Fonts i KDE/Qt ... hvor blev Helvetica af?
Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-01-04 16:49

Hejsa,

Jeg har haft en lille font-oplevelse jeg gerne vil dele. Problemet er
vist nok løst, men der er sikkert andre løsninger, så jeg vil da gerne
høre fra andre der har haft samme problem.

Jeg kører normalt Gnome, så jeg er ikke ekspert i KDE-configuration. Jeg
kører dog enkelte KDE/Qt applikationer (f.eks. Kdict, PSI). Pludselig så
jeg til min skræk at alle fonts var blevet til den samme ulæselige
"Abberancy". Hvor var Helvetica??

Jeg har læst lidt rundt på nettet og set at flere har haft samme problem
tidligere med KDE. Mit konkrete problem viste sig nu at skyldes Qt.
Jeg tror nok det er ca. det samme som ham her:
http://lists.debian.org/debian-user/2001/debian-user-200107/msg04075.html

Min kæreste bruger samme maskine og der var ikke noget galt med hendes
opsætning, så jeg havde heldigvis noget at sammenligne med og fandt ud
af at det hele skyldes at jeg havde en fil ~/.qt/qtrc der indeholdt:

[General]
embedFonts=true

Fjernede jeg den virkede det som det plejer. (aner ikke hvordan jeg den
er kommet).

Problemet var bare, at så var der ikke det samme fine udvalg af fonts i
KDE-applikationerne som i Mozilla, OOo og GNOME i det hele taget.

Derfor fik jeg fyret op under kcontrol og sat nogle andre fonts (Og så
kunne jeg jo ligeså godt også slå anti-aliasing til).

Nu ser det fint ud, men er der slet ikke nogen måde at få en
anti-aliased Helvetica-font i KDE ?

Peter

PS: Undervejs i processen fik jeg installeret msttcorefonts (Microsofts
standardfonts). Nu defaulter OOo til "Times new Roman" som jeg egentlig
syntes er grimmere end Bitstreams fonts. ... men det kan vel ændres.