amd 64
Fra : andy

Dato : 01-02-04 20:04

Er der nogen der ved hvor man kan få fat i en udgave der køre med amd
64. og gerne hvilke udgaver af linux der er lavet.
Så hvidt jeg ved er det kun gentoo der har en gratis vertion er det rigtigt.
Hvis ikke hvor finder jeg så de forskelige udgaver. gerne som iso filer

Fra : Nuno Alexandre

Dato : 02-02-04 03:25

On Sun, 01 Feb 2004 20:04:07 +0100, andy wrote:

> [...]
> det kun gentoo der har en gratis vertion er det rigtigt. Hvis ikke hvor
> finder jeg så de forskelige udgaver. gerne som iso filer

Det finder du ved at besøge gentoo.org og klike på ``mirrors'' link.
Der kan du hente en LiveCD i iso format.
Jeg vil også anbefale at du bruger lidt tid på at læse den
dokumentation om installationen.

--
Best regards
Nuno Alexandre <ikaro:fluxbox.org>

Fra : Claus Larsen

Dato : 03-02-04 21:50

apropo så jeg lige at mac også har 64 bit:
http://www.apple.com/powermac/performance/

Fra : HansO

Dato : 03-02-04 17:35

andy wrote:

> [...]
> rigtigt.
> Hvis ikke hvor finder jeg så de forskelige udgaver. gerne som iso filer

Du kan også prøve Mandrake. De har en amd64-udgave af deres version 9.2.
Det er godt nok kun en release-candidate, men den kan du jo så prøve.
Jeg tror at "final" til amd64 er lige på trapperne, da deres
release-candidate 1 har været ude siden 06 NOV 03. Men det er 3 cd'er du
skal "gide" at hente.

Mandrake 9.2 RC1 til amd64 kan bl.a. hentes her:

ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Mandrake/Mandrake-iso/amd64/
ftp://klid.dk/Mandrake-iso/amd64/

Læs mere om Mandrake 9.2 RC1 til amd64 her:

http://www.linux-mandrake.com/en/92amd64beta.php3

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 03-02-04 18:07

HansO <doh@udendetteher.ofir.dk> writes:

> [...]
> ftp://klid.dk/Mandrake-iso/amd64/
>
> Læs mere om Mandrake 9.2 RC1 til amd64 her:

Jeg har med lidt knofedt fået SuSE 9 ind på en dual Opteron fra
Zitech. Ser ud til at funke rimeligt indtil videre (texmacs knaldede
ned med en segfault, men der er nok ikke så mange der tester lige
den...).

Bundkortet er MSI K8D; dets onboard ATI Rage XL er ikke så hot, men
kører dog (DRM tingene til den findes selvf. kun i 32bit, og jeg er
ikke lige motiveret for at kompilere selv). Selve regnedelen har
rimelig god fart på selv om fedterøven her købte 1.4GHz CPUer (ret tæt
på at køre lige op med en 2x2.8GHz Xeon til de ting jeg har brug for).

Det mest bøvlede var det Adaptec SATA kort som maskinen var født med.
Man skal bruge en Patch CD til at boote fra, og jeg fik også brug for
at bruge samme disk som rescue disk for at lokke den til at boote fra
SATA disken.

Maskinene larmer i øvrigt som ind i h... Man kunne i hvert fald ikke
høre at der var andre computere i samme rum, og jeg har en mistanke om
at man også kunne tænde støvsugeren uden at opdage det. Så jeg pillede
den store 12cm kabinetblæser fra, men nu kører CPU blæserne en del
hurtigere (4000 vs. 3000 RPM ca.) så jeg må nok til at se på en anden
løsning.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-02-04 05:32

Peter Dalgaard skrev i -dk.edb.system.unix:

> [...]
> den store 12cm kabinetblæser fra, men nu kører CPU blæserne en del
> hurtigere (4000 vs. 3000 RPM ca.) så jeg må nok til at se på en anden

Du kan ikke finde en lydsvag blæser at sætte ind istædet for den der larmer?
evt prøv at sætte en modstand i serie med blæseren, det vil få den til at køre
langsommer, og så formodentligt larme mindre.

Hør evt. i elektronik gruppen, hvor stor en modstand du skal bruge,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-02-04 11:53

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> [...]
> langsommer, og så formodentligt larme mindre.
>
> Hør evt. i elektronik gruppen, hvor stor en modstand du skal bruge,,,

Ja det er de muligheder jeg overvejer. Modstanden (det er vist mere
præcist en spændingsænker) kan købes som et lille fixt led man sætter
imellem han og hunstikket ved tilslutningen. Det jeg ikke er så sikker
på er om det hjælper nok. Zitech har nogen Papst blæsere med en 28dB
rating, men man føler sig jo aldrig rigtig sikker på om det har noget
med virkeligheden at gøre.

En tredje mulighed er en af de der enheder med 3 regulatorer der kan
sættes op i et ledigt 5.25" hul. Så kunne man også få de to
frontblæsere med i spillet.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-02-04 12:17

On 2004-02-04, Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

> Ja det er de muligheder jeg overvejer. Modstanden (det er vist mere
> præcist en spændingsænker) kan købes som et lille fixt led man sætter

En spændingssænker kan blandt andet være en modstand. Da en modstand
koster 25 øre i brinck.dk ville jeg vælge en modstand.... men jeg er
også studerende og i kronisk mangel for penge

Thomas

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-02-04 12:37

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> En spændingssænker kan blandt andet være en modstand. Da en modstand
> koster 25 øre i brinck.dk ville jeg vælge en modstand.... men jeg er
> også studerende og i kronisk mangel for penge

Joh. Det er bare det at

1) Hvor meget den sænker spændingen afhænger af de modstande den
sættes i serie med (altså indre modstand i strømforsyning og
blæser)

2) Har man egentlig lyst til at have for 25 øre strømførende
klamphuggeri hængende 5 cm fra MB og CPUer, der jo var en *anelse*
dyrere?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-02-04 12:47

On 2004-02-04, Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:
> Joh. Det er bare det at
>
> 1) Hvor meget den sænker spændingen afhænger af de modstande den
> sættes i serie med (altså indre modstand i strømforsyning og
> blæser)

Ja, men disse kan enten måles, eller man kan købe en "håndfuld modstande"
for 2,- og lige prøve. Alternativt kan man jo købe et potentiometer og så
lave en variabel test.

> 2) Har man egentlig lyst til at have for 25 øre strømførende
> klamphuggeri hængende 5 cm fra MB og CPUer, der jo var en *anelse*
> dyrere?

Fordi man laver det selv bliver det ikke nødvendigvis klamphuggeri! Det vil
sagtens kunne lade sig gøre at lave det forsvarligt med en loddekolbe og
krympeflex.

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-02-04 12:17

In article <x2fzdr5d5m.fsf@biostat.ku.dk>, p.dalgaard@biostat.ku.dk
says...

> Ja det er de muligheder jeg overvejer. Modstanden (det er vist mere
> præcist en spændingsænker) kan købes som et lille fixt led man sætter

En silicium-diode har et spændingsfald på 0.6V over sig i
lederetningen. Det giver en veldefineret drosling, modsætning til en
modstand der er afhængig af strømmen gennem den.

FUT:dk.teknik.elektronik

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Claus Larsen

Dato : 16-02-04 22:16

Peter Dalgaard wrote:

> Ja det er de muligheder jeg overvejer. Modstanden (det er vist mere
> præcist en spændingsænker) kan købes som et lille fixt led man sætter
> imellem han og hunstikket ved tilslutningen.

Min nye amd64 er faktisk lydløs fra cpu. Den har en zallmann køler. Med
min er det ikke larm der er problemet, men derimod at få et os på den,
der er problemet.

Hilsen Claus

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-02-04 22:48

Claus Larsen <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

> Min nye amd64 er faktisk lydløs fra cpu. Den har en zallmann køler.
> Med min er det ikke larm der er problemet, men derimod at få et os på
> den, der er problemet.

Og du er sikker på at problemet ikke er, at den overopheder før den kan
nå at boote? §;-{)>

(Men i øvrigt er der jo 2 CPUer i min, hvilket jo giver lidt andre
krav til kabinettet.)

Fra : (

Dato : 05-02-04 00:14

Erlo Haugen <_elh_@_terma_._com_> writes:

> Hvad skal man så gøre med den varme modstanden udvikler som følge af den
> afsatte effekt?? (P=U^2 * R)

P = UI
U = RI => I = U/R

indsat:

P = U^2/R

U er fast over serieforbindelsen, så effekten er altså faldende med
stigende indsat modstand. Jeg ville altså ignorere den afsatte effekt,
hvis jeg bare har valgt en modstand der ikke brænder sig selv af. Sådan
en skulle være til at finde.

Jeg har iøvrigt dæmpet mine blæsere med et byggesæt fra brinck med tre
temperaturfølere. To af dem regulerer trinløst, og den tredie
slår et relæ så blæserne får fuld spænding hvis temperaturen kommer
over vistnok 45grader. Det er jeg ganske glad for. 455a hedder det
såvidt jeg kan se. "Some assembly required".

Man kan sikkert få noget lignende, måske endda med digital udlæsning og
kaffemaskine på studiedata.dk, de har i hvert fald en masse til støjdæmpning.

Jeg ved ikke hvor der bør futtes hen, men futtes bør der.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Erlo Haugen

Dato : 04-02-04 15:17

> [...]

> Thomas
Hvad skal man så gøre med den varme modstanden udvikler som følge af den

Remove the underscores
Sorry, I don't have time for this. I've got bugs to write.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-02-04 19:26

Erlo Haugen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hvad skal man så gøre med den varme modstanden udvikler som følge af den
> afsatte effekt?? (P=U^2 * R)

Nu er det jo ikke en bil den motor i blæseren skal trække, så det er nok ikke så
meget varme den modstand udvikler.
Men OK en varm sommerdag, hvor maskinen virkeligt får lov til at yde maximum i
flere timer, så betyder det måske nok noget, omend den mindre varme blæseren
kan flytte ud af kabinettet betyder mere.