PCI USB Controller
Fra : Bjørn Grønbæk

Dato : 26-01-04 10:56

Hej NG

Jeg har netop fået mulighed for at bruge en USB2.0 controller. Sådan en der
sættes i et PCI slot. Indtil videre gør det ikke så meget om den fungerer
med 2.0 eller 1.1 bare at den ville virke.

Jeg bruger Suse 8.2 og kernel 2.4.20. Tilsyneladende kan Suse godt detektere
controlleren og endda konstaterer at denne er 2.0. Hvis jeg starter Yast
kontrolcenter figurerer controlleren under udstyr/udstyrsinformation som en
USB styreenhed med rigtigt producent og det hele.

Hvordan kan jeg mounte en disk placeret på denne controller? Er det i det
hele taget muligt? Hvis jeg gerne vil bruge 2.0 skal jeg så have 2.6.0?

På forhånd tak

Bjørn

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-01-04 11:39

Bjørn Grønbæk wrote:

> Hvordan kan jeg mounte en disk placeret på denne controller? Er det i det
> hele taget muligt? Hvis jeg gerne vil bruge 2.0 skal jeg så have 2.6.0?

Du kan fint bruge 2.4.2x (bruger selv 2.4.24).

I din kerne skal du have:

CONFIG_SCSI=y         // USB HD kører gennnem SCSI
CONFIG_USB_EHCI_HCD=y      // USB 2.0
CONFIG_USB_UHCI=y      // Eller CONFIG_USB_OHCI=y

CONFIG_USB_STORAGE=y      /*
CONFIG_USB_STORAGE_DPCM=y   * Disse er de moduler jeg
CONFIG_USB_STORAGE_SDDR09=y   * har til USB storage.
CONFIG_USB_STORAGE_SDDR55=y   */

For at mounte eksempelvis en USB Mermory disk og CF kort (jeg har en "6
i 1" kortlæser, har jeg følgende i min fstab:

/dev/sda1 /mnt/flashcard   auto   defaults,user,noauto 0 0
/dev/sde1 /mnt/usbdisk   auto   defaults,user,noauto 0 0

For at finde hvilket device, din disk bruger, kan du køre følgende kommando:

$ ls /dev/ | grep sd
sda1
sde1

Ovenstående er med udgangspunkt i en gentoo linux. Håber det hjælper.

Mvh
Tonni

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-01-04 13:21

Tonni Aagesen wrote:

> [...]
>
> /dev/sda1 /mnt/flashcard   auto   defaults,user,noauto 0 0
> /dev/sde1 /mnt/usbdisk   auto   defaults,user,noauto 0 0

Jeg har selv lige fået mig en USB harddisk (Q-TEC 750H, hvis det skulle
have interesse), og den nyeste kerne understøtter også (endelig) min CF
reader, men der er én ting jeg ikke er helt med på. Hvordan finder man
ud af hvilken SCSI disk de enkelte USB ting sætter sig på? Lige nu er
min USB harddisk /dev/sda, mens min CF reader er /dev/sdb, men det tror
jeg skyldes den rækkefølge de er koblet til. Måske det er noget hotplug
magi der skal pilles ved, i stedet?

--
PeKaJe

If at first you don't succeed, quit; don't be a nut about success.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-01-04 13:40

Peter Jensen wrote:

> [...]
> min USB harddisk /dev/sda, mens min CF reader er /dev/sdb, men det tror
> jeg skyldes den rækkefølge de er koblet til. Måske det er noget hotplug

Når jeg kigger i dmesg, kan jeg se at de forskellige korttyper i min
kortlæser bliver tildelt /dev/sdX under boot. Der sker ingen ændringer
fra gang til gang.

Når jeg mounter eg. /dev/sdX1 er det fordi mine kort kun har een
partition. Ellers ville det være /dev/sdXY.

Mvh
Tonni

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-01-04 13:50

Tonni Aagesen wrote:

> Når jeg kigger i dmesg, kan jeg se at de forskellige korttyper i min
> kortlæser bliver tildelt /dev/sdX under boot. Der sker ingen ændringer
> fra gang til gang.

Ja, men det er vel fordi den ikke bliver flyttet. Næsten alt mit USB
udstyr bliver jævnligt flyttet mellem to computere. Hvis en af dem
bliver genstartet i mellemtiden vil jeg tro at device-tildelingen igen
bliver bestemt efter hvad der først bliver tilsluttet.

> Når jeg mounter eg. /dev/sdX1 er det fordi mine kort kun har een
> partition. Ellers ville det være /dev/sdXY.

Den del er jeg med på. Jeg håbede egentligt at der var nogen der kunne
fremskaffe en hotplug tutorial, så jeg kunne lave en mere permanent
løsning (f.eks. ved dynamisk at symlinke til det aktuelle drev, og have
symlink i /etc/fstab, i stedet for /dev/foo). Jeg har ikke været videre
heldig med Google, men måske søger jeg bare efter det forkerte ...

--
PeKaJe

QOTD: "I used to jog, but the ice kept bouncing out of my glass."

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-01-04 14:19

Peter Jensen wrote:

> [...]
> bliver genstartet i mellemtiden vil jeg tro at device-tildelingen igen
> bliver bestemt efter hvad der først bliver tilsluttet.

Jeg kan ikke helt se problemstillingen... Hos mig gælder følgende altid
- uanset der sidder kort eller andet i de forskellige slots:

CF = /dev/sdaX
MS = /dev/sdbX
SD = /dev/sdcX
USB (første slot) = /dev/sddX
USB (andet slot) = /dev/sdeX

Hvis jeg sætter min USB disk i "første slot", skal jeg selvfølgelig
mounte /dev/sddX.

Men måske forstår jeg ikke dit problem?

Mvh
Tonni

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-01-04 02:02

Tonni Aagesen wrote:

> Men måske forstår jeg ikke dit problem?

Det ser sådan ud. Lad mig udpensle.

Jeg har to maskiner, en USB CF reader og en ekstern USB harddisk.

CF readeren og harddisken bliver jævnligt flyttet mellem maskinerne.
Nogle gange flyttes kun den ene, nogle gange begge eksterne enheder.
usb-storage modulet giver den første enhed der tilsluttes /dev/sda, den
næste /dev/sdb, osv. Derefter får de så vidt muligt den samme device
når de tilsluttes igen, indtil usb-storage modulet fjernes (f.eks. ved
genstart).

Problemet er nu at min /etc/fstab skal sættes op til at mounte de to
diske forskellige steder, med logiske navne. Det kan jeg bare ikke, når
jeg ikke ved hvad der er /dev/sda og hvad der er /dev/sdb.

Det jeg ønsker at gøre er at have hotplug til at lave et symlink i
/dev/, når en ekstern enhed kobles til. Så kunne jeg have symlink
navnet i /etc/fstab, og være sikker på at CF readeren bliver mounted i
/mnt/flash, mens USB harddisken bliver mounted i /mnt/usbdisk.

Hvad jeg mangler er en introduktion til hotplug.

--
PeKaJe

I never cheated an honest man, only rascals. They wanted something for
nothing. I gave them nothing for something. -- Joseph "Yellow Kid" Weil

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 27-01-04 09:46

Peter Jensen wrote:

> [...]
> næste /dev/sdb, osv. Derefter får de så vidt muligt den samme device
> når de tilsluttes igen, indtil usb-storage modulet fjernes (f.eks. ved

Der er så forskellen på dit og mit system. Når jeg boot'er blive USB#1
altid tildelt /dev/sdd og USB#2 får /dev/sde. Så længe jeg husker, at
min USB-disk skal i USB#2, fungerer min fstab.

Måske er det fordi, jeg har sådan en "6-i-1" fætter.

> Hvad jeg mangler er en introduktion til hotplug.

Det kan jeg så desværre ikke hjælpe med.

Mvh
Tonni