Octon 1100
List mystik omkring forbindelse til FTP se~
Fra : Peter Andersen

Dato : 23-01-04 11:15

Jeg har en FTP server(som også fungerer som gateway til nettet for mit
lokalnet) (Proftpd 1.2.9) kørende som virker glimrende.
Dvs. jeg har et par brugere der ikke har kunne få forbindelse udefra. Jeg
har selv med et analogt modem kunne få forbindelse fra nettet og en bekendt
der sidder bag en linux server/gateway har også uden problemer kunne opnå
forbidnelse.

Nu har jeg så i min firewall loadet ip_nat_ftp og nu ser det ud til de par
brugere der havde problemer før uden problemer opnår forbindelse til
serveren. Serveren kører direkte på nettet uden om routere eller andre
servere.

Hvordan kan det være!? der er ingen tvivl om at det må være en opsætning hos
de to brugere der er mærkelig, men har det været deres routere eller måske
noget firewall der har været galt?
Jeg troede kun ip_nat_ftp var for aktiv FTP trafik til clienter bag
serveren.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 23-01-04 22:03

Peter Andersen wrote:
> [...]
> noget firewall der har været galt?
> Jeg troede kun ip_nat_ftp var for aktiv FTP trafik til clienter bag

Problemer med forbindelse til serveren. Kan de logge ind eller ej.
Hvordan viser problemet sig ? Jeg har nogle gange kunne løse problemer
ved at skrive til passive mode/eller ikke passive mode. I klienten når
du er logget ind, kan du med kommandoen pass skrive imellem passive mode
eller ej. I GUI klienter er der normalt et kryds man kan skrifte imellem
passive eller ej. Prøv (hvis de kan connecte til serveren, men de har
problemer med at liste filer med dir, og hente) at skifte passive mode.

Jørn

Fra : Peter Andersen

Dato : 23-01-04 22:27

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> imellem passive eller ej. Prøv (hvis de kan connecte til serveren,
> men de har problemer med at liste filer med dir, og hente) at skifte

Både aktiv og passiv mode er prøvet. Fra serversiden ser det ud til de ikke
får lov at logge ind, dvs. fx. passwordet ikke bliver accepteret.

Det jeg bare ikke fatter er at det hele virker for disse to efter jeg har
sat ip_nat_ftp modulet ind.

--
M.v.h. Peter Andersen.