Program evt. cli til ogg/mp3 til Midi
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-01-04 22:56

Hejsa!

Nogen som kender et suverent nemt program til Linux, ect. cli som kan
konvertere mp3/ogg til midi?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-01-04 23:46

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hejsa!
>
> Nogen som kender et suverent nemt program til Linux, ect. cli som kan
> konvertere mp3/ogg til midi?

Hehe... det er ikke nogen helt triviel ting du der spørger om.

Der findes nogle meget simple "akustik til midi" processorer. F.eks. kan
man få en MIDI-guitar og en MIDI-mickrofon.

Men MIDI er noget helt andet end lyd. MIDI er informationer om de
enkelte toner i musik-instrumenterne. Lydfiler er bare en beskrivelse af
summe af alle lydbølger i et stykke musik.

At konvertere lyd til MIDI er ikke nogen triviel opgave og kan AFAIK kun
løses for unisont musik. (enstemmigt).

Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-04 15:01

On Fri, 23 Jan 2004 23:46:09 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Hehe... det er ikke nogen helt triviel ting du der spørger om.

Hmm

> Men MIDI er noget helt andet end lyd. MIDI er informationer om de
> enkelte toner i musik-instrumenterne. Lydfiler er bare en beskrivelse af
> summe af alle lydbølger i et stykke musik.

Det jeg tænkte var midi-filer, altså musikfiler.

Jeg skal bruge det så jeg kan få nogle ringetoner over på min T610.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 15:19

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det jeg tænkte var midi-filer, altså musikfiler.

Ja - du spurgte efter et program til at konvertere mp3/ogg til MIDI.
Det er til en hvis grad det samme som at bede om noget, der kan
konvertere lydbølger til noder.

Når jeg siger "til en hvis grad", så er der fordi at MIDI stadig ikke
indeholder helt den samme information som noder, men det er ikke så
langt fra.

Hvis du skal sammenligne MIDI med noget, så tænk på de papir-ruller, der
sidder i et gammeldags selvspillende klaver, eller med tromlen med
takker på i en spilledåse. Det er en meget svær opgave at konvertere
lydbølger (som WAV/Ogg/MP3 jo er) til den slags. Jeg tror ikke at der
findes noget godt og billigt program til det - hvis der overhovedet er
nogen, de har lavet det.

> Jeg skal bruge det så jeg kan få nogle ringetoner over på min T610.

Kan den ikke spille wav eller mp3 ? Det kan nogen telefoner.

Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-04 15:48

On Sat, 24 Jan 2004 15:18:44 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Ja - du spurgte efter et program til at konvertere mp3/ogg til MIDI.

I min verden er midi lig med de små filer man afspiller på sin PC

> [...]
> lydbølger (som WAV/Ogg/MP3 jo er) til den slags. Jeg tror ikke at der
> findes noget godt og billigt program til det - hvis der overhovedet er

Hmm, det er jo bare fra et format til et andet - kan ikke se det svære i
det

Ligesom wav til ogg fx.

> Kan den ikke spille wav eller mp3 ? Det kan nogen telefoner.

Min kan ikke desværre.

Fra : Kristian Thy

Dato : 24-01-04 15:54

Martin Johansen [6000] uttered:

> Hmm, det er jo bare fra et format til et andet - kan ikke se det svære i
> det
>
> Ligesom wav til ogg fx.

Wav og ogg er to formater til samme ting - lydbølger. Det du vil svarer
til at konvertere en mp3 til et worddokument.

\\kristian
--
"Le peuple américain est le seul peuple à être passé directement de la
préhistoire à la décadence sans passer par la civilisation."

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-04 16:23

On Sat, 24 Jan 2004 14:53:55 +0000, Kristian Thy wrote:

> Wav og ogg er to formater til samme ting - lydbølger. Det du vil svarer
> til at konvertere en mp3 til et worddokument.

Hmm... jeg forstår det ikke helt stadig :-/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-01-04 18:56

Martin Johansen [6000] skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hmm... jeg forstår det ikke helt stadig :-/

Hvis du forstiller dig at du har denne tekst, den er skreven, det kalder vi
MIDI formatet.
Hvis du læser den op, så det der kommer ud af din mund, det er MP3 formatet.

At lave et program der kan læse MIDI filen op, det er rimeligt simpelt, men
at lave et program der kan lytte til MP3 filen og ud fra det den høre lave
MIDI filen, det er straks en meget mere kompleks operation.

Hvis du stadig ikke helt forstår det, så prøv at find en tekst i et sprog du
ikke forstår, og læs den op, der vil så være muligt for en der forstår det
sprog at forstå hvad ud læser op, men hvis nu han siger noget, så har du
endog meget svært ved at skrive hvad han siger, så han også kan læse det,
og specielt hvis du ikke må lave stavefejl, de vil jo gøre at han læser
noget forkert op.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-04 14:47

On Sat, 24 Jan 2004 18:56:03 +0100, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> at lave et program der kan lytte til MP3 filen og ud fra det den høre lave
> MIDI filen, det er straks en meget mere kompleks operation.

Jep - jeg har vist forstået det nu

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 16:04

Martin Johansen [6000] wrote:

> I min verden er midi lig med de små filer man afspiller på sin PC

Det er de (nogengange) også i min. Men det har intet med sagen at gøre.

> Hmm, det er jo bare fra et format til et andet - kan ikke se det svære i
> det
>
> Ligesom wav til ogg fx.

WAV og Ogg er formater for det samme type data. Nemlig lydbølger.
MIDI er information om hvilke taster en musikker spiller på hvornår på
et keyboard.

At kode WAV om til Ogg svarer til at ændre tegnsæt på en fil (fra f.eks.
ISO-8859-1 til UTF-8).

At kode WAV om til MIDI svarer til at du kunne tale i en mikrofon og så
skrev computeren teksten. Som du nok kan forestille dig er det en noget
mere kompleks opgave. Der er dog nogen, der sådan ca. har fået det til
at virke, men det er langt fra perfekt. Det er også stadig en meget
simplere opgave en at kode musik-lyd om til MIDI. I musik er der massere
af komplicerede lydmønstre og mange instrumenter. Talegenkendelsen
virker jo heller ikke hvis der er mange, der taler i munden på hinanden
og den skriver da SLET ikke det alle siger ned, pænt indelt i hvem, der
sagde hvad.
Det er det du kræver med det du spørger efter.

Hvis du ikke tror på mig nu, så har jeg ikke flere måder at forklare det på.

Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-04 16:25

On Sat, 24 Jan 2004 16:03:31 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Det er de (nogengange) også i min. Men det har intet med sagen at gøre.

Hmm.

> WAV og Ogg er formater for det samme type data. Nemlig lydbølger.
> MIDI er information om hvilke taster en musikker spiller på hvornår på
> et keyboard.

Hmmm.

> [...]
> sagde hvad.
> Det er det du kræver med det du spørger efter.

Ja det er det nok.

> Hvis du ikke tror på mig nu, så har jeg ikke flere måder at forklare det på.

Jeg tror skam på dig, men forstår det bare ikke. Men forstår så meget
til, at jeg har droppet idéen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 16:53

Martin Johansen [6000] wrote:
> Jeg tror skam på dig, men forstår det bare ikke. Men forstår så meget
> til, at jeg har droppet idéen

Jeg kan ihvertfald forsikre dig om at det er meget nemmere selv at sætte
sig ned ved et keyboard og indspille den MIDI-fil du ønsker - for slet
ikke at snakke om at skrive det program du ønsker - end at overbevise
mig om at jeg tager fejl :)

Måske hjælper det på forståelsen hvis jeg fortæller lidt om hvordan
MIDI-filer bliver afspillet på din computer. Der er ikke bare tale om at
sende lyd-data'en til lydkortet som det er med WAV-filer.

Din computer har (hvis den kan spille MIDI-filer) en database over
forskellige instrumenters lyde hvis man spiller en tone på dem.
Nogengange ligger denne database i software (som med
Timidity-afspilleren), nogen gange ligger den i hardware (som med gode
lydkort og eksterne synthesizere). Din MIDI-afspiller tager så
MIDI-filen hvor der står hvilke toner, hvilke instrumenter spiller
hvornår og bruger databasen til at danne den endelige lyd.

WAV/Ogg/MP3 filer er blot en digitalisering af den endelige lyd. De
indeholder ingen information om hvilke instrumenter der spiller eller
hvornår de enkelte toner spilles.

Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-04 18:56

On Sat, 24 Jan 2004 16:53:22 +0100, Peter Mogensen wrote:

> [...]
> sig ned ved et keyboard og indspille den MIDI-fil du ønsker - for slet
> ikke at snakke om at skrive det program du ønsker - end at overbevise

Ahh du har ikke set/hørt mig bag et keyboard så

> Måske hjælper det på forståelsen hvis jeg fortæller lidt om hvordan
> MIDI-filer bliver afspillet på din computer. Der er ikke bare tale om at
> sende lyd-data'en til lydkortet som det er med WAV-filer.

Hmm, det er måske her filmen knækker for mig, da jeg tror det er sådan.

[SNIP en god forklaring på MIDI]

> WAV/Ogg/MP3 filer er blot en digitalisering af den endelige lyd. De
> indeholder ingen information om hvilke instrumenter der spiller eller
> hvornår de enkelte toner spilles.

Okay jeg tror den er feset ind nu

Tak for din tålmodighed!

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 19:10

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ahh du har ikke set/hørt mig bag et keyboard så

Jammen, så skal jeg da fluks sende dig en ønskeliste.
Jeg kunne godt tænke mig en MIDI-fil, der giver samme lydoplevelse som:
"The shoop shoop song" med Cher,
"Rockin' around the Christmastree" med Brenda Lee eller Mell & Schmidt
(og Kim).

Jeg har et fint keyboard med floppy-drev du kan komme og spille det på :)

Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-04 14:48

On Sat, 24 Jan 2004 19:09:52 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Jeg har et fint keyboard med floppy-drev du kan komme og spille det på :)

Hehe, ellers tak