Font-informations-program
Fra : Soren Kuula

Dato : 23-01-04 18:11

Hejsa,

Findes det ikke nogen programmer som

- kan fortælle mig hvilke fonts der er installteret på systemet

- for en given font, kan sige hvilke code pages, charsets, unicode
blokke eller ISO2022 udvidede charsets den understøtter

OS er RedHat 9 eller Mandrake 8.2

MVH
Søren
--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-01-04 18:28

Soren Kuula wrote:
> Hejsa,
>
> Findes det ikke nogen programmer som
>
> - kan fortælle mig hvilke fonts der er installteret på systemet

xlsfonts

Men den giver dig kun de fonts, der er servet af xfs.

Du kan se resten med

fc-list

.... ihvertfald på Debian.

Hvis du gerne vil se dem i GUI, så er KDE's kcontrol font-vælger udemærket.

> - for en given font, kan sige hvilke code pages, charsets, unicode
> blokke eller ISO2022 udvidede charsets den understøtter

xfontsel

se også på man fc-list ... jeg tror du kan få den til at vise dig det.

Peter

Fra : Soren Kuula

Dato : 24-01-04 13:41

Hej Peter,
> xlsfonts
>
> Men den giver dig kun de fonts, der er servet af xfs.
> Du kan se resten med
> fc-list
> ... ihvertfald på Debian.
Tja, ikke på Mandrake 8.2.

> Hvis du gerne vil se dem i GUI, så er KDE's kcontrol font-vælger udemærket.

Yes, men den er ikke så god til at finde ud af hvilke tegnsæt som
understøttes.

> xfontsel
Den har jeg heller ikke.
Hm, det der Debian ser da efterhånden lidt seriøst ud. Det navn dukker
op igen og igen når jeg ser på kinesiske tekstsystemer (I/O).

Nå, men kylede lige en font fra min Windowsmaskine over på Linuxen. Det
løste faktisk problemet med visning af Unicodet kinesisk.

Ved nogen hvordan man vælger fonten i Bash (ell andre shells) i Red Hat
eller Mandrake ? Måske findes der noget menuplastic til at vælge det,
men hvor står informationerne ?

MVH
Søren

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 14:06

Soren Kuula wrote:

> Yes, men den er ikke så god til at finde ud af hvilke tegnsæt som
> understøttes.

Nej... det er lidt en svær ting at få fremvist. Jeg må se at lede efter
er program. GhostScript er ganske god til at give fuldt overblik over en
font, men det kræver lige at man har fået fonten gjort tilgængelig for
GhostScript. Der står nogle gode hints i Font-HOWTO'en.

> Den har jeg heller ikke.

Den skulle gerne følge med din XF86-installation. Men det er et lidt
arkant program.

> Hm, det der Debian ser da efterhånden lidt seriøst ud. Det navn dukker
> op igen og igen når jeg ser på kinesiske tekstsystemer (I/O).

Jeg har vaklet lidt imellem Debian og Mandrake det sidste. Men nu har
jeg installeret Debian Sarge på min ASUS M2400N med kerne 2.6.1 og XF86
4.3 og det har været lidt af en success-oplevelse. Er der endeligt
noget, der ikke spiller, så er det relativt let at løse. (bortset fra et
lille netværksproblem med www.pol.dk).
På Mandrake er man ofte afhængig af deres små ændringer. F.eks. så
bandende jeg godt og grundigt over at de havde hard-wired Alt tasten til
at være Meta-tast i Emacs på den mest voldelige måde i kildeteksten. Der
var absolut ikke noget at gøre hvis man var utilfreds med det andet end
at selv compilere hele Emacs-systemet. - og ville man have nogle af
deres fornuftige patches, så skulle man rode inde i en SRPM. (er der
iøvrigt ikke en nemmere måde at trække filer ud af en RPM-pakke på end
rpm2cpio ?)
Jeg føler jeg har bedre kontrol med Debian.

> Ved nogen hvordan man vælger fonten i Bash (ell andre shells) i Red Hat
> eller Mandrake ? Måske findes der noget menuplastic til at vælge det,
> men hvor står informationerne ?

bash bekymrer sig ikke om fonts. Det er din terminal, der gør der.
Hvilken terminal bruger du?

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 14:32

Peter Mogensen wrote:
> [...]

Hmm... det er jo faktisk et interessant spørgsmål.

Jeg fandt lige gfontview. Det kan faktisk godt vise dig hvilke
encodings, der understøttes af en TTF-font.

Men det er jo ikke det du vil vide. Det er jo ikke nok at vide at en
font understøtter UTF-8 unicode. Derfor er det jo ikke sikkert at den
har glypher for alle tegn.

Hvis nogen kender et program, der hurtigt kan give en overblik over om
en given font - og hvilke fonts der - understøtter et bestemt
alfabet/script. Så ville jeg også være meget interesseret.

Hvis jeg nu f.eks. stod og havde brug for at vide hvilke muligheder jeg
havde for at skrive Tengwar (uagtet at unicode.org har nægtet at optage
det), hvilket program løser så det problem?

Peter

Fra : Jesper Harder

Dato : 24-01-04 14:58

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> [...]
> om en given font - og hvilke fonts der - understøtter et bestemt
> alfabet/script. Så ville jeg også være meget interesseret.

Tryk på "Make font table" i gfontview. Man kan også bruge
'xlsfonts -lll -fn'

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 15:02

Jesper Harder wrote:
> Tryk på "Make font table" i gfontview. Man kan også bruge
> 'xlsfonts -lll -fn'

Joe... men så skal jeg jo selv browse hele fonten igennem. Hvis der nu
var noget, der hurtigt kunne liste de dele af UNICODE den dækkede.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 15:31

Peter Mogensen wrote:

> Joe... men så skal jeg jo selv browse hele fonten igennem. Hvis der nu
> var noget, der hurtigt kunne liste de dele af UNICODE den dækkede.

Men i mangel af et program, så er der da denne fine side:

http://www.alanwood.net/unicode/fonts_unix.html

Peter

Fra : Jesper Harder

Dato : 24-01-04 15:40

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Joe... men så skal jeg jo selv browse hele fonten igennem. Hvis der nu
> var noget, der hurtigt kunne liste de dele af UNICODE den dækkede.

Du kan vel bare greppe uddata fra xlsfonts -lll. Understøtter
Monotype Garamond Ʊ (U+01B1)?

$ xlsfonts -lll -fn "-monotype-garamond-medium-r*-iso10646*" | grep 0x01b1

0x01b1 (433) 0 0 0 0 0 0x0000 aogonek

Nej.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 15:55

Jesper Harder wrote:
> [...]
> Monotype Garamond Ʊ (U+01B1)?
>
> $ xlsfonts -lll -fn "-monotype-garamond-medium-r*-iso10646*" | grep 0x01b1

Ok... ja - så skal du bare hen og slå et typisk tegn op at teste på. Men
det er da en mulighed.
Så er mit problem vist kun at jeg ikke har fået sat xfs til at serve
TTF-fonts, så alle de fonts det er interessant at gøre der for kan jeg
ikke bruge xlsfonts til.

Peter

Fra : Soren Kuula

Dato : 25-01-04 15:38

Hejsa,

Peter Mogensen wrote:
> [...]

Heyy, det kan jeg bruge. SÃ¥ er det bare at lave et script der fodrer det
med 4e00 (tror jeg nok, det er det første hanzi, kinesiske tegn), så har
jeg et billigt kinesisk-o-meter.

Jeg har fået LIDT support for kinesisk Unicode nu : Jeg hentede en
passende font (Bitstream Cyperbit) og kylede den i
/usr/share/fonts/ttf/unicode/ . Nu kan jeg vise kinesisk Unicode i
Mozilla uden videre - og intet andet.

Jeg har fonte liggende fra Mandrake TO steder :
/usr/share/fonts/
og
/usr/X11R6/lib/X11/fonts/

Ved nogen hvorfor ?

Mim Cyperbit er ikke kommet med på listen af fonte jeg kan vælge for
terminalvinduer, så det er vel enten fordi cyperbitten ikke er
monospaced, eller fordi den ligger det forkerte sted ? Eller den ikke er
kommet med på en liste et eller andet sted ?

> bash bekymrer sig ikke om fonts. Det er din terminal, der gør der. >
xterm.

Nå, jeg må få læst den der font HOWTO.

MVH
Søren

Fra : Peter Mogensen

Dato : 25-01-04 16:14

Soren Kuula wrote:
> xterm.

xtern -fn font

... hvor font er det X11 fontnavn du f.eks. få ved at lege med xfontsel

F.eks: -adobe-avantgarde-book-o-normal-*-12-120-*-75-*-*-iso8859-15

Du kan også lægge det fast i en Xressources.

Peter

Fra : Soren Kuula

Dato : 25-01-04 17:05

Peter Mogensen wrote:

> xtern -fn font
>
> .. hvor font er det X11 fontnavn du f.eks. få ved at lege med xfontsel
>
> F.eks: -adobe-avantgarde-book-o-normal-*-12-120-*-75-*-*-iso8859-15

YEZZ det virker .. men bare ikke med den font jeg gerne ville bruge.

Jeg mangler en måde at udlede et brugbart XLFD fra en TTF font jeg
henter på nettet, eller røver fra min Windows maskine . . . lige nu har
jeg gættet, og der gik ikke så godt.

gættet :

Cyberbit.ttf -Bitstream-bitstream
cyberbit-medium-r-normal--0-0-0-0-p-0-iso10646-1

Jeg skrev min gættede xlfd i en fil fonts.dir, og smed denne samt .ttf
fonten i et directory

ls /usr/share/fonts/ttf/unicode/
Cyberbit.ttf fonts.dir

og kørte
chkfontpath --add /usr/share/fonts/ttf/unicode

(gik godt, men var det nødvendigt ? )

Men jeg får en meddelelse ved xterm -fn "-Bitstream-bitstream
cyberbit-medium-r-normal--0-0-0-0-p-0-iso10646-1"
:

Terminal: unable to open font "-bitstream
cyberbit-medium-r-normal--0-0-0-0-p-0-iso10646-1", trying "fixed"....

Samme ved
xterm -fn "-bitstream cyberbit-medium-r-normal--0-0-0-0-p-0-iso10646-1"

Hmm . . det går lidt fremad ..

MVH
Søren

Fra : Jesper Harder

Dato : 25-01-04 19:09

Soren Kuula <dongfangspam@bitplanet.net> writes:

> Jeg har fonte liggende fra Mandrake TO steder :
> /usr/share/fonts/
> og
> /usr/X11R6/lib/X11/fonts/
>
> Ved nogen hvorfor ?

Dem i X11R6 fulgte med XFree86, de andre kommer andetsteds fra.

> [...]
> Terminal: unable to open font "-bitstream
> cyberbit-medium-r-normal--0-0-0-0-p-0-iso10646-1", trying "fixed"....

Prøv
xterm -fn "-Bitstream-bitstream cyberbit-*-iso10646-1"

Men som du hurtigt vil opdage, er Bitstream Cyberbit uegnet til en
terminal, fordi det er en proportionalskrift. GNU Intlfonts [1] er
mere velegnede -- der er også andre muligheder.

I øvrigt er det slet ikke sikkert din xterm kan håndtere multibyte
tegnsæt -- den som fulgte med min distribution kan ikke.

[1] http://ftp.gnu.org/pub/gnu/intlfonts/