Fra .ogg til MP3
Fra : Lars k.

Dato : 26-01-04 09:47

Hej

Jeg har mange at mine CD'er som .ogg filer og nu har jeg fået er MP3 spiller
om ikke kan forstå .ogg. Hvordan får jeg mine filer over i mp3 på en nem
måde? (uden at skal lave dem om til wav, hvilket jeg heller ikke ved hvordan
man gør)

Lars

Fra : Lars k.

Dato : 26-01-04 11:41

> [...]
> om ikke kan forstå .ogg. Hvordan får jeg mine filer over i mp3 på en nem
> måde? (uden at skal lave dem om til wav, hvilket jeg heller ikke ved

Jeg mangler nok lige at fortælde at det er en debian maskine :) og at det
skal være fra en tekst baseret terminal det skal køres.

Lars

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 26-01-04 11:59

http://www.google.dk/search?q=ogg2mp3

--
excuse of the day : firewall needs cooling
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 26-01-04 20:58

Lars k. wrote:

> [...]
> spiller om ikke kan forstå .ogg. Hvordan får jeg mine filer over i mp3 på
> en nem måde? (uden at skal lave dem om til wav, hvilket jeg heller ikke

oggdec 1.ogg 2.ogg ...
for a in *.wav; do lame -V8 "$a"; done
rm -f *.wav

lame -V8 giver forholdsvis dårlig lydkvalitet, men det er svært at høre
forskel på en bærbar mp3-afspiller

/Esben

Fra : Lars k.

Dato : 27-01-04 14:34

> oggdec 1.ogg 2.ogg ...
> for a in *.wav; do lame -V8 "$a"; done
> rm -f *.wav

Ulempen ved denne måde er at man laver wave filer på disken og først når
alle er i wave format laves de om til mp3. er det ikke korrekt?

Jeg er fundet denne istedet
ogg123 foo.ogg | lame > new.mp3

men problemet er bare at min ogg123 ikke fungere og at jeg ikke kan finde
lame som pakke og derfor ikke kan installere denne. Fra ogg123 får jeg
følgende fejl "Error: Cannot open device oss." Jeg mangler måske at fortælle
at der ikke er lydkort i maskinen, så måske er det derfor.

Er der en som ved hvor ejg finder lame som en pakke? (er ikke lige så stærk
i det der med at kompilere)

> lame -V8 giver forholdsvis dårlig lydkvalitet, men det er svært at høre
> forskel på en bærbar mp3-afspiller

Det var en god ide

Lars

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-01-04 15:34

Lars k. wrote:

> Ulempen ved denne måde er at man laver wave filer på disken og først når
> alle er i wave format laves de om til mp3. er det ikke korrekt?

Fra man oggenc:
Writing WAV format to stdout is a bad idea. WAV requires a seekable medium
for the header to be rewritten after all the data is written out;
stdout is not seekable.

> Jeg er fundet denne istedet
> ogg123 foo.ogg | lame > new.mp3

Hvis det skal du, skal du først have ogg123 til at hælde raw pcm lydsignalet
ud på stdout. Det gør man iflg. man-siden med '-d raw'-parameteren. Lame
skal også vide at den skal læse fra stdin, det gør du ved at give '-' som
inputfilnavn.

Så måske følgende virker: (meget utestet osv.
ogg123 -d raw input.ogg | lame - output.mp3

Det kan godt være at lame skal have nogle parametre, der fortæller den om
pcm-signalet også... Læs om det i man-siden.

> Er der en som ved hvor ejg finder lame som en pakke? (er ikke lige så
> stærk i det der med at kompilere)

Pakke til hvilken distro?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-01-04 16:22

"Lars k." <lkj@person.dk> writes:

> Ulempen ved denne måde er at man laver wave filer på disken og først når
> alle er i wave format laves de om til mp3. er det ikke korrekt?

Hvis du er i pladsmangel kan du slette en fil efter hver kodning og
ikke slette dem alle efter sidste kodning.

> Jeg er fundet denne istedet
> ogg123 foo.ogg | lame > new.mp3

Kan man virkelig bare pipe wave-data på den måde? Skal man ikke have
hele filen i sin fylde længde for at lame kan håndtere den?

> Er der en som ved hvor ejg finder lame som en pakke? (er ikke lige så stærk
> i det der med at kompilere)

http://marillat.free.fr/

De er apt-get'bare - ganske fremragende og nemt at bruge. Og så følger
mplayer med

/Rasmus

Military Justice is to Justice, what Military Music is to Music.
-- Groucho Marx

Fra : Lars k.

Dato : 28-01-04 10:28

Hej Igen og takker.

> Kan man virkelig bare pipe wave-data på den måde? Skal man ikke have
> hele filen i sin fylde længde for at lame kan håndtere den?

Ja, åbenbart men det skal se sådan ud
ogg123 -d wav -f - input.ogg | lame - output2.mp3

Og så har min store evne til at code(eller låne fra andre indlæg) lavet
denne smarte ting så den tager alle filer i en mappe.

for a in *.ogg; do ogg123 -d wav -f - "$a" | lame - "$a.mp3"; done

Der er dog den lille fejl i coden at filen kommet til at hede noget.ogg.mp3
og ikke noget.mp3 hvordan klare jeg lige den?

Lars

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-01-04 12:41

"Lars k." <lkj@person.dk> writes:
> for a in *.ogg; do ogg123 -d wav -f - "$a" | lame - "$a.mp3"; done
>
> Der er dog den lille fejl i coden at filen kommet til at hede noget.ogg.mp3
> og ikke noget.mp3 hvordan klare jeg lige den?

for a in *.ogg; do ogg123 -d wav -f - "$a" | lame - `echo "$a" | sed s/.ogg\$/.mp3/g`; done

Utestet - virker næppe med filer med mellemrum.

/Rasmus

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught