DNS og lokale/offentlige domæner
Fra : Niels Bachmann

Dato : 22-01-04 17:08

Hej gruppe

Vi er en lille forening der hoster nogle domæner på ADSL. Tidligere havde vi
TDC Pro, hvilket gjorde at man kunne få WAN IP adressen helt ind på
netkortet på en linux box. Det gjorde det nemt når der skulle resolves/nås
domæner vi selv hostede fra vores LAN.

Nu har vi skiftet til Cybercity, og vi kan ikke se vores egne domæner mere.
Setup'et er Zyxel router (10.0.0.1) med alle porte forwardet til 10.0.0.2
(eth0). Vores LAN hedder 192.168.10.((2) eth1).
Apache (virtualhost) lytter på 10.0.0.2 og alle domæner kan nås fra WAN
siden.
Jeg har kigget på dnscache/tinydns/djbdns, men har ikke kunne finde nogle
guides der kunne hjælpe.
Hvordan sætter vi det op, så domænerne kan ses fra vores LAN?

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Claus Alboege

Dato : 22-01-04 18:30

"Niels Bachmann" <niels@_NOSPAM_bachmann.nu> writes:

> [...]
> guides der kunne hjælpe.
> Hvordan sætter vi det op, så domænerne kan ses fra vores LAN?

Du fremgaar ikke umiddelbart om i ogsaa hoster DNS for de paagaeldende
domaener. I det foelgende antages at i ikke goer. Endvidere antages at
daemontools allerede er installeret.

Saetter tinydns op til at lytte paa 127.0.0.1

% tinydns-conf Gtinydns Gdnslog /etc/tinydns 127.0.0.1

Lader daemontools starte tinydns

% ln -s /etc/tinydns /service

Tilfoejer data for dine domaener.

% add-ns mydomain.tld 127.0.0.1
% add-host server.mydomain.tld 10.0.0.2
% add-alias www.mydomain.tld 10.0.0.2
% ...
% make

Tester at tinydns svarer som forventet

% dnsq a www.mydomain.tld 127.0.0.1

Herefter saetter du dnscache op til at lytte paa dit LAN interface

% dnscache-conf Gdnscache Gdnslog /etc/dnscache 192.168.10.2

Giver hosts fra dit LAN adgang til at bruge din dnscache

% touch /service/dnscache/root/ip/192.168.10

Fortaeller dnscache at alle forespoergsler om mydomain.tld skal sendes
direkte til din tinydns.

% echo 127.0.0.1 > /service/dnscache/root/servers/mydomain.tld

Lader daemontools starte dnscache

% ln -s /etc/dnscache /service

Tester at dnscache svarer som forventet.

% DNSCACHEIP=192.168.10.2 dnsqr a google.com
% DNSCACHEIP=192.168.10.2 dnsqr a mydomain.tld

Retter /etc/resolv.conf til at bruge 192.168.10.2 som resolver.

/Claus A

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-01-04 20:26

Claus Alboege <csa@csa-net.dk> wrote in

> [...]

(klip)

> Saetter tinydns op til at lytte paa 127.0.0.1...

(Klip)

Der findes noget lignende til BIND kaldet "views":

http://shorewall.net/shorewall_setup_guide.htm#DNS

Mvh. NKJensen

Fra : Niels Bachmann

Dato : 22-01-04 23:04

"Claus Alboege" <csa@csa-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
[snip]
> Du fremgaar ikke umiddelbart om i ogsaa hoster DNS for de paagaeldende
> domaener.
[/snip]

Det gør vi ikke

[snip]
> Tilfoejer data for dine domaener.

> [...]
[/snip]

Jeg har gjort følgende, og det virker perfekt. Takker mange gange.

../add-ns domain1.dk 127.0.0.1
../add-host domain1.dk 10.0.0.2
../add-alias www.domain1.dk 10.0.0.2
../add-alias mail.domain1.dk 10.0.0.2
../add-alias osv.domain1.dk 10.0.0.2

../add-ns domain2.dk 127.0.0.1
../add-alias domain2.dk 10.0.0.2
../add-alias *.domain1.dk 10.0.0.2

Er der nogen problemer i at bruge wildcard?

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Claus Alboege

Dato : 23-01-04 11:46

> [...]

> ./add-alias domain2.dk 10.0.0.2
> ./add-alias *.domain1.dk 10.0.0.2
>
> Er der nogen problemer i at bruge wildcard?

Nej, ikke hvad angaar tinydns' dataformat.

Der er god, omend praecis og meget koncentreret, dokumentation
tilgaengelig paa cr.yp.to.

http://cr.yp.to/djbdns.html
http://cr.yp.to/djbdns/tinydns-data.html

/Claus A