MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
convertering af filsystem.
Fra : KH

Dato : 30-01-04 22:28

Jeg har forsøgt at udføre en convertering af filsystemet.
CONVERT C: /FS:NTFS er kommandoen i command promt.
Så beder den om et diskenhedsnavn.
Hvordan finder jeg ud af, hvad det er for en størrelse?

Mvh. og på forhånd tak.

KH.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-01-04 22:32

KH skrev:

> Så beder den om et diskenhedsnavn.
> Hvordan finder jeg ud af, hvad det er for en størrelse?

Navnet på disken inde i Denne Computer f.eks.

Madsen.

Fra : KH

Dato : 31-01-04 01:00

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Navnet på disken inde i Denne Computer f.eks.

Nå på den måde..
Takker så mange gange.

Mvh.

Fra : KH

Dato : 31-01-04 13:57

"KH" <Joker@mitdomain.com> skrev i en meddelelse
> "Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nå på den måde..
> Takker så mange gange.

Har nu konverteret med succes.
Det tog mindre end et kvarter.
Kan det passe, at systemet arbejder hurtigere ved NTFS?

Mvh. KH.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 31-01-04 14:26

KH skrev:

> Kan det passe, at systemet arbejder hurtigere ved NTFS?

Det kommer så vidt jeg ved an på størrelsen af filerne på drevet.
NTFS er hurtigst til drev med større filer, mens FAT32 er hurtigst
på drev med mindre filer. Da jeg kørte NTFS på min systempartition
(altså den partition som Windows er installeret på), synes jeg
faktisk at det gik langsommere. Min systempartition består også
hovedsageligt af små (og _mange_ filer). De større filer har jeg
liggende på andre drev, som jeg kører NTFS på.

NTFS udnytter samtidig pladsen på disken bedre end FAT32 gør, fordi
cluster-størrelsen som standard er større(*). Det er den dog ikke,
hvis du har valgt at bruge Convert-kommandoen fra FAT til NTFS.
Det er værd at bemærke.

<http://support.microsoft.com/?kbid=314878>
| If you use the Convert utility to convert a volume from FAT to
| NTFS, Windows always uses a 512-byte cluster size. FAT structures
| are aligned on 512-byte boundaries; a larger cluster size does not
| allow conversion.

(*) Cluster-størrelsen for NTFS kommer dog an på hvor stor disken
er, som skemaet på ovenstående link viser, men har man konverteret
fra FAT32 til NTFS i stedet for at formatere drevet til NTFS, vil
cluster-størrelsen altid være 512 bytes og selv på "store" drev
over 2 GB. Hvis man formaterer et drev på 2 GB eller større med
NTFS, vil cluster-størrelsen som standard blive 4096 bytes (eller
4 KB).

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-04 14:48

In article <Xns948192C15DA0D.thomas@madsen.tdcadsl.dk>,
nospam@madsen.tdcadsl.dk says...

> over 2 GB. Hvis man formaterer et drev på 2 GB eller større med
> NTFS, vil cluster-størrelsen som standard blive 4096 bytes (eller
> 4 KB).

Hvis man bruger devicemanageren kan man selv sætte sin clustersize. Jeg
har sat den til 2KB, da det gør det nemmere at fylde en CD med data.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 31-01-04 16:05

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvis man bruger devicemanageren kan man selv sætte sin
> clustersize. Jeg har sat den til 2KB, da det gør det nemmere at
> fylde en CD med data.

Du mener diskmanageren, ikke?
Jeg er godt klar over at man selv kan vælge andre cluster-størrelser.
Derfor skrev jeg "som standard", men det ændrer vel ikke på at cluster-
størrelsen altid vil være 512 bytes når man konverterer et FAT-drev
til NTFS, gør det?

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-04 16:50

In article <Xns9481A3A9ACD28.thomas@madsen.tdcadsl.dk>,
nospam@madsen.tdcadsl.dk says...

> Du mener diskmanageren, ikke?

Sikkert nok

> størrelsen altid vil være 512 bytes når man konverterer et FAT-drev
> til NTFS, gør det?

Dunno. Har aldrig konverteret fra FAT32 (bruger NTFS til Win2k og intet
andet).

Fra : arc@na

Dato : 31-01-04 22:42

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Jeg er godt klar over at man selv kan vælge andre cluster-størrelser.

Hvor hulen er det lige man sætter cluster size? Jeg har lige været inde og
kigge på Disk Manager, men kunne ikke finde noget - F1 hjalp heller ikke
(de hjælpefiler er det rene skod - man finder næsten aldrig hvad man skal
bruge, synes jeg...)

--
Quidquid latine dictum sit altum viditur
Med venlig hilsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 31-01-04 22:56

arc@na skrev:

> Hvor hulen er det lige man sætter cluster size?

Det kan du vælge når du højreklikker på drevet og vælger Format,
så vidt jeg ved. Du kan også definere cluster-størrelsen når du
formaterer fra kommandoprompten (med parameteret /A:size).

Format C: /FS:NTFS /A:2048 vil formatere C-drevet til NTFS med
en cluster-størrelse på 2048 bytes.

Madsen.

Fra : arc@na

Dato : 01-02-04 00:14

> [...]
> formaterer fra kommandoprompten (med parameteret /A:size).
> Format C: /FS:NTFS /A:2048 vil formatere C-drevet til NTFS med

OK, der skal en format til.

Jeg reinstallerede for et par måneder siden vhja en Win98 bootdisk med
FDISK og smartdrv på - hvordan ser jeg så på nuværende tidspunkt, hvad
min clusterstørrelse er?

Jeg lavede fyi en fdisk, format (med LBA, s'følig) og bad derpå straks
Win2K at konvertere til NTFS INDEN OS-installation.

Kan jeg så ikke regne med at have den mindste cluster-size?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-02-04 02:32

In article <401c36af$0$95084$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
this@ress.is.invalid.com says...

> Jeg reinstallerede for et par måneder siden vhja en Win98 bootdisk med

BTW, så opgraderede jeg Win2000 ifb. med bundkort-skift. Det virker
fint

Tak for at have bragt mig på sporet af muligheden

Fra : Thomas Madsen

Dato : 01-02-04 01:13

arc@na skrev:

> Jeg reinstallerede for et par måneder siden vhja en Win98 bootdisk
> med FDISK og smartdrv på - hvordan ser jeg så på nuværende
> tidspunkt, hvad min clusterstørrelse er?

Du kunne f.eks. køre en chkdsk i en kommandoprompt. Så får du
cluster-størrelsen når chdsk er færdig.

Madsen.