Tripelboot
Fra : Thomas Jansson

Dato : 21-01-04 20:02

Jeg kører et system med mandrake 9.1 og windows xp home. Jeg har købt en
gammel negativt scanner som har software der virker i windows 98. Jeg ville
derfor gerne lave en partion med windows 98 ved siden af mine andre
systemer. Hvordan gør man det og hvordan instilles LILO til at kunne forstå
det?

Thomas Jansson
*ret min email før du skriver*

Fra : Martin Thoegersen

Dato : 22-01-04 14:56

Thomas Jansson wrote:
> [...]
> derfor gerne lave en partion med windows 98 ved siden af mine andre
> systemer. Hvordan gør man det og hvordan instilles LILO til at kunne forstå

Pas på med windows installation! Den laver uforudsigelige ting ved
bootmanager/masterbootrecord ved installation (dvs den kan fjerne lilo).
Hvordan man laver en floppy-backup ville jeg faktisk også gerne vide?

Det kan måske være et problem at installere to gange windows, da win
altid vil forsøge at installere på første fat-partition (jeg kan ikke
vælge hvor jeg vil installere). Er dette et problem kan du jo flytte
nuværende win til en anden partion end den første.

Jeg bruger knoppix (text mode) med "parted" til at partionere.

Hvis du har fået installeret alt lortet ordnes lilo således:
Tilføj en eksta win i /etc/lilo.conf
============/etc/lilo.conf===============
boot=/dev/hda
<snip>
image=/boot/vmlinuz
label="linux"
root=/dev/hda3
initrd=/boot/initrd.img
append="quiet devfs=mount acpi=off"
vga=788
read-only
other=/dev/hda1
label="windows"
table=/dev/hda
other=/dev/hda2
label="windows2"
table=/dev/hda
Efter denne ændring køres
$lilo
$reboot
hvorved bootloaderen installeres.
--
Martin Thøgersen

Fra : Esben Laursen

Dato : 22-01-04 16:18

"Martin Thoegersen" <martint@blop.dk> skrev i en meddelelse

> Pas på med windows installation! Den laver uforudsigelige ting ved
> bootmanager/masterbootrecord ved installation (dvs den kan fjerne lilo).
> Hvordan man laver en floppy-backup ville jeg faktisk også gerne vide?

mkboot

--
Esben