Partitioner på RedHat server
Fra : Tonny

Dato : 02-02-04 09:22

Vi har en web server vi skal have til at køre Apache, php og Mysql på en
RedHat Enterprise server AS 3.

Der er 5 x 36.5 GB diske i maskinen og en Megaraid controller
(LSI-U320-2) i maskinen.

Jeg regner med at den skal køre RAID 5. Men jeg er i tvivl om selve
partitionerne.

Normalt vil jeg bare oprette /boot,/,/home,swap.

Men er det bedre (stabilt,hurtigere,???) også at lave f.eks. /tmp? Eller
hvordan vil I gøre det?

Hvad anbefaler I at man gør når man opretter partitionerne, er det bedst
at oprette partitionerne i raidcontrolleren eller skal man vente med at
oprette de forskellige partitioner til man kan gøre det i RedHat?

Tonny

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 02-02-04 09:36

Tonny wrote:
> Normalt vil jeg bare oprette /boot,/,/home,swap.

Jeg vil lave /boot, / og swap.

Ved du på forhånd med sikkerhed, hvor stor din /usr /var /home /tmp
bliver?

Jeg har oftere været ude for, at partitionerne har været lagt uheldigt
ud end det at noget/nogen har fyldt /tmp op og hele maskinen er
gået i stå, derfor foretrækker jeg så få partitioner som muligt.

> [...]
> at oprette partitionerne i raidcontrolleren eller skal man vente med at
> oprette de forskellige partitioner til man kan gøre det i RedHat?

Jeg kender ikke den RAID controller. Hvis det var mig, ville jeg nok
lave ét raid system, og så partitionere dette i redhat. Hvis det er muligt.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Tonny

Dato : 02-02-04 21:09

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
>

> Jeg kender ikke den RAID controller. Hvis det var mig, ville jeg nok
> lave ét raid system, og så partitionere dette i redhat. Hvis det er muligt.

Da web logfilerne ligger i /var/log kunne jeg forestille mig at det
ville være en god ide at have dem på en partition for sig selv. Dette
vil vel give en bedre performance, hvis man har omkring 8000 besøgende
om dagen eller er det peanuts?

Fra : Esben Laursen

Dato : 02-02-04 23:59

"Tonny" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
> ville være en god ide at have dem på en partition for sig selv. Dette
> vil vel give en bedre performance, hvis man har omkring 8000 besøgende

Det giver ikke bedre performance hvis det bare er en paratition for sig
selv.. Det skal det ligge på sig egen disk før det er noget ved. Noget andet
er pladsen, det er jo rart at root ikke løber tør, da det kan give nogle
sjove problemer...

Hygge

Esben