sudo passwords ?
Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 24-01-04 16:31

Hej NG
Er der mon nogen her som kan fortælle mig hvordan man kan parse et password
til sudo. Jeg ønsker at tilgå sudo fra et program uden at åbne en terminal,
for indtastning.

jeg har prøvet med sudo -S men kan ikke få det til at virke.

En sudo -V giver: Sudo version 1.6.7p5

--
/Svend-E
sv-erik@< remove_ >stofanet.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-01-04 17:44

Svend-Erik Madsen <sv-erik@remove_stofanet.dk> writes:

> [...]
> for indtastning.
>
> jeg har prøvet med sudo -S men kan ikke få det til at virke.

Hmm... Det burde vel egentlig virke, jeg kan da hvert fald gøre sådan:

$ echo "secretpasswd" | sudo -S tail -10 /var/log/messages

Men dette er jo ikke helt smart, du kan nemlig også undgå al det
passwd halløj ved at lave flg. i /etc/sudoers

username ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

Så må brugeren username køre alle kommandoer via sudo uden brug af
password. Hvis det kun er ganske få ting du vil tillade så kan du lave
Cmnd alias'er der kun giver tilladelse til netop de ting, resten er
forbudt. Læs mere i man siden til sudo.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 24-01-04 18:54

Thomas Rasmussen wrote:
> $ echo "secretpasswd" | sudo -S tail -10 /var/log/messages
Hej
Ja jeg har vist ikke set særligt godt efter

>Men dette er jo ikke helt smart, du kan nemlig også undgå al det
>passwd halløj ved at lave flg. i /etc/sudoers
>username ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

Ok, dette er måske en overvejelse værd, hvis man ønsker at bruge specifikke
programmer kan man så eks. udskifte (ALL) med (mount) mm. ?
--
/Svend-E
sv-erik@< remove_ >stofanet.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-01-04 18:15

> Ok, dette er måske en overvejelse værd, hvis man ønsker at bruge specifikke
> programmer kan man så eks. udskifte (ALL) med (mount) mm. ?

Hmm... det ved jeg faktisk ikke, der hvor jeg bruger det har jeg
flg. i sudoers filen:

Cmnd_Alias SCRIPTS=/path/to/script1, /path/to/script2

username Hostname=NOPASSWD: SCRIPTS

Prøv at kigge lidt i man siden til sudoers, der står en masse. Jeg har
ikke lige nogle eksempler på sådan direkte referering.

/Thomas