MS Windows
briani 27239
Problemer med bootdisk og Dos
Fra : Netroin

Dato : 26-01-04 20:44

En ven har fået en Blastvirus og Windows Xp vil ikke starte op. Han ønsker
ikke at installer XP igen, men vil have slået virussen ihjel uden at skulle
reinstallere alle sine programmer..
Jeg har fået fat i en bootdiskette med Windows 98 og vil så køre
FixBlast.exe som kan fjerne virus. Mit problem er at når jeg har startet op
på disketten skal jeg kopiere FixBlast.exe fra CDen over på harddisken (C
drevet) hvorfra den skal afvikles. Jeg har ingen erfaring med at arbejde i
Dos, men fik at vide at jeg skulle skrive:

D:\Virus\Antivirus: copy FixBlast.exe C:

Stien ned til filen er korrekt, men er der fejl i syntaksen i denne linie?
Jeg får en fejlmeddelelse om at det er en forkert kommando.

Der er kontakt til CD drevet og driverne er installeret så det er ikke det
som er problemet. Men det mærkelige er jeg først fik kontakt med CDen da jeg
lagde den i DVD drevet og ikke i CD drevet hvorfra der ikke var kontakt.
Jeg ved at stien til filen rigtig og at der er kontakt til CD skiven, da jeg
fik beskeden at dette program kan ikke køre i Dos, da jeg forsøgte at
afvikle programmet direkte fra CDen.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-01-04 11:44

"Netroin" <gfyjli@lolse.dk> skrev i en meddelelse
> En ven har fået en Blastvirus og Windows Xp vil ikke starte op.

Er hardisken formatteret med NTFS ?

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Netroin

Dato : 27-01-04 19:01

> Er hardisken formatteret med NTFS ?

C og D drevet er formatteret med NTFS.

E drevet er formatteret med FAT 32.

Det er en Medion computer købt i Aldi.
Jeg er ikke klar over hvorfor de har formateret E drevet med FAT 32 - De
kalder drevet for recovery.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-01-04 11:42

Netroin wrote:
> En ven har fået en Blastvirus og Windows Xp vil ikke starte op. Han
> ønsker ikke at installer XP igen, men vil have slået virussen ihjel
> uden at skulle reinstallere alle sine programmer..

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.blaster.worm.html
Søg efter "removal instructions"

Blaster kan fjernes manuelt. Hullet skal så lappes inden han kobles på
netværk igen.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Cag

Dato : 27-01-04 15:40

"Netroin" <gfyjli@lolse.dk> wrote in message
> [...]
>
> Stien ned til filen er korrekt, men er der fejl i syntaksen i denne linie?
> Jeg får en fejlmeddelelse om at det er en forkert kommando.

Når ikke stedet hvor filen befinder sig er i din "path"
skal fortælle "hvad" du vil gøre med "hvilket prg" (og "hvor til")
copy d:\virus\antivirus\fixblast.exe c:

ellers skal du gå ned til filen:
d:
cd \virus\antivirus
og herfra kopiére den til harddisk
copy fixblast.exe c:

mvh
/cag

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-01-04 23:06

> [...]
>
> Stien ned til filen er korrekt, men er der fejl i syntaksen i denne linie?
> Jeg får en fejlmeddelelse om at det er en forkert kommando.

Kommandoen er forkert. Det kan gøres på flere måder, men du kan f.eks. i
stedet skifte over på d drevet og gå ind i virus\antivirus mappen.
Når du så står der, skal du bare skrive
copy fixblast.exe c:

Sluttelig undrer jeg mig over, at den skal kopieres over på c, da jeg selv
har renset flere pc.er direkte fra a-drevet.
Jeg lavede en minimal bootdiskette og lagde fixblast.exe over på den.
Bootede og skrev
fixblast.exe
og det var det.

Kurt

Fra : Dieter Lauff

Dato : 31-01-04 09:18

> [...]
>
> Stien ned til filen er korrekt, men er der fejl i syntaksen i denne linie?
> Jeg får en fejlmeddelelse om at det er en forkert kommando.

Hvis du starter op med en win98 startdiskette får du ikke adgang til dit
c-drev, da
dette er formateret med NTSF.
Kopier i stedet for over på dit E-drev (som jo er formatteret med FAT32:
Når du er startet op med disketten skal du skrive:
D: (og trykke Enter). Nu befinder du dig på dit cd-rom drev. Skriv
copy d:\virus\antivirus\fixblast.exe e:\
og så skulle filen gerne være kopieret over på dit e-drev.
Prøv om du kan starte xp i fejlsikret tilstand - hvis ikke, så er der vist
kun
den mulighed tilbage at reparere XP
mvh
Dieter