Linux / Mandrake newbee
Fra : Klaus Petersen

Dato : 29-01-04 23:25

Hej NG.

Jeg har lige installeret mandrake 9.1 for første gang og er gået i gang med
at lære det at kende.

Det hele gik som smurt, men jeg har dog problemer med at få netværket på den
til at virke.

Jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg skal teste om det er blevet
installeret korrekt.

Jeg kan heller ikke finde ud af, hvordan det skal sættes op.

Jeg har prøvet både via. dhcp, som er godt nok til mit internet og jeg har
prøvet at sætte et lan op - begge ting uden held.

Kan nogle fortælle mig hvordan jeg "debugger" netværket?

P.S. Lad os bare antage at hardwaren er i orden.

mvh.
Klaus.

Fra : Jesper Schmitz Mouri~

Dato : 30-01-04 02:02

Klaus Petersen wrote:

> [...]
>
> Kan nogle fortælle mig hvordan jeg "debugger" netværket?
>
> P.S. Lad os bare antage at hardwaren er i orden.

Ifconfig // svarer ca. til m$Do$ ipconfig.
ping
Mandrake Control Center Network..

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 19-02-04 08:00

On Thu, 29 Jan 2004 23:24:36 +0100, Klaus Petersen wrote:

[netværks-test]
> Jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg skal teste om det er blevet
> installeret korrekt.

Start en shell/terminal og knast ind:

'ping 127.0.0.1' - hvis det er en success, så kører TCP/IP lokalt
på maskinen.

(tryk Control-C for at stoppe den)

'ifconfig eth0' viser konfigurationen af det første netkort i
maskinen. Hvis der er et IP-nummer, så kører din DHCP.

'ping <ipnummer-fra-eth0>' tester ethernet/netkort ved at pinge
Linux'en.

Hvis den test går godt, så prøve at ping'e noget andet grej på
dit LAN, f.eks. din router, en Windows PC eller lign.

Sidste test er at pinge noget maskineri på Internet, f.eks.
www.jubii.dk, din udbyders hjemmeside eller lign.

Går det også godt, så virker verden.

> Jeg kan heller ikke finde ud af, hvordan det skal sættes op.

Det er nok nemmest med Mandrake Control Center fra GUI'en.

--
Stig
E-mail: shj@...

Fra : (

Dato : 19-02-04 08:54

"Stig H. Jacobsen" <shjfjerndette@bigfoot.com> writes:

> [...]
>
> [netværks-test]

> Sidste test er at pinge noget maskineri på Internet, f.eks.

Verden virker ikke her!

www.jubii.dk er et skidt valg, de svarer ikke på ping. Lige så der er
nævnt en maskine der svarer på ping: www.dmi.dk.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 19-02-04 19:55

On Thu, 19 Feb 2004 08:54:25 +0100, Dennis Jørgensen wrote:

> Verden virker ikke her!

Stakkels Dennis!

> www.jubii.dk er et skidt valg, de svarer ikke på ping. Lige så der er
> nævnt en maskine der svarer på ping: www.dmi.dk.

Jeg holder altså ikke rede på, hvem der ikke kan ping'es - deraf
mine næste ord i samme sætning: "din udbyders hjemmeside"

--
Stig
E-mail: shj@...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-02-04 21:36

On Thu, 19 Feb 2004 18:55:22 +0000, Stig H. Jacobsen wrote:

> Jeg holder altså ikke rede på, hvem der ikke kan ping'es - deraf
> mine næste ord i samme sætning: "din udbyders hjemmeside"

Hvorfor ikke bare udbyderens DNS-server?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 20-02-04 00:23

On Thu, 19 Feb 2004 21:36:25 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvorfor ikke bare udbyderens DNS-server?

Fordi den ikke er helt så universel som www.udbyder.dk?

Men nu er vi vist ude i detaljerne......

--
Stig
E-mail: shj@...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-02-04 08:27

On Thu, 19 Feb 2004 23:23:00 +0000, Stig H. Jacobsen wrote:

> Fordi den ikke er helt så universel som www.udbyder.dk?

Det er korrekt, men min erfaringer siger mig, at DNS-serveren er den med
lavest ping samt, at den altid svarer på deslige.

> Men nu er vi vist ude i detaljerne......

Jo

Fra : Klaus Petersen

Dato : 20-02-04 11:16

Tak for jeres svar.

Nu har jeg så arbejdet med linux de sidste 3 ugers tid og har siden da
besluttet mig for at droppe mandrake og bare køre med slackware.

Den beslutning har tvunget mig til at erhverve mig en grundlæggende viden om
linux.

Slackware synes jeg yder meget mere kontrol over systemet, selvom det er
noget mere "hardcore" at installere (eller rettere, konfigurere).