand nødt til at
> starte KDE op for at gå på nettet, for at checke e-mails...
Fetchmail henter emails.

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-02-04 17:36

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> writes:

> Jeg har flere gange læst om folk (både her i gruppen og andre steder) der
> blot logger ind på deres linux-box og undlader at bruge grafiske
> programmer...

Det er godt nok lang tid siden at jeg ikke havde XWindow og en grafisk
browser kørende, men hvis vi ser bort fra en halv times surfen nyheder
og daglige tegneserier og det jeg laver af idle-surfing, så laver jeg
det meste via en ssh-forbindelse til min login-server der stå i
klædeskabet.

Langt det meste jeg laver er tekstbaseret. Mail og news klare jeg fra
Gnus i Emacs og programmering og tekstskrivning foretager jeg mig i
vim.

Færdige tekster kan det godt være at jeg konverterer til et andet
mere fremvisningsvenligt format som PS/PDF eller HTML. Men under
produktionen skriver jeg enten i ren tekst, LaTeX eller XML. Det er
let at udveksle og let at håndtere.

Langt det meste seriøse informationssøgning ville jeg også sagtens
kunne klare fra lynx, links eller w3m, men når jeg nu har en galeon
åben benytter jeg mig oftest af den. Men mit primære X-program er en
ganske almindelig xterm.

Jeg bruger xtermer i Xwindow fordi det giver mig bedre mulighed for at
have flere xtermer fremme samtidigt og et bedre overblik med store
xtermer (80x90 tegn) end jeg ville kunne opnår ved kun at side med
virtuelle konsoller. Jeg bruger dog stadigvæk screen til i stor
udstrækning at køre flere programemr i samme xterm.

> Ved godt at der er noget der hedder lynx og pine, men jeg bryder mig ikke
> om de programmer... Så hvad gør man --- i tekst-mode? Hvordan bærer man sig
> ad?

Års træning og gamle vaner. Tag det stille og roligt og lær en ting ad
gangen. Start for eksempel med at lære dig at føle dig hjemme i Emacs
eller vim, det tager tid, men er en god begyndelse.

Næste skridt kunne være kommandolinjen. Lær en lille håndfuld
programmer og hvordan du kan sætte dem sammen til at gøre advancerede
ting, der ville tage lang tid i et træk og slip-miljø.

Når du føler dig hjemme i en editor og på kommandolinjen kan du
begynde at læse mail og news i tekstprogrammer. Hvis du har lært Emacs
vilel gnus måske være et valg (som igen ville tage god tid at lære til
bunds) og ellers kunne slrn og mutt være valg.

Men tag det roligt og beslut dig for at lære en ting ad gangen.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-02-04 21:11

Peter Makholm wrote:

-SNIP-
> [...]
> virtuelle konsoller. Jeg bruger dog stadigvæk screen til i stor
> udstrækning at køre flere programemr i samme xterm.

Ok, jeg bruger nu også xtermer under KDE, men tænkte på folk der slet ikke
brugte det og kørte ren tekst-mode...

-SNIP-
> [...]
> vilel gnus måske være et valg (som igen ville tage god tid at lære til
> bunds) og ellers kunne slrn og mutt være valg.

Shit... Kom lige til at køre mutt og afsluttede det ved at komme til at sige
ja til at den flyttede mine mails fra min mail-box hen et eller andet sted.
Nogen der kan fortælle hvordan jeg får dem tilbage?

> Men tag det roligt og beslut dig for at lære en ting ad gangen.
Jaja, selvfølgelig.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-02-04 00:04

Martin Jørgensen wrote:
> Ok, jeg bruger nu også xtermer under KDE, men tænkte på folk der slet ikke
> brugte det og kørte ren tekst-mode...

Det er højst sansynligt enten fordi de ikke kan få det til at virke
på deres grafikkort, eller fordi de er en anelse fjollede og
gammeldags ..

Sikkert af samme grund som den jeg har til at bruge (c)twm som
windowmanager.. ( http://www.enterprise-server.dk/screenshot.png )

> Shit... Kom lige til at køre mutt og afsluttede det ved at komme til at sige
> ja til at den flyttede mine mails fra min mail-box hen et eller andet sted.
> Nogen der kan fortælle hvordan jeg får dem tilbage?

hm, formodentlig ved at putte 'mbox' tilbage i
/var/spool/mail/<brugernavn>

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-02-04 15:55

Hans Joergensen wrote:

> Martin Jørgensen wrote:
-SNIP-

> hm, formodentlig ved at putte 'mbox' tilbage i
> /var/spool/mail/<brugernavn>

Det virker ikke...
bash: cd: /var/spool/mail: No such file or directory

hmm.

Men det er på dtu's server, bohr. Det ser således ud:

Machine hardware: sun4u
OS version: 5.9
Processor type: sparc
Hardware: SUNW,Sun-Fire

'mbox'-filen er i ~/mbox
Håber nogen kan hjælpe...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-02-04 21:45

Martin Jørgensen wrote:
> Det virker ikke...
> bash: cd: /var/spool/mail: No such file or directory

/var/mail så .. jeg vidste ikke det var en Solaris :)

// Hans, der poster fra Solaris på http://enterprise-server.dk
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-02-04 23:38

Hans Joergensen wrote:

> /var/mail så .. jeg vidste ikke det var en Solaris :)
>
> // Hans, der poster fra Solaris på http://enterprise-server.dk

Ok, men det virker ikke.

Imidlertid har jeg opdaget at jeg i pine kan trykket "g" for goto og så
vælge mbox-filen som "folder". Så dukker beskederne op...

Men jeg kunne nu godt tænke mig at flytte mbox-filerne tilbage til
"INBOX"-folderen, men kan ikke finde denne folder? Jeg har forsøgt "find .
-name INBOX" i mit home-directory...

Nogen forslag? øv, siger jeg bare

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-02-04 18:08

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> om de programmer... Så hvad gør man --- i tekst-mode? Hvordan bærer man sig

Personligt bruger jeg utroligt meget terminal-programmer. Dermed ikke
sagt at jeg fuldstændig kan undvære X eller foretrækker
terminal-programmer, men i en snæver vending kan jeg godt klare mig uden
X. Ting som jeg foretrækker at bruge GUI til er f.eks. web-browsing,
billedvisning, PDF og den slags... Så vidt jeg ved kan man faktisk godt
gøre den slags direkte på consollen v.h.a. SVGA-libs. Bl.a. mener jeg at
have set at MPlayer kan spille film direkte i SVGA uden X.

Men hvordan gør man så? Joe.. først og fremmest skal man kunne lide at
arbejde med en shell. Jeg føler at BASH er et meget stærkere værktøj til
de fleste opgaver end mange file-managere jeg har set. Selv på BeOS hvor
jeg hovedsageligt bruger GUI har jeg ind imellem brug for en BASH-shell.

Dernæst må man jo nok erkende at man ikke f.eks. kan læse mail i
tekst-mode uden at bruge et program ala Pine. Hvis man ikke kan lide
Pine, så må man bruge noget andet - f.eks. Mutt, men man slipper jo ikke
for et tegn-baseret brugerinterface.

Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-02-04 21:13

Peter Mogensen wrote:
-SNIP-
> [...]
> gøre den slags direkte på consollen v.h.a. SVGA-libs. Bl.a. mener jeg at
> have set at MPlayer kan spille film direkte i SVGA uden X.

Det lyder spændende. Altså, uden en grafisk "skal"? Hvordan bruger man det
der SVGA-libs? Kan du/andre komme med nogle eksempler?

(snip resten)

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : FePe

Dato : 04-02-04 23:36

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> om de programmer... Så hvad gør man --- i tekst-mode? Hvordan bærer man sig

Efter min mening lærer man bedst at føle sig hjemme i kommandolinje-miljøet ved
at være åben, læse manualerne som det står og ved at øve sig. Husk at Bash
eller en hvilken som helst anden shell bare er et værktøj til at give
kommandoer - også disses manualer findes ved 'man <program>'. Læs lidt her og
der og find efterhånden ud af, at næsten alle kommandoer har et ens interface,
og hele Linux/Unix-systemet har et interface, som gør, at det er let og hurtigt
at lære nye programmer.

For eksempel vil jeg anbefale Emacs. Dennes genvejstaster, eller hvad man
ønsker at kalde dem, bruges af mange andre Linux-programmer: bash, mc m.fl.
Derfor vil man efter at have lært Emacs at kende (det basale i det mindste)
kunne navigere nemt og smertefrit i systemet - også ofte i grafiske programmer.

I begyndelsen da jeg lærte Linux kunne jeg heller ikke undvære X, men så blev
jeg mere og mere interesseret i "kernen" (ikke selve kernen) i Linux og
"dykkede derfor ned i essensen". Så finder man også ud af, at X styres ved
hjælp af tekstfiler, som næsten alt andet i Linux - og så er man aldrig bange
for noget i computerverdenen...

Mvh. FePe.
--
Theorem: a cat has nine tails.
Proof:

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 05-02-04 16:28

FePe wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
(snip)
> For eksempel vil jeg anbefale Emacs. Dennes genvejstaster, eller hvad man
> ønsker at kalde dem, bruges af mange andre Linux-programmer: bash, mc m.fl.
(snip)
Giv eksempler. Jeg kender ingen emacs genveje som kan bruges i bash (og
de fleste giver jo heller ikke mening heri).

--
Martin Thøgersen

Fra : Rolf Ehrenreich Thor~

Dato : 05-02-04 17:01

Martin Thøgersen wrote:

> (snip)

> (snip)
> Giv eksempler. Jeg kender ingen emacs genveje som kan bruges i bash (og
> de fleste giver jo heller ikke mening heri).

C-e, C-a, C-w, M-w, C-y, M-y, C-_, C-p, C-n, C-f, C-b, M-f, M-b, C-d,
M-d, ...

Men man kan også sætte bash op til at benytte vi kommandoer.

Mvh Rolf

--
As a Slashdot thread on a programming language progresses, the
probability of someone claiming that "Lisp already does that" approaches

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-02-04 18:14

Rolf Ehrenreich Thorup uttered:
> Men man kan også sætte bash op til at benytte vi kommandoer.

Infidel!

\\kristian
--
"One suspects that Chaucer would feel right at home on Usenet."
--The Jargon File

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-02-04 23:46

Kristian Thy wrote:

> Rolf Ehrenreich Thorup uttered:
>
> Infidel!

Hvad betyder "infidel"?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 07-02-04 01:33

Martin Jørgensen wrote:

> Hvad betyder "infidel"?

Main Entry: in·fi·del
Function: noun
Etymology: Middle English infidele, from Middle French, from Late Latin
infidelis unbelieving, from Latin, unfaithful, from in- + fidelis
faithful -- more at FIDELITY
Date: 15th century
1 : one who is not a Christian or who opposes Christianity
2 a : an unbeliever with respect to a particular religion b : one who
acknowledges no religious belief
3 : a disbeliever in something specified or understood

--
Niels Callesøe - dk pfy
Peddling Ourselves To Death, an essay by Fred:

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-02-04 02:20

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> writes:

> [...]
> acknowledges no religious belief
> 3 : a disbeliever in something specified or understood

Specifikt må det være 2a i denne sammenhæng.

Se også: Informationsminister, irakisk

(vi .emacs; emacs vi-intro)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Jesper Harder

Dato : 05-02-04 17:25

Martin Thøgersen <martint@blop.dk> writes:

> Giv eksempler. Jeg kender ingen emacs genveje som kan bruges i bash
> (og de fleste giver jo heller ikke mening heri).

Følgende gør nøjagtig det samme i Emacs og Bash (og alle andre
readline-baserede programmer):

Ctrl-a : beginning-of-line
Ctrl-e : end-of-line
Ctrl-k : kill-line
Alt-f : forward-word
Alt-b : backward-word
Ctrl-f : forward-char
Ctrl-b : backward-char
Ctrl-l : clear-screen
Ctrl-d : delete-char
Ctrl-t : transpose-chars
Alt-t : transpose-words
Alt-u : upcase-word
Alt-l : downcase-word
Alt-c : capitalize-word
Alt-d : kill-word
Alt-<DEL> : backward-kill-word
Ctrl-y : yank
Alt-y : yank-pop
Ctrl-( : start-kbd-macro
Ctrl-) : end-kbd-macro
Ctrl-x e : call-last-kbd-macro
Ctrl-g : abort
Ctrl-@ : set-mark
Ctrl-x Ctrl-x: exchange-point-and-mark

Der er også andre som svarer til hinanden, men som ikke gør nøjagtigt
det samme, fordi der er forskel på situationen.

Fra : Jesper Harder

Dato : 07-02-04 00:19

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> writes:

> Hvad betyder "infidel"?

vi-bruger.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-02-04 00:44

Jesper Harder wrote:

> vi-bruger.

*gg* ... Det var vist en relativ fri oversættelse.

<ESC>:q!